קרן יער ותרועות חצוצרות אנסמבל המאה ה-21 יקיים קונצרט שלישי בסדרת תגליות העומד בסימן תרועות. לראשונה יארח האנסמבל את המנצח הצרפתי גיום בורגון, אחד הכוחות העולים בשדה הניצוח היום ואת הסולן הבינלאומי סער ברגר הנודע בתרועותיו הווירטואוזיות על קרן היער. בקונצרט יבצע האנסמבל בתרועות חצוצרה בבכורה עולמית את יצירתו החדשה של עודד זהבי שהוזמנה על ידם - מוצ"ש 18 במרץ בשעה 20:30, במוזיאון תל אביב לאמנות יום א' 19 במרץ בשעה 20:00, במרכז למוסיקה ירושלים.

כלים
צילום: ברברה קלם
צילום: ברברה קלם

אנסמבל המאה ה-21 יקיים את הקונצרט השלישי בסדרת תגליות העומד בסימן תרועות, ב-18.3 במוזיאון תל אביב וב-19.3 במרכז למוסיקה בירושלים. לראשונה ינצח על אנסמבל המאה ה-21 המנצח הצרפתי גיום בורגון, אחד הכוחות העולים בשדה הניצוח היום.

בקונצרט יארח האנסמבל את הסולן הבינלאומי סער ברגר, חבר אנסמבל מודרן (מטובי ההרכבים למוסיקה עכשווית בעולם), שהפך לאחד האמנים המזוהים ביותר עם קרן היער העכשווי. בקונצרט יבצע ברגר יצירת סולו של המלחין הצ'כי סרנקה, שנכתבה עבורו וכן את יצירתו של המלחין הארגנטיני- צרפתי מרטין מטלון, אחד המלחינים הטובים והמקוריים היום. "ברגר מבצע את הנראה כבלתי אפשרי בווירטואוזיות ובקלילות ומלחינים מכל העולם כותבים עבורו יצירות" אומר דן יוהס, המנהל המוסיקלי של אנסמבל המאה ה-21.

תרועה נוספת בקונצרט, היא יצירתו החדשה של עודד זהבי, "חצוצרות חללים, חצוצרות מקרא, חצוצרות מרדוף" שהוזמנה על ידי אנסמבל המאה ה-21 ותבוצע בקונצרט בבכורה עולמית. "העובדה שתרועה יכולה להתפרש באופנים שונים ומרתקים כל כך הייתה הבסיס ליצירה" מספר זהבי, ומוסיף: "זו לא יצירה תוכניתית. יש בה שלושה סוגי מוסיקה: מוסיקה דחוסה מאד מהבחינה המרקמית, מעין אסופה מאד מאורגנת של יחידים, המתקדמים "כמעט בעל כורחם" קדימה. יש בה קטעי סולו שחלקם מקוננים, חלקם חגיגיים וחלקם נמצאים על קו התפר שבין ייאוש לאובססיה, וישנם חלקים מסוימים, קצרים מאד שבהם מתנהל "דיאלוג אנסמבלי" כהלכתו".

בנוסף יבצע האנסמבל בקונצרט את יצירותיהם של המלחינים שאנדור וורש וז'רום קומבייה. לדבריו של דן יוהס: " שאנדור וורש המלחין ההונגרי- שוויצרי לא זכה לפרסום רב בארץ למרות היותו מלחין מצוין ובעל הבעה אישית וביצוע הסונטינה (1933) מתקן עוול זה" הוא מוסיף :"המלחין הצרפתי ז'רום קומבייה הנו פנים חדשות באנסמבל. יצירתו עדינה ומורכבת ו"צרפתיותו" מורגשת לאורך כל היצירה".

אנסמבל המאה ה – 21 נוסד בשנת 1991 על ידי המלחין דן יוהס וזמירה לוצקי. באנסמבל חברים 14 נגנים מהטובים בארץ, ומאז הקמתו, נחשב האנסמבל לגוף המוביל בארץ בכל הנוגע לביצוע מוסיקה עכשווית. מיטב המנצחים והסולנים בארץ ובעולם מופיעים עם האנסמבל, והוא זוכה להערכה בינלאומית רבה. הדבר בא לביטוי בשיתוף פעולה יוצא הדופן של המנצחים והסולנים מחו"ל עם האנסמבל, ובהזמנות הרבות להופיע במרכזים ובפסטיבלים בינלאומיים. האנסמבל המאה ה-21 קיבל באופן קבוע ציון "מצוין" בדירוג מנהל התרבות וזכה בפרס לנדאו של מפעל הפיס על מצוינות בביצוע מוסיקה.

בשנת 2005 הקים "אנסמבל המאה ה- 21" מרכז למוסיקה ואמנות עכשווית ביפו – "התיבה".

המקום משמש כמפגש להפקה וביצוע של מוסיקה אמנותית בסגנונות מגוונים ומופעים רב תחומיים (מחול, סרטים, וידאו, טכנולוגית מחשבים ועוד). התיבה משתפת פעולה עם מרכזים חשובים באירופה כמו מרכז פומפידו בפריז, המרכז האלקטרוני-ניסיוני בפרייבורג ואחרים נוספים. המרכז יוזם שיתוף יוצרים מתחומים שונים ומהווה נדבך חשוב בחיי היצירה האמנותית בארץ. בשנים האחרונות הוא הפך למרכז ליוצרים במוסיקה אלקטרונית ובמדיה הדיגיטלית, בנוסף להיותו אולם מופעים.

הקונצרטים של האנסמבל המאה ה-21 מוקלטים ומשודרים בשידור חי בקול המוסיקה.

מוצ"ש, 18 במרץ 2017 בשעה 20:30, מוזיאון תל אביב לאמנות. מחיר כרטיס: 110 ₪ להזמנת כרטיסים: 03-6077070

1יום א', 19 במרץ 2017, בשעה 20:00, מרכז המוסיקה משכנות שאננים. מחיר כרטיס: 40-60 ₪ , להזמנת כרטיסים: 02-6241041

גיום בורגון מנצח

סער ברגר קרן יער

הילה צברי-פלג אבוב

טיבי צייגר קלרנית

ריצ'ארד פלאי בסון

עודד זהבי חצוצרות חללים, חצוצרות מקרא, חצוצרות מרדוף - בכורה עולמית

מירוסלב סרנקה - קורונה לקרן סולו

ז'רום קומבייה - "חוף, אבק אפור ללא עננים"

שאנדור וורש – סונטינה לאבוב, קלרנית ובסון

מרטין מטלון קונצ'רטו לקרן יער

Guillaume Bourgogne Conductor

Saar Berger horn

Hila Zabari-Peleg oboe

Tibi Cziger clarinet

Richard Paley bassoon

Oded Zehavi "Trumpets. Cries of war"

Miroslav Srnka Coronae

Jérôme Combier Estran, poussière grise sans nuage

Sandor Veress Sonatina for oboe, clarinet and bassoon

Martin Matalon Trame VII (concerto for horn)

סער ברגר, יליד ישראל (1980) בוגר האקדמיה למוסיקה ע"ש רובין באוניברסיטת ת"א, השלים את לימודי התואר השני אצל אריך פנצל ואסה טפני באוניברסיטת פרנקפורט לאמנויות, במקביל ללימודיו באקדמיה ע"ש קאראיין של התזמורת הפילהרמונית של ברלין. זוכה מלגות מטעם קרן התרבות אמריקה-ישראל והקרן ע"ש צבי ועפרה מיתר. ניגן עם מבחר תזמורות בארץ ובעולם, בהן הסימפונית ירושלים, דיואן מזרח מערב תחת דניאל בארנבוים, הסימפונית של ברלין ורבות אחרות. ביצע בכורות עולמיות ליצירות מלחינים רבים. חבר באנסמבל מודרן – מההרכבים הטובים בעולם למוסיקה עכשווית ומלמד באקדמיה של אנסמבל מודרן ובאקדמיה למוסיקה של פרנקפורט.

סער ברגר הפך לאחד מנגני הקרן המבוקשים בעולם לביצוע יצירות עכשוויות ומלחינים רבים כותבים עבורו יצירות. הוציא תקליטור כפול, עם יצירות שנכתבו עבורו יצא בלייבל של אנסמבל מודרן.

גויום בורגון למד סקסופון בעיר הולדתו ליון, לפני שהתקבל לקונסרבטוריון של פאריס. למד ניצוח עם יאנוש פירסט.

הוא מנהלו המוסיקלי של אנסמבל קאירן בפאריס וכן של אנסמבל קאמרטה אברטה (סאו פאולו, ברזיל). מלמד ניצוח באוניברסיטת מקגיל במונטריאול וכן מנהל את האנסמבל למוסיקה עכשווית של האוניברסיטה. בנוסף לניצוח על מיטב הרפרטואר הקלאסי, גיום מנצח באופן קבוע על אנסמבלים לביצוע מוסיקה עכשווית, כמו אנסמבל אנטרקונטמפורן, איטינירר, קונטrשאם בשוויץ ואנסמבלים נוספים בצרפת, שוויץ, קוריאה ועוד.

מילותיו של המלחין עודד זהבי על יצירתו החדשה: "חצוצרות חללים, חצוצרות מקרא, חצוצרות מרדוף": בשנים האחרונות אני עוסק בשופר. הקריאה המופשטת, הזעקה החשופה מרתקות אותי מאד. כשהגעתי למילים "חצוצרות חללים, חצוצרות מקרא, חצוצרות מרדוף" המופיעות ב"ספר המלחמה" שנמצא במגילות קומרן (טור ט פסוקים 1-5) מצאתי בו מקור השראה. סדר הדברים שבפסוק נגע ללבי. "תרועת היזכור, ההכרזה החגיגית והעצובה על החללים, אחריה ההתעוררות, הקריאה להתגייסות וההמרצה לקרב" עניינו אותי מאד. העובדה שתרועה יכולה להתפרש באופנים שונים ומרתקים כל כך הייתה הבסיס ליצירה. זו לא יצירה תכניתית. יש בה שלושה סוגי מוסיקה. מוסיקה דחוסה מאד מהבחינה המרקמית, מעין אסופה מאד מאורגנת של יחידים, המתקדמים "כמעט בעל כורחם" קדימה יש בה קטעי סולו שחלקם מקוננים, חלקם חגיגיים וחלקם נמצאים על קו התפר שבין ייאוש לאובססיה, וישנם חלקים מסוימים, קצרים מאד שבהם מתנהל "דיאלוג אנסמבלי" כהלכתו.

בתפיסת העולם שלי, נדרשת חצוצרה כדי להבקיע את התוהו ובוהו המקומי. נדרשת תרועה שמשנה את פניה (בדיעבד לעתים) כדי למשוך את תשומת הלב של כולנו.

ברוח הדברים האלו, אין צורך לכבות את הטלפונים הסלולריים בעת ביצוע היצירה שלי. לא שהייתי רוצה שהקהל ירעיש בכוונה, אבל משהו מקולות ה"ישראליות" יכול בהחלט להיכנס באופן "לא מתוכנן" (אלאטורי) לתוך קולות השופר, השכול, השבר ושלל המלחמה.