"עובדי האבטחה אינם שקופים, צריך להבטיח שהחוק לא יהיה בבחינת מילה ריקה" - כך אמר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן במהלך דיון שהתקיים היום (ב') בוועדת העבודה והרווחה בכנסת, שעסק בהבטחת התנאים ההולמים לעובדים המבצעים תפקידי אבטחה כמו כן, יו"ר ההסתדרות מתח ביקורת על בקשת נציגי המעסיקים להפחית את גובה הפיצוי המינהלי שמוטל על מעסיקים המפרים את זכויות עובדיהם בעקבות אישור התיקון לחוק בקריאה ראשונה, ניסנקורן אמר: "היום עשינו צעד חשוב נוסף לחיזוק מעמדו של ציבור עובדי האבטחה"

כלים
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. צילום: אילן בשור
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. צילום: אילן בשור

"היום עשינו צעד חשוב נוסף לחיזוק מעמדו של ציבור עובדי האבטחה בישראל, תוך קידום רווחתם והגנה על זכויותיהם של העובדים", כך אמר לפני זמן קצר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בעקבות האישור בקריאה ראשונה של התיקון לחוק, העוסק בהבטחת תנאים הולמים לעובדים המבצעים תפקידי אבטחה.

ניסנקורן בירך את מגישי ההצעה ובראשם יוזמת התיקון לחוק ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) והוסיף: "שמחתי לשתף פעולה עם ח"כ מלינובסקי בקידום נושא כה חשוב. אחרי שדאגנו לשפר באופן דרמטי את זכויותיהם ואת תנאי שכרם של עובדי השמירה והאבטחה, באמצעות הסכמים ענפיים וצווי הרחבה, ואחרי שדחפתי להסכם קיבוצי שמסדיר את העלאת שכר הבסיס בענף, כך שיעמוד מעל לשכר המינימום במשק, הגיעה העת לטפל גם בתנאים ההולמים שאמורים להתקיים בעמדות השמירה. עכשיו, כשבזכות צעדי ההסתדרות, לכל עובד אבטחה יש קרן השתלמות והפרשות מוגדלות לפנסיה, אסור להפקיר נושאים מהותיים כמו תנאים פיזיים הולמים שצריך לספק לעובד בעת ביצוע עבודתו".

נזכיר כי התיקון להצעת החוק, שאושר היום בקריאה ראשונה, כולל התייחסות מפורטת לתיאור התנאים ההולמים שאמורים להתקיים בעמדות האבטחה, לרבות חובת המעסיק להעמיד בעמדה אמצעי חימום וקירור בתקופות מוגדרות במהלך השנה, התאמה וחובת ההספקה של ביגוד מתאים לעובד אשר תואם את תנאי מזג האוויר, הבטחת גישה לנקודת חשמל ומים בסמוך לעמדה ותנאים נוספים.

לצד הרף המינימלי שנדרש על מנת להבטיח תנאים הולמים לעובדי האבטחה, הצעת החוק כוללת גם שינוי בהגדרת מי הוא מאבטח. ההצעה מציעה לשנות את ההגדרה הקיימת, ולהרחיב את תחולת ההוראות גם על עובדים שמבצעים עבודת אבטחה בענפים אחרים, כמו למשל בענף הבנייה, וזאת על מנת למנוע פרשנויות מגבילות. ההצעה מעדכנת את הגדרת 'המאבטח' וקובעת כי מאבטח הוא כל מי שמבצע תפקידי אבטחה, למעט שוטר, סוהר או חייל.

במהלך הדיון שהתקיים בנושא בוועדת העבודה והרווחה, יו"ר ההסתדרות ניסנקורן מתח ביקורת חריפה על בקשת נציגי המעסיקים שנכחו בוועדה, להפחית את גובה הפיצוי המינהלי שיוטל על מעסיקים אשר מפרים את זכויות עובדיהם. גובה הפיצוי המקסימלי שמצוין בהצעה עומד כיום על 200 אלף שקל. ניסנקורן אמר כי: "מאחר ואנו נמצאים כיום במצב של תת אכיפה, ככל שמורידים את סכומי העיצומים הכספיים, המוטיבציה לאכיפה יורדת. מבלי להטיל דופי במפקחים, צריך להדגיש כי לולא הצעת החוק הנוכחית לא היה קורה שומדבר. זה בדיוק כמו שהיה צורך להביא לחקיקה את הנושא של שילוב ראוי של אנשים עם מוגבלות. עד עכשיו חלק לא מבוטל מהמעסיקים לא שמו עמדות מקורות, לא דאגו לנקודות חשמל ליד העמדות וחייבים להבטיח שהחוק יקוים באמצעות אכיפה ראויה".

יצוין כי התיקון להצעת החוק שעוסק בהבטחת תנאים הולמים בעמדות האבטחה הוגש על ידי קבוצה רחבה של חברי וחברות כנסת ממפלגות רבות, ביניהם: ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), ח"כ אורן חזן (ליכוד), ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), יו"ר ועדת העבודה והרווחה ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) וחברי כנסת נוספים.