שליש מהבנות מקבלות פטור מצה"ל מטעמי דת; לצבא אין כלים אפקטיביים לבטל פטור במקרה של רמיה, כך עולה מנתונים שהוצגו היום בוועדת המשנה לכוח אדם של ועדת חוץ ובטחון. ועדת המשנה לכוח אדם בצה"ל של ועדת החוץ והביטחון בראשות ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד) קיימה הבוקר (ג') דיון בנושא מיצוי פוטנציאל הגיוס לצה"ל.

צילום: אילוסטרציה. באדיבות צה"ל. (למצולמות אין קשר לכתבה)
צילום: אילוסטרציה. באדיבות צה"ל. (למצולמות אין קשר לכתבה)

סא"ל גילי בן מנחם ר' עתכ"ס בצה"ל הציג לוועדה נתונים, ולפיהם כ-40% מהבנות המתגייסות מעוניינות להיות לוחמות אך רק כ-10% משובצות בסופו של דבר לתפקידי לחימה. הוא סיפר כי צה"ל אישר 50 מקצועות צבאיים נוספים לנשים. "השאיפה של צה"ל היא שוויון מלא בין בנים לבנות בתהליך המיון", ציין. לדבריו, עד לשנה הבאה תירשם עליה מ-11% ל23% בתפקידי נשים במערך הטכני. כמו כן, דיווח כי בעתיד יותר ממחצית העתודה האקדמאית יהיו נשים.

סא"ל בן מנחם גם הציג נתונים בקשר למתן פטור לבנות מטעמי דת:

35% מהבנות ברות הגיוס מקבלות פטור מטעמי דת. ב-5 שנים האחרונות נפתחו 450 חקירות נגד בנות שנחשד שהגישו בקשה לפטור על אף שאינן דתיות, ו-233 נשים ויתרו על הבקשה מיוזמתן.

עוד דיווח לוועדה כי כ-1500 בני ישיבות מתגייסים לצה"ל מדי שנה. 17% מוותרים על מסלול ההסדר במהלך השירות. רובם של בני בישיבות משרתים בתפקידי לחימה והם בעלי מוטיבציה גבוהה.

לגבי השירות בנח"ל: 330 גברים וכ-500 נשים מתגייסים מדי למסלול.

אהרון שחר, מנהל אגף חינוך טכנולוגי במשרד החינוך עדכן: "פתחנו מגמות ייעודיות בשיתוף עם צה"ל. ב-60 בתי ספר לומדים הגנת סייבר. יש תכנית ניצנים עם צה"ל ב-3 בתי ספר וכן תכנית להב לחומרת הסייבר. תכנית הלימודים באלקטרוניקה שונתה לטובת חיל האוויר.

יו"ר הוועדה ח"כ אוחנה ביקש ממשרד החינוך ומצה"ל למסור לוועדה רשימת בתי ספר בהם מופעלות תכניות כאלה ע"פ פריסה גאוגרפית.

ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) קראה לעזור לבנות דתיות שרוצות להתגייס. "המוסדות הדתיים סגורים בפני נציגי הצבא. יש קמפיין נגד גיוס בנות דתיות שילך ויתעצם", דברי ח"כ לביא.

דרור גרניט, נציג משרד המשפטים התייחס לנתוני הפטור לבנות מטעמי דת וציין שהחוק מאפשר לבטל פטור רק אחרי הגשת כתב אישום והרשעה פלילית בבית דין אזרחי. לדבריו, גם התיקון שנעשה לחוק לא אפקטיבי כי הוועדה שאמורה לדון בבקשות לביטולי פטור כלל לא הוקמה.

בסיום הדיון אמר יו"ר ועדת המשנה ח"כ אמיר אוחנה כי הוא מברך את צה"ל ואת משרד החינוך על פתיחת מגמות טכנולוגיות בעשרות בתי ספר. "ביקשנו לקבל בתוך שבועיים את הפיזור הגיאוגרפי של בתי הספר כדי לוודא שמדובר בפיזור הוגן כלפי תושבי הפריפריה והמקומות המרוחקים", דברי ח"כ אוחנה.