תוצאות מדד השלום החודשי של אוניברסיטת תל אביב והמכון הישראלי לדמוקרטיה: רוב הציבור חושב שאם יוגש נגדו כתב אישום - נתניהו צריך לפרוש; רוב היהודים בעד החמרת מדיניות האכיפה נגד בניה בלתי חוקית ביישובים הערבים

יוחנן פלסנר, המכון הישראלי לדמוקרטיה
יוחנן פלסנר, המכון הישראלי לדמוקרטיה

מדד השלום החודשי של המכון הישראלי לדמוקרטיה ואוניברסיטת תל-אביב המפורסם היום (ג') מוצא, כי הציבור אינו סבור שבחירתו של טראמפ צריכה להביא לסיפוח חלקים גדולים מהשטחים או להרחבת הבנייה בהם. עוד עולה מהמדד, כי הציבור אינו נותן אמון בגרסתו של ראש הממשלה בנוגע להקלטת עורך ידיעות אחרונות, אבל גם מביע אמון נמוך מאוד במידע המוצג בתקשורת וברשתות החברתיות.

להלן עיקרי הנתונים:

חקירת נתניהו- 55% מהישראלים סבורים, כי על ראש הממשלה להתפטר אם יוגש נגדו כתב אישום, גם אם טרם הורשע בבית המשפט (לעומת 39% שסבורים שעליו להישאר בתפקידו ככל שמאפשר לו החוק). בהתאם, 55% מהישראלים סבורים, כי צוות החקירה המשטרתי החוקר את פרשיות נתניהו מבצע את עבודתו באוביקטיביות ובמקצועיות (לעומת 30% שסבורים שלא). 56% סומכים על היועץ המשפטי לממשלה שיקבל החלטה מקצועית בנוגע להגשת או אי הגשת כתב אישום כנגד ראש הממשלה, מבלי להיכנע ללחצים (לעומת 35% שסבורים הפוך). מחצית מהציבור (51%) גם לא מאמין לטענתו של נתניהו כי הקליט את שיחותיו עם נוני מוזס משום שרצה להוכיח שהוא מנסה לסחוט אותו.

הבנייה בשטחים- מחצית מהיהודים (50% לעומת 45%) סבורים, כי אסור לישראל לנצל את בחירתו של טראמפ ולהרחיב את הבניה ביהודה ושומרון. בהתאם, 53% מהיהודים סבורים שחילופי הממשל אינם מהווים הזדמנות לסיפוח חלקים גדולים מהשטחים. אם תספח ישראל שטחים ביהודה ושומרון, 31% בלבד סבורים כי יש לתת לפלסטינים הגרים בהם מעמד של אזרחים.

מדיניות האכיפה נגד הבניה הלא חוקית ביישובים הערבים- על רקע הצהרתו של ראש הממשלה בנושא, 71% מהיהודים סבורים, כי יש להחמיר את מדיניות האכיפה כנגד בנייה ללא אישורים מתאימים ביישובים הערבים (לעומת 74% מהערבים שמתנגדים להחמרה זו). 50% מהיהודים סבורים כי הטענה שהבניה הבלתי חוקית של האזרחים הערבים, היא מתוך הכרח משום שממשלות ישראל לא פעלו להרחבת שטחיהם, אינה נכונה לעומת 76% מהערבים שסבורים שהטענה נכונה. בהתאם, 58% מהיהודים סבורים שטענת המשטרה כי המורה מאום אלחירן ביצע פיגוע דריסה נכונה, לעומת 80% מהערבים שסבורים הפוך.

האמון בתקשורת- הציבור מגלה מידת אמון נמוכה באמצעי התקשורת השונים. 16% בלבד נותנים אמון בעיתונות המודפסת, 28% נותנים אמון ברדיו ו- 27% נותנים אמון בטלוויזיה. רק 18% מהציבור נותנים אמון במידע המתפרסם ברשתות החברתיות (פייסבוק וטוויטר). הציבור בישראל, סבור כי שני הגורמים המשפיעים ביותר על הפגיעה בתקשורת החופשית בישראל הם ההתערבות בתכנים של גורמים ממשלתיים (69%) והתערבות בתכנים של המוציאים לאור או בעלי גוף התקשורת (70%).

לממצאי המדד המלאים וטור המדד: .

הסקר נערך על ידי פרופ' תמר הרמן מהמכון הישראלי לדמוקרטיה ופרופ' אפרים יער מאוניברסיטת תל-אביב באמצעות מכון המחקר "מדגם" בתאריכים 29 בינואר עד 2 לפברואר 2017, בקרב 600 מרואיינים המהווים מדגם מייצג של החברה הישראלית.