ביה"ד קבע: העוזרים המשפטיים ייהנו לראשונה מתשלום על שעות נוספות. באופן תקדימי, בית הדין האזורי לעבודה בת"א קבע כי מאות העוזרים המשפטיים במערכת המשפט זכאים מעתה ובאופן רטרואקטיבי לתשלום על שעות נוספות עוד נקבע כי הנהלת בתי המשפט לא תוכל לבצע שינויים באופן העסקתם של העוזרים ללא קיום מו"מ עם נציגות העובדים יו"ר הוועד שרית טוביס: "מדובר בהישג חשוב לעוזרים המשפטיים, שחרף היותם יד ימינם של השופטים, זכו וזוכים מצד הנהלת בתי המשפט לכתף קרה ולפעולות המנוגדות לחוקי העבודה"

כלים
עוצמתו של בית הדין לעבודה. צילום: אילוסטרציה
עוצמתו של בית הדין לעבודה. צילום: אילוסטרציה

בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב קיבל את בקשת ההסתדרות וועד העוזרים המשפטיים וקבע באופן היסטורי כי העוזרים המשפטיים במערכת המשפט הציבורית יקבלו תשלום על שעות נוספות וכי הנהלת בתי המשפט לא תוכל לבצע שינויים באופן העסקתם של כ-650 העוזרים, ללא קיום מו"מ עם נציגות העובדים.

ברקע לבקשה, העובדה שעד כה נמנעה המדינה מלשלם לעוזרים המשפטיים תשלום על שעות נוספות שעבדו בפועל. בית הדין קיבל את טענות ההסתדרות והעובדים לפיהן העוזרים זכאים לשעות נוספות, כי משרתם איננה משרת אמון וכי שכרם הנוכחי אינו מגלם בתוכו תשלום ממשי על שעות נוספות - וזאת לצד העובדה ששכרם אינו גבוה ביחס לקבוצות מקבילות, בניגוד לטענת המדינה.

הרכב בית הדין בראשות סגנית הנשיאה השופטת הדס יהלום קבע כי עד חודש יוני הקרוב על המדינה לשלם עבור כל שעה נוספת שהעוזרים המשפטיים מבצעים וביצעו בעבר, רטרואקטיבית החל משבע שנים לפני הגשת התביעה לבית הדין בשנת 2014.

ההחלטה הנוספת שנתקבלה בבית הדין עוסקת בעניין הרעת תנאי העסקת העובדים הנובעת מנוהג חד-צדדי שהיה קיים בעבר למעבר בין משרות בקרב העוזרים המשפטיים. בית הדין יצא בקביעה ברורה לפיה אין מקום לבצע שינויים בהעסקה ללא מו"מ עם נציגות העובדים. בית הדין קבע כי הצדדים ידווחו על התקדמות ההידברות ביניהם עד תחילת חודש יוני.

יו"ר ועד העוזרים המשפטיים, שרית טוביס, מסרה: "מדובר בהישג חשוב לעוזרים המשפטיים, שחרף היותם יד ימינם של השופטים, זכו וזוכים מצד הנהלת בתי המשפט לכתף קרה ולפעולות המנוגדות לחוקי העבודה. אנו תקווה שבניגוד להתנהלותה בעבר, הנהלת בתי המשפט תכבד הפעם את פסק הדין ותפעל בהתאם לחוקי העבודה החלים עליה, ללא יוצא מן הכלל. לא נהסס לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותנו כדי להגן על זכויותיהם של העוזרים המשפטיים".

נציגות עובדי העוזרים המשפטיים מלווה אישית על ידי יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, סגן יו"ר האגף לאיגוד מקצועי אמיר ירון והמזכיר בפועל של איגוד המשפטנים יצחק (יצי) גורדון. הבקשה הוגשה על ידי ראש הלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות עו"ד איריס ורדי ועורכות הדין ליאורה סידי ואלין זילברשטיין מהלשכה המשפטית לאג"מ. ועד העובדים יוצג על ידי עו"ד ארנה לין ועו"ד קרן הלפרן-מוסרי ממשרד ארנה לין ושות'.