‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏100% מתחנות הדלק במפרץ חיפה התקינו מערכות מישוב אדים להפחתת זיהום האוויר; נפתחו הליכי אכיפה נגד התחנות שהתעכבו בהתקנה. בעקבות דרישה של המשרד להגנת הסביבה, הותקנו מערכות למישוב אדים בכל 97 תחנות התדלוק שהוגדרו במסגרת התוכנית הלאומית לצמצום זיהום אוויר וסיכונים סביבתיים במפרץ חיפה והסביבה

כלים
צילום: מערכות מישוב אדים, stage 1 ו-2 (צילומים: המשרד להגנת הסביבה)
צילום: מערכות מישוב אדים, stage 1 ו-2 (צילומים: המשרד להגנת הסביבה)

• השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין: "אנו פועלים על-מנת להפחית את זיהום האוויר בכלל הארץ וברחבי מחוז חיפה על-ידי פיקוח רציף במפעלים וכן בתחנות התדלוק. כל פעולותינו מכוונות כדי לצמצם את הפליטות מכל מקורות הזיהום ולשמור על בריאות הציבור והסביבה"

• סגן השר להגנת הסביבה, ח"כ ירון מזוז: "על מנת לשפר את איכות האוויר במפרץ חיפה כולם יידרשו לתת כתף. הממשלה, הרשויות המקומיות, המפעלים, בעלי כלי-הרכב, וגם חברות הדלק. לא נצליח לעמוד במשימה של הפחתת זיהומים וסיכונים לתושבי ישראל ללא מאמץ משותף"

כל 97 תחנות התדלוק שהוגדרו במסגרת התוכנית הלאומית לצמצום זיהום אוויר וסיכונים סביבתיים במפרץ חיפה והסביבה, השלימו התקנה של מערכות מישוב אדים. המשרד פתח בהליכי אכיפה נגד התחנות שלא ביצעו את ההתקנות בזמן. כמו-כן, בוצעו פיקוח ואכיפה מוגברים על תחנות התדלוק, בהתאם ליעדים שעליהם התחייב המשרד להגנת הסביבה בתוכנית הלאומית.

מערכות למישוב אדים אלה הותקנו באזור מפרץ חיפה בעקבות פעולות אכיפה ופיקוח של מחוז חיפה במשרד להגנת הסביבה. כתוצאה מכך, בשנת 2015 נמנעה פליטה של 49 טון אדי דלק לאוויר, ובשנת 2016 נמנעה פליטה של 35 טון אדי דלק נוספים.

מחוז חיפה שם דגש כחלק מהתוכנית הלאומית על תקינות מערכות מישוב אדים בתחנות התדלוק על-ידי סיורי פיקוח בתחנות. מערכות מישוב האדים קולטות את אדי הבנזין המשתחררים בתהליך פריקת הדלק ממכלית כביש למכלי האחסון שבתחנה חזרה אל המכלית (Stage1) ואת אדי הבנזין המשתחררים בתהליך תדלוק כלי-רכב חזרה אל מכלי האחסון (Stage2) ולמנוע בכל מקרה את פליטתם לאוויר. מערכות אלה מפחיתות את פליטת אדי הדלק ב-85%-90%.

יצוין, כי במהלך שנת 2016 בוצעו בחיפה 83 סיורי פיקוח על תחנות תדלוק על-ידי המשרד להגנת הסביבה ואיגוד ערים, ובשנת 2017 מתכנן האיגוד לבצע פיקוח מלא על 67 תחנות תדלוק. מטרת הפיקוח היא לוודא את תקינות מערכות מישוב האדים בתחנה וכי אין זיהום קרקע בתחנת התדלוק. הפיקוח יבוצע באמצעות בדיקה פיזית וכן תוך שימוש במצלמה תרמית לאיתור דליפות.

בעקבות סיורי הפיקוח החלו גם תהליכי אכיפה. כך, בנובמבר 2016 נערך שימוע לחברת דלק בעקבות חשד לזיהום אוויר בלתי סביר עקב תקלה במערכות מישוב אדים, והמשך הפעלתם ללא תיקונם אף לאחר גילוי התקלה בתחנות התדלוק "דלק רם" ותחנת התדלוק "דלק אלדור".

התקלות תוקנו והוחל נוהל המחייב את "דלק" בדיווח יומי על מערכת מישוב האדים בכל תחנות החברה. דיווחים אלה מועברים בכל חודש במרוכז למשרד להגנת הסביבה ואיגוד ערים מפרץ חיפה עבור כל התחנות הדלק של החברה באזור מפרץ חיפה.

המשרד, בשיתוף איגוד ערים מפרץ חיפה, ימשיך בסיורים בתחנות התדלוק ובביצוע אכיפה בתחנות נוספות, במידה וייתגלו ליקויים נוספים.