בכנס ה- 21 לנושאי עבודה באילת, של נשיאות הארגונים העסקיים וההסתדרות שהחל אתמול, חשפה מנכ"לית המוסד לבטיחות וגהות, ד"ר אורנית רז כי "הגורם האנושי הוא שעומד מאחורי חלק ניכר מתאונות העבודה בישראל".

כלים
מנכ"לית המוסד לבטיחות וגהות, ד"ר אורנית רז
מנכ"לית המוסד לבטיחות וגהות, ד"ר אורנית רז

בכנס ה- 21 לנושאי עבודה אשר נפתח אתמול באילת, וימשך שלושה ימים, מציגים גורמים מובילים בתעשייה את הנעשה ואת התוכניות העתידיותב תחום העבודה. כחלק מהדיונים נשאה דברים מנכ"לית המוסד לבטיחות ולגהות, ד"ר אורנית רז בנושא הבטיחות בעבודה והציגה את פעילות המוס"ל ואת תמונת המצב בכל הקשור לתאונות העבודה בישראל. לדבריה, "בכדי להתמודד באופן אמיתי עם תאונות העבודה יש להבין שהסיבות שגורמות לתאונות העבודה במקרים רבים, תלויות בגורם האנושי. כך למשל, גורמי סיכון טריוויאלים לכאורה, כמו עייפות, או שימוש לא נכון בציוד בטיחות, אחראים לחלק ניכר מהתאונות. תיקון לקויים אלה יביאו לצימצום משמעותי את מספר התאונות".

ד"ר רז אמרה כי "הטענה הרווחת כיום, מפנה את עיקר האחריות לתאונות העבודה אל המעסיקים בלבד. אלא, שההבנה כי חלק ניכר מהתאונות קשורות גם לגורם האנושי, מחייבת להוביל לשינוי תפיסת האחריות, גם על העובד עצמו. זה האתגר ורק כך , נוכל להוביל לשינוי".

ד"ר סמי סעדי, מנהל מחוז צפון במוס"ל, הוסיף בנושא הבטיחות במגזר הערבי ואמר כי "בשמונת החודשים האחרונים, אנחנו שינינו כיוון בכל הקשור לבטיחות בעבודה במגזר הערבי ובמיוחד בענף הבנייה, בהתאם למאפיינים התרבותיים והחברתיים של המגזר. לצערנו פעמים רבות במגזר הערבי, העובדים נמצאים בעבודות לא מסודרות, ללא אמצעי הגנה מתאימים או הדרכה מתאימה ועוד.

במוסד לבטיחות וגהות אנו מנסים להתמודד עם הבעיה באופנים שונים. בין השאר אנו דואגים למדריכים מקצועיים בענף הבנייה שנכנסים לאתרי בנייה קטנים ומנחים את העובדים. כמו כן יש לנו ניידת הדרכה, שפועלת בשש שפות ביניהן ערבית, ואנו מקיימים קורס נאמני בטיחות בשפה הערבית. בנוסף אנו מנהלים קמפיין פרסום בתקשורת הערבית וקמפיין ברשתות החברתיות בשפה הערבית בנושא חשיבות השמירה על בטיחות בעבודה, חייו ובריאותו של העובד".