החוק להגנה על זכויות אמנים של חה״כ דב חנין אושר הערב פה אחד במליאת הכנסת בתמיכת 47 ח״כים ״נגד שעבוד האמנים והאמנות, כוכב אחד לבד אכן העז - או יותר נכון, העזה - לשנות מציאות של שעבוד למען השחרור כולם״, אמר ח״כ דב חנין עם אישור החוק איה כורם, מי שהובילה את מאבק האמנים למען החוק, אמרה ״היום קיבלנו כולנו מתנה עצומה שהיא חופש."

כלים
צילום: דוברות לשכת ח״כ דב חנין
צילום: דוברות לשכת ח״כ דב חנין

ח״כ חנין קרא לכל האזרחים ללמוד מכורם במאבקה ולפעול בכל מקום שהם מוצאים בו עוול החוק החדש קובע מסגרת זמן לחוזים שאמנים חותמים עם חברות הפקה: מסגרת הזמן לחוזה רגיל - 7 שנים, ומסגרת הזמן לחוזה היקף, שחל על כל פעילויות האמן ולא רק על הפקת אלבום - 5 שנים. הרציונאל מאחורי החוק אומר כי אם ההסכם הוא טוב לשני הצדדים, אז אפשר להאריך אותו לתקופה נוספת, אבל אם יש כאן סכנה לניצול של האמן ע״י חברת ההפקה, האמן לא יהיה כבול לחוזה דרקוני בתנאים לא סבירים. החוק אף מטיל חובות אמון מצד המפיק כלפי האמן - מתן שירות, חריצות, הוכחת עבודה כלשהי שתוכיח שהוא עושה הכל כדי לקדם את האמן ואת ענייניו.

״החוק הזה הוא חוק שעושה שינוי היסטורי. זהו חוק שמקדם שחרור אמיתי - שחרור של האמנים, שהוא גם שחרור של האמנות״, אמר ח״כ דב חנין, יוזם החוק להגנת זכויות האמנים, שאושר הערב (שני, 13.2) פה אחד במליאת הכנסת בתמיכת 47 ח״כים.

״אי-השוויון בעולם האמנות הוביל אמנים ואמניות רבים ורבות לשעבד את עצמם לנצח כדי ליצור אמנות, דבר שפגע באמנים, באמנות וגם בחברה. אנחנו לא רוצים לחיות בחברה שבה אנשים משועבדים, שבה האמנים מצויים בכבלים, רק משום שהם רוצים לעשות אמנות״.

בנאומו במליאה ציין ח״כ חנין כי ״בחוק על מוסיקה, ראוי להזכיר מילים משיר אחד: 'איך זה שכוכב אחד לבד מעז'. וכאן, כוכב אחד לבד אכן העז, ויותר נכון - העזה.

אני רוצה להודות לך, איה כורם. את היית דוגמא של עשייה אזרחית. המציאות הזו נמשכה שנים, והיה צריך מישהי שתדליק את האור ותתחיל במסע השחרור של המוסיקה.

זה לא היה חוק שנועד לעזור לך. את נלחמת את מלחמתך בבתי המשפט, אבל גם אמרת שאת לא רוצה שיהיו עוד כמוך. פעלת כדי שאמנים ואמניות לא יצטרכו לעבור את הדרך הקשה והבלתי אפשרית הזו. רצית שאמנים ואמניות יוכלו לעבוד וליצור במרחב חופשי, הוגן ומשוחרר. והצלחת איה כורם, מובילת מאבק האמנים למען החוק, אמרה בעקבות אישורו: "חופש הוא דבר כל כך מובן מאליו, שמרגישים אותו רק כשהוא נלקח ממך. היום קיבלנו כולנו מתנה עצומה שהיא חופש.

יקח לי כמה ימים לעכל את הדבר הגדול שקרה פה היום, ועד שאני אחזור לאדמה חשוב לי להגיד תודה ענקית לח״כ דב חנין, לוחם הצדק (אחד שמצליח להסיר את הציניות מצירוף המילים הזה), לח״כ יעקב מרגי שראוי לתודה אדירה לא רק ממני, אלא מכל אמני ישראל. תודה לכל חברי הכנסת שתמכו, סייעו והצביעו, תודה למשרד התרבות ולשרת התרבות שאפשרו לכל זה לקרות, תודה לעורכי הדין מוטי קהירי ואלעד פלג, מנסחי ההצעה, תודה לקולגות שלי, בעיקר אלה שאזרו אומץ להתייצב מול כוחות חזקים מהם, תודה למשרד הלובי בהירה ברדוגו ולגל גולן זילברמן ולמשרד ייעוץ התקשורת together ולמאיה ספיר. תודתי העמוקה לכולם."

ח״כ חנין ציין גם מסר נוסף שעולה ממאבקה של כורם: ״יש גם לקח רחב מהחוק הזה, שמתייחס לא רק לאמנים ולאמניות, אלא לכל האזרחים והאזרחיות - לכולנו. אם אתם מסתכלים סביב ורואים משהו שאיננו תקין ואיננו ראוי - עשו מעשה, התייצבו, פעלו בזירה הציבורית, הפעילו לחץ, קדמו מאבק. מה שעשתה איה כורם הוא דוגמא לאיך שכולנו צריכים לפעול בחברה הזו.״ ח״כ חנין הודה גם לשותפיו בקידום החוק - ח״כ לשעבר עמרם מצנע, שהיה יו״ר ועדת החינוך בקדנציה הקודמת, ולח״כ יעקב מרגי, יו״ר ועדת החינוך בכנסת הנוכחית. הוא הודה גם למנהלת ועדת החינוך, התרבות והספורט ולצוות הוועדה כולו.

איה כורם וח״כ דב חנין ברגעים שאחרי אישור החוק