קיצוץ במאגר: טביעות האצבע ימחקו בתום חמש שנים - יו"ר הוועדה הביומטרית ח"כ אורי מקלב הודיע על כך כי טביעות האצבע שיאגרו ימחקו לאחר חמש שנים. התנועה לזכויות דיגיטליות: "די עם המשחקים יש למחוק את המאגר מייד"

עו"ד יהונתן קלינגר מהתנועה לזכויות דיגיטליות. צילום: גלעד אילוז
עו"ד יהונתן קלינגר מהתנועה לזכויות דיגיטליות. צילום: גלעד אילוז

עוד קיצוץ במאגר הביומטרי. בישיבת הועדה הביומטרית בכנסת, שהתקיימה היום (יום ב') הודיע יו"ר הועדה ח"כ אורי מקלב כי בתום חמש שנים ימחקו טביעות האצבע מהמאגר. ח"כ מקלב אמר בדיון כי: "הגענו להסכמה שאחרי חמש שנים נמחק את טביעות האצבע מהמאגר. אנחנו נשנה את הוראת השעה ונכניס את זה לתוקף". יו"ר הועדה הוסיף בדיון: "מטבע הדברים הפקידות מרגישה שזו ארץ שתושביה מזייפים. אני לא חי באווירה שיש כל כך הרבה זיופים. אין אווירה כזו או מכת מדינה של זיופים. אני לא רואה שזו ארץ שיושביה זייפנים".

הכוונה למחוק את טביעות האצבע אחרי חמש שנים מתווספת לשני הקיצוצים במאגר הביומטרי שכבר בוצעו. על פי החוק המקורי אמורים היו להישמר שתי טביעות האצבע ותצלום הפנים במאגר מרכזי. בחוק שעולה להצבעה הוצאו טביעות האצבע, ונותרו רק צילומי הפנים; כאשר אזרח שרוצה זאת, יוכל לבקש להכליל את טביעות האצבע שלו במאגר. עם זאת, מבהירים בתנועה לזכויות דיגיטליות כי תוקף הדרכון ותעודת הזהות יקוצר לחמש שנים כעונש על כך שלא נתן טביעות אצבע, למי שיבקש שלא להיכנס למאגר הביומטרי. עו"ד יהונתן קלינגר מהתנועה לזכויות דיגיטליות הוסיף כי "מדינת ישראל רוצה להעניש את מי שלא יתן לה טביעות אצבע ולטרטר אותו ללשכות כל חמש שנים במקום כל עשר, וזאת בניגוד להמלצת גורמי המקצוע במשרד ראש הממשלה. אנחנו קוראים לחברי הכנסת לא להפלות בין אזרחים שרוצים לשמור על פרטיותם לבין אלו שיתנו טביעות אצבע למדינה, ועל כן לתת לכל אזרחי ישראל תעודות זהות ודרכונים בעלי תוקף אחד".

אבי חליבה, מ"מ ראש הרשות הביומטרית אמר בישיבה כי: "עמדת שר הפנים ברורה. אנחנו מבקשים לבסס מאגר על תמונות פנים וטביעות אצבע וולונטריות. שר הפנים יצטרך לחזור אחרי חמש שנים. הרי זה ברור שאם עוד חמש שנים תתקבל או תפוג הוראת השעה, אז זה ברור שאם לא יהיו טביעות אצבע".

הוסיף יו"ר הועדה כי הוא מבקש החרגה של אנשים מבוגרים וכי יתאפשר להם לחדש תעודות זהות אחת לעשור מבלי להכניס את טביעות האצבע למאגר "בעיני רוחי אני רואה את המבוגרים נשרכים כל חמש שנים ללשכות האוכלוסין. קשה לי לראות אנשים שמעל גיל שבעים נכנסים לתפקיד, ומנסים להונות את המערכת. אני מבקש לבדוק החרגה של אנשים מבוגרים".