בני נוער בכנסת: להגביל את עלויות נשפי סיום הלימודים - במהלך דיון הוועדה לזכויות הילד בהוצאות המופרזות סביב מסיבות סיום לימודי התיכון, קראו בני הנוער להגביל את העלות ל-200 ₪. יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא ביטון למערכת החינוך "להגדיר סטנדרטים כבר מהמסיבות שמתקיימות בגן כולל אבא ואמא של שבת ועד לנשפים שבכיתה י"ב"

חה"כ יפעת שאשא-ביטון
חה"כ יפעת שאשא-ביטון

הוועדה לזכויות הילד התכנסה היום (ג') לישיבה חגיגית בנושא 'סוף שנה לבוגרי י"ב – מנשף סיום ועד האפטר פארטי' לציון יום כינון הכנסת, במסגרת אירועי "כנסת צעירה" בו לוקחים תלמידים וסטודנטים חלק מרכזי בפעילות הפרלמנטרית. לצד יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא ביטון, ניהלה את הישיבה מור פייגין, תלמידה ונציגת מועצת התלמידים הארצית.

יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא ביטון פתחה את הדיון: "דנו בנושא הזה גם במהלך השנה שעברה כאשר הפעם הדיון היה יוזמתם של התלמידים שמבקשים להחזיר עטרה ליושנה, להחזיר את הנשפים לגודל הסטנדרטי שלהם ולאפשר השתתפות של כלל התלמידים מבחינת עלויות. הלחץ החברתי להשתתף באירועים הגרנדיוזיים הוא גדול והוא לא נוצר מבני הנוער, הוא מתחיל עוד בגיל גן עם הורים שעושים תחרות מי מפיק את מסיבת היומולדת הכי גדולה והכי מושקעת. כשאתם, בני הנוער, תגיעו לחגיגות שלכם אנו מקווים שלא תנסו להגיע לסטנדרטים האלו. בואו נראה איך עוזרים לכם להפוך את הנשף הזה למה שהוא צריך להיות – אינטימי, ייחודי ולכולם".

מור פייגין, תלמידת כיתה י"ב בבית ספר בגין באילת: "הבעיה מבחינת עלויות גבוהות ואלכוהול בנשפי הסיום היא כלל ארצית. אמרו על הדור שלנו הרבה דברים כמו דור מקולקל, שקוע בעצמו. באנו להראות את החלק שכן אכפת לו, שאנחנו לא מה שאומרים עלינו. חשוב לנו להכניס את האירוע הזה לפרופורציות"

ח"כ איילת נחמיאס ורבין: "יפעת ואני עוסקות בשאלה איך אנחנו משרתות את הדור שלכם, איך אנחנו עובדים עם הדור הזה בגלל שיש איזה פער בנינו. האירועים הגדולים הללו מדגישים את הפערים בחברה שלנו ולכן יש פה מקום באמת לפתור את הסוגיה של יוקר הנשף".

דניאל בן שבת, תלמידת כיתה י' בקריית שמונה ציינה שהאירועים מאורגנים על ידי נציגי השכבה ללא התערבות ההנהלה וההורים: "אותם נציגים מושפעים מתרבות הצריכה המוגזמת האמריקאית וקשה להם לשים גבולות. אנחנו מבקשים את התערבות ההורים והנהלת בית הספר אך לא בצורה מוגזמת. בכל חג ואירוע במסגרת בית הספר, קובע לנו בית הספר תקציב מעליו אסור לנו לחרוג, למה שלא יקבע גם תקציב על הנשף?".

ח"כ שאשא ביטון: "צריכה לצאת קריאה ברורה להורים לא לשתף פעולה עם טירוף ההוצאות הזה".

זאב גולדבלט, פורום וועד ההורים הישוביים: "אנחנו יוצאים בקריאה הזו כל שנה אבל אנחנו חיים בחברה דמוקרטית ואי אפשר לדרוש מכולם לאחד קו".

התלמידים העלו דוגמאות למיזמים חברתיים שיכולים לסייע במשימה.

ענבר פרנקל, ראש קמפיין "שוויון בנשף" הציגה לדוגמא את תו המפיק החברתי, שניתן למפיקי אירועים שלא חוצים את גבול ה-200 שקלים לתלמיד: "הקול השפוי הוא הרוב אבל לבני נוער מאוד קשה מבחינת לחץ חברתי לומר שזה יקר להם".

מור פייגלין הזכירה אירועים כמו מכירת שמלות וחליפות של תלמידים שסיימו עם הנשף במחירים שווים לכל כיס, ועזרה הדדית בין התלמידות בכל הנוגע לאיפור ועיצוב שיער.

נועה, תלמידת עירוני א' מתל אביב הדגישה כי "קיים פה דור שלא גדל על העצים, הדור הזה מיישם ערכים שההורים שלו מנחילים לו".

אוהב חן, תלמידת בית ספר תהילה בירושלים העלתה לתשומת לב יושבי הוועדה את נושא האלכוהול בנשפים: "היום שום אפטר לא יכול להתקיים בלי אלכוהול וסמים אפילו. הרבה מהנשפים נגמרים בקטטות, הטרדות מיניות וילדים שמקיאים ברחובות לפנות בוקר. הסיבה לשתיה היא לחץ חברתי. נוצרה התניה אצל בני הנוער שאם הם לא ישתו הם לא יהנו. חייב להיות פה פיקוח".

רויטל ליפמן שמר, ארגון ההורים הירושלמי: "הצורך הוא שיהיה קשר ודיבור צפוף בין הנוער ההורים וצוותי החינוך על הרצף החינוכי ולא מחוצה לו. כיום האפטר פארטי מנותק לחלוטין מהסגל החינוכי, הם מודרים מזה במכוון".

מלכי כץ, מדריכה ארצית ביחידה למניעת שימוש בסמים, משרד החינוך ציינה כי יש מקום לשיח פתוח ומתמשך על המשמעות של שתיית האלכוהול ומהיכן נובע הצורך בו.

יו"ר הוועדה סיכמה את הדיון: "לא רק הילדים צריכים תהליכים, גם אנחנו ההורים. אני קוראת למערכת החינוך לקיים תהליך חינוכי רב שנתי בכל הנוגע לשימוש באלכוהול וסמים וסטנדרטים במערכת החינוך, הגדרת סטנדרטים כבר מהמסיבות שמתקיימות בגן כולל אבא ואמא של שבת דרך התיכונים וכמובן של נשפי י"ב. אנחנו מבקשים מוערבות של מערכת החינוך וההורים. הילדים קוראים לנו ורוצים שנהיה שם ואני קוראת לכולם כולל מערכת החינוך להיות חלק מהתהליכים האלו".