ועדת הכלכלה דנה בהכשרות בענף הבנייה וגילתה תמונת מצב עגומה, מחסור של אלפי עובדים שרק ילך ויחריף והכשרות לא מספקות; היו"ר כבל: "יש כאוס מוחלט בענף – שערורייה שלא הצלחנו לקבל נתונים ברורים. משרד העבודה: יש 11,700 אתרי בנייה פעילים מדווחים ורק 9,078 מנהלי עבודה – לא יודעים עוד כמה אתרים לא מדווחים ישנם; התאחדות בוני הארץ: כ-3-5 בודקי עגורנים צריכים לבצע 3,000 בדיקות בכל הארץ; לשכת המהנדסים: יש בדיקות שנעשות בטלפון; יוזמי הדיון ח"כ טרכטנברג ופולקמן: התמונה עגומה ומזעזעת, אין הכשרות והעסק לא עובד"

יו"ר וועדת הכלכלה חה"כ איתן כבל
יו"ר וועדת הכלכלה חה"כ איתן כבל

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, דנה היום בנושא ההכשרות בענף הבניה, על רקע המחסור בעובדים מקצועיים ומנהלי עבודה והצורך לפתור את משבר הדיור, לבקשת חברי הכנסת רועי פולקמן ומנואל טרכטנברג.

היו"ר כבל אמר כי הוא "מרגיש ששום דבר בענף לא השתנה כבר 20 שנה, מאז תקופתי במשרד השיכון. זה שהמצב נמשך מעיד על כך שאנחנו בצרה. הישראלים נעלמו מהענף וגם הידע הולך ונעלם וצריך לטפל בכל מכלול הבעיות". הוא אף התייחס לפרסום הבוקר בידיעות אחרונות לפיו האוצר יוזם גיוס אלפי עובדים ישראלים לענף ואמר: "היוזמה הזו היא 'העתק הדבק' של תוכנית מלפני 20 שנה. המדינה מנפקת כותרות מצד אחד אבל עושה הכל שלא להוציא את זה לפועל מצד שני. בגלל שהמדינה לא רצתה לתת לישראלים שכר מכובד הגענו למחסור הזה ולמצב שאנחנו נאלצים לשלם לעובדים זרים כמה שהם רוצים. כל ברזלן או רצף הפך ליהלום". הוא אף התייחס לנושא הבטיחות, על רקע התאונות בענף, ואמר כי ההכשרות צריכות לשים דגש על משמעותי בעניין.

ח"כ טרכטנברג אמר כי אנחנו רוצים לבנות הרבה ומהר, רוצים חדשנות בשיטות הבנייה ורוצים בטיחות ולדאוג לעובדים. לדבריו, כדי שזה יקרה צריך להכשיר את העובדים בצורה מתאימה. לדבריו, לפי הלמ"ס ב-2015 היו 9,600 מנהלי עבודה על 19,000 אתרי בנייה והנתונים מעידים על תמונת מצב עגומה. "יש בעיה עמוקה והשרלה מה המדינה עושה כדי לתת מענה", אמר. ח"כ פולקמן הוסיף כי ב-2011 הזמן הממוצע לבנייה עמד על 24.8 חודשים, ובסוף 2016 הזמן עלה ל-29.2 חודשים. לדבריו, "העיכוב נובע מהרמה הנמוכה הקיימת בענף הבנייה והתמונה בו היא מזעזעת. אין בעלי מקצוע מתאימים, זמן הבנייה התארך והדבר משפיע גם על המחיר וגם על הבטיחות. מ-2013 עד 2016 הוכשרו רק 1,283 מנהלי עבודה בבניין וברמה הלאומית העסק לא עובד".

ח"כ אייל בן ראובן ציין כי בשנה שעברה נהרגו 48 עובדים בתאונות בנייה, והשנה נהרגו עוד 7. לדבריו, מספר התאונות עם הרוגים ופצועים רק הולך וגדל וצריך להעלות את רמת ההכשרות והבטיחות בענף. נציג ההסתדרות, אמנון שינדלר, אמר כי בהסתדרות חתומים כאלף מנהלי עבודה וכבר שנתיים היא מנסה להשיג נתונים על העוסקים בענף ולא מצליחה. ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא, מהנדס בהכשרתו, אמר כי מנהלי עבודה לא מבצעים הדרכות כמו שצריך ורק מחתימים עובדים על מסמכים. הוא סיפר כי בדק את תוכנית הלימודים בקורס מנהלי עבודה שעשה אחיו, ומצא כי נושא הבטיחות הוא לא החלק המרכזי בלימודים. לדבריו, "בהרבה אתרים יש רק את התעודה של מנהל העבודה והוא לא נמצא שם בעצמו. צריך להקים ועדת חקירה לעניין התאונות".

נציגת התאחדות בוני הארץ, המהנדסת חמוטל בן יעקב, אמרה כי המחסור בבעלי מקצוע בענף, מנהלי עבודה, בודקי עגורנים, מפעילי ציוד מכני הנדסי ומהנדסים, הולך רק להחריף. לדבריו, בישראל ישנם רק 3 עד 5 בודקי עגורנים, שצריכים לבצע 3,000 בדיקות. היו"ר כבל אמר בתגובה כי מדובר בקטסטרופה וכי היה מצפה מההתאחדות להציג בפני הוועדה נתונים ברורים עם מספר העובדים החסרים בכל תחום.

נציג משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, רן כהן, אמר כי בישראל ישנם 9,078 מנהלי עבודה פעילים ב-11,718 אתרי בנייה. הוא הוסיף כי יש אתרי בנייה שבכלל לא מדווחים למשרד, איך אין לו נתונים ברורים על כך ובכוונת המשרד לנסות לקבל נתונים מוועדות התכנון והבנייה. ממונה תחום הפדגוגיה במשרד, אברי פולצ'ק, כי בשנת 2015 התקבלה החלטת ממשלה להכשרת 2,500 מנהלי עבודה בתוכנית חומש, וכי המשרד מנסה לייצר דינמיקה של הכשרות למגוון רחב של אוכלוסיות.

ח"כ יעקב פרי אמר כי מקצועות הבנייה הפכו לדבר לא פופולרי בישראל, והוועדה לא מסוגלת לקבל נתונים. הוא הוסיף ואמר כי זה הזוי שהיום, בעידן הטכנולוגי, אי אפשר לדעת כמה אתרי בנייה יש, באמצעות טיסה שבועית או חודשית מעל שמי ישראל, כמה מהם לא מדווחים ואיפה הם נמצאים. "עושה רושם שחלק מהנתונים סודיים והתיאום בין משרדי הממשלה השונים, האוצר, הבינוי והשיכון, הכלכלה והעבודה לקוי", אמר.

אריה שינקי, שעובד 40 שנה בענף ומשתתף כיום בקורס מנהלי עבודה, סיפר כי אין מספיק תמריצים לאנשים כמוהו שרוצים להישאר ולהתקדם בענף. לדבריו, הדרישות להתקבל ללימודים חריגות והקורסים נעשים בשעות הבוקר ולא מאפשרים להתפרנס. איציק נחום, שגם הוא עובד בענף, סיפר כי קיבל אישור חריג לבצע מבחנים כדי להתקבל לקורס מנהלי עבודה, ואמר כי כמו שסטודנטים לרפואה צריכים לפני הלימודים רק לעשות פסיכומטרי ולא להתנסות בשטח, כך גם צריך להיות בלימודי הבנייה ולאחר הלימודים לשלוח את הבוגרים להתמחות. הוא הוסיף כי גם לאחר שהתקבל ללימודים קיבל הודעה כי הקורס לא יפתח מאחר שאין מספיק נרשמים.

יו"ר לשכת המהנדסים, אהוד נוף, אמר כי יש מחסור באנשים מתאימים לביצוע בדיקות ויש זילות של הבדיקות, כי אף אחד לא בודק את הבודקים. הוא סיפר כי מתקני הרמה נבדקים בשיחת טלפון. יו"ר איגוד המהנדסים, דני מריאן, הוסיף: אפשר להכשיר מחצית מהמהנדסים לבצע בדיקות בטיחות והצעד יכול לשנות בצורה קיצונית את האווירה הבטיחותית בענף. לדבריו, "אם ימצאו לכך התקציבים אפשר יהיה להתחיל בזה מיד".

היו"ר כבל סיכם את הישיבה ואמר כי היא חשפה שערורייה וכאוס מוחלט בענף. "חשבנו שזאת תהייה ישיבה קצרה שבה יציגו לנו את הפערים וכמה מנהלי עבודה צריך בישראל, ונמצא את הדרך להכשיר אותם, אבל במשך שעתיים כולם מורחים אותנו. יש כאוס מוחלט בתחום ואנחנו לא יודעים לקבל נתונים בסיסיים מהממשלה ומהקבלנים. אנחנו תובעים לקבל את כל הנתונים על אתרי הבנייה, מנהלי העבודה והמחסור בענף", אמר. הוא הוסיף כי הוועדה תובעת לקבל תוכנית מפורטת של ההכשרות המקצועיות בתחום, ואמר כי יעד של הכשרת 2,500 מנהלי עבודה ב-5 שנים הוא לא מתאים למציאות. "בשנת 1995 עזבתי את משרד השיכון ונדמה שמאז העולם עצר מלכת, אנחנו שומעים את אותם תירוצים וסיפורים, 20 שנה חלפו וכאילו כלום לא השתנה", אמר.