כך אמר השר זאב אלקין השר להגנת הסביבה בתערוכת קלינטק ה-21 בגני התערוכה בתל אביב. התערוכה מתמקדת השנה בפתרונות חדשניים בעולם הטכנולוגיה הירוקה ולהחלטת הסכם פריז שבו התחייבה מדינת ישראל להפחתת גזי חממה, להתייעלות אנרגטית ולהטמעתה בכל ענפי המשק. אלקין המשיך ואמר כי: "הסוגיה הזאת של התחרות בתחום הפסולת היא סוגיה משמעותית שמטרידה גם אותנו התפיסה הפשוטה והבסיסית היא שאנחנו בעד התחרות ויחד עם זאת צריך לעשות אותה בחוכמה".

כלים
צילום: אריאל נוי מדיה
צילום: אריאל נוי מדיה

את הדברים הללו אמר אלקין בהמשך לדיון סוער שעלה בתערוכה בנושא תאגידי המחזור. בדיון עלה כי יש צורך אדיר בפתיחת השוק לתחרות חופשית בה כלל נציגי חברות המחזור יוכלו לקחת חלק. אמה מאור יועצת סביבה ומנהלת פרויקט אמיר גלובל גרין אמרה כי: "אנחנו מובילים מאבק שאנחנו מאמינים בו ברמה הלאומית. אם הצרכן משלם אגורה יותר על אריזה אז הוא צריך לקבל תמורה. במיוחד כי הוא צריך לדווח כמה הוא מוכר ולמה הוא מוכר. חשוב להגיד כי אנחנו מנהלים מאבק שאנחנו לא נפסיק אותו עד שנגיע להצלחה! יש צורך ברגולטור חזק שינהיג תחרות בפסולת האריזות ויגביל את המונופול".

עוד השתתף בתערוכה הוא ח"כ איתן ברושי שמוביל את השדולה החקלאית הכנסת לאנרגיה ירוקה. ברושי ציין בתערוכה כי: "הממשלה אינה עושה מספיק לקידום האנרגיה המתחדשת ורשות מקרקעי ישראל תוקעת ומעכבת את פיתוח הנושא" עוד טען בדבריו "בחודשים האחרונים מלווה אותי תחושה שלא נעשה מספיק לקידום הנושא. לאחרונה התקבלו מספר החלטות אצל רשות מקרקעי ישראל אשר פוגעות בייצור האנרגיה המתחדשת במרחב הכפרי, המגבילות ל-250 דונם בלבד שטח השייך לאגודה חקלאית לטובת ייצור אנרגיה ירוקה, גובות מחיר מלא מהקרקע המשמשת למתקני ייצור באזורי עדיפות לאומית, ומגבילות למתקנים קטנים.

גם רשות החשמל החלה להערים קשיים ובכך אין ייצור מספיק של אנרגיה ירוקה והמחירים עולים. מדובר בחוסר ראיה כוללת וקטנוניות של פקידים ברמ"י שלא מבינים את המשימה הלאומית וקובעים מגבלות שאין בהן צורך. הממשלה צריכה לחייב את רמ"י לאפשר הרחבה וגמישות של האדמה חקלאית, במקומות שהדבר הגיוני, לייצור חשמל – זה חשוב למדינה וחשוב לחקלאים. משרדי הממשלה לא מתואמים וקיימים חילוקי דעות בין משרד האנרגיה והתשתיות והמשרד להגנת הסביבה אשר מעכבים הצעות חוק ויוזמות אחרות. ישראל היא מדינה מתקדמת בהרבה מאוד תחומים אך בתחום של אנרגיה ירוקה אנחנו רחוקים ממדינות אחרות ורחוקים מיעדים שהממשלה הציבה לעצמה.

הודעה חשובה נוספת שברושי סיכם בנואמו :"בשבוע הבא תעלה הצעת חוק שלי לייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת להכנה להכנה לקריאה ראשונה בוועדת הכלכלה. בשונה מחוקים קודמים מבקש חוק זה לקבוע יעדים לאומיים מחייבים לייצור חשמל בישראל ממקורות אנרגיה מתחדשים ולקבוע כלים ולוח זמנים ליישומם, על-מנת להביא לניצול משאבי הטבע הלא מתכלים בתהליכי ייצור החשמל, לסייע בהפחתת פליטת גזי החממה וזיהום האוויר, להפחית את התלות במקורות אנרגיה מתכלים ולעודד יוזמות בתחום ייצור החשמל הפרטי ממקורות מתחדשים."

חיים אלוש, יו"ר התערוכה סיכם ואמר כי: "התערוכה הזאת באה להציג את השיתוף פעולה שאנו מנסים להוביל מול משרדי הממשלה על מנת לקדם את תחום האנרגיה הירוקה. אנו מאמינים בקלינטק, מאמינים באנרגיה המתחדשת ומקווים שבהמשך דברים אלו של השר יביאו למהפכה בשוק האנרגיה. כמו כן, שיתוף הפעולה בין תעשיית הקלינטק לתעשיית היי-טק. שיתוף פעולה מתבקש ואני מאמין שהוא ילך ויתהדק בתקופה הקרובה".

בתערוכה מציגים מאות חברות מובילות בישראל מתחומי הקלינטק. בין המשתתפים: השר להגנת הסביבה זאב אלקין, ח"כ איתן ברושי יו"ר השדולה החקלאית בכנסת , אשר גרינבאום מנכ"ל כיל, שגריר האיחוד האירופי בישראלי- לארס פאבורג אנדרסן ,אבי ברנמילר מנכ"ל ברנמילר אנרג'י, ונשיא התערוכה, פורום ה-15 ועוד רבים אחרים ביניהם, גופים ירוקים, חממות טכנולוגיות, קרנות הון סיכון ומוסדות חינוך הפעילים בתחום.

אודות משוב:

"קבוצת "משוב", המארגנת את האירוע, חוגגת 30 שנה לקיומה והיא בעלת ניסיון בארגון תערוכות וכנסים בינלאומיים, ומוניטין בארץ ובעולם. הקבוצה עורכת מידי שנה את תערוכת החקלאות הבינלאומית "Fresh AgroMashov " ואת התערוכה הבינלאומית לטכנולוגיות נקיות "CleanTech.