כמי שעוסקים יום יום בעולם התוכן של אנשים עם מוגבלויות וילדים עם צרכים מיוחדים (הן בפן הטיפולי - שיקומי - חינוכי והן בתחום הציבורי/תקשורתי של הארה ותיקון עוולות חברתיות), אנו מעצבים בפועל תדמית של ציבור יקר ורחב, המתמודד עם אתגרים לא פשוטים, אך בו בעת מבקש להשתלב בחברה ולזכות בהזדמנות שווה.

תמונה: אילוסטרציה
תמונה: אילוסטרציה

מאז הפיכת "התקינות הפוליטית" בארה"ב ומדינות המערב לסטנדרט חברתי מחייב, גם אנו, כאן בישראל, עשינו דרך ארוכה בשימוש שפה תקנית, כל זאת במטרה להגן ולכבד אוכלוסיות של מיעוטים בחברה, גם מתוך הערך היהודי ש"חביב אדם שנברא בצלם".

בנושא של אנשים עם צרכים מיוחדים, עולים מפעם לפעם קולות המבקשים לתקן, להעיר ולמחות, כאשר חלק גדול מהטרמינולוגיה נתון לשינוי כתוצאה מהעדפות קבוצות שונות, התפתחות בתפיסות חברתיות וכמובן, גם התפתחות טכנולוגית משמעותית המשנה מציאות ובעקבותיה גם מושגים ושפה.

גם בתחום מוגבלות השמיעה, קיימים מושגים שהשתנו כתוצאה מהגורמים הנ"ל. בעבר למשל נקראו הילדים שנולדו עם לקות שמיעה חמורה "חירשים אילמים" אך בעשרות השנים האחרונות, כתוצאה מהמצאת שתל השבלול, שיפור משמעותי בטכנולוגיית מכשירי השמיעה הדיגיטליים, כמו גם איתור מוקדם וטיפול מיטבי בילדים במרכזי שיקום ייחודיים, נעלמה לחלוטין המילה 'אילמות' מהלכסיקון.

לגבי המילה 'חירש', ישנן קבוצות (בעיקר הורים שומעים לילדים כבדי שמיעה), המעדיפות את המושג "לקות". כך התפתח עם הזמן, מושג של ילד או אדם "לקוי שמיעה". הבעיה היא, שמושג זה מאפיין את הילד כלקוי וכאן אנו מבקשים לתקן. השימוש במונח מוטעה זה, מעלה את המרכזיות של הפתולוגיה שבאדם והופך את המוגבלות לזהותו העיקרית, שלא בטובתו ושלא בהתאם לערכים הטולרנטיים המבקשים לראות בילד את המרכז.

אני פונה אליכם ומבקש שתסייעו לנו להטמיע בשיח החברתי את המושג "ילד עם לקות שמיעה" במקום "ילד לקוי שמיעה" שהרי הילד אינו לקוי אלא שמיעתו לוקה.

אולי יהיה בכך צעד קטן אך סמלי שלנו כחברה בוגרת, להכיר בילדים ואנשים "עם לקות בשמיעה" כמי שראויים לקבל יחס וזכויות מתוך עקרונות של כבוד, שוויון וסובלנות.

בשם הילדים והילדות עם לקויות בשמיעה, אני מודה לכם על האוזן הקשבת

בועז הרמן - מנכ"ל בית מיחא

אודות: בית מיחא הראשון מיסודו של ד"ר עזרא קורין (1954) (ע"ר)

עמותת בית מיחא הראשון מיסודו של ד"ר עזרא קורין (1954) (ע"ר) הינה מסגרת חינוכית שיקומית שמטרתה לתת מענה טיפולי/חינוכי לילדים עם לקות שמיעה מגיל הלידה ועד הכניסה לבית הספר. למשפחה מקום מרכזי בתהליך וההורים שותפים לתכנית ההתערבות. המרכז הטיפולי פועל בתיאום ובשיתוף פעולה עם משרדי ממשלה: משרד הבריאות, משרד העבודה והרווחה ומשרד החינוך. החזון החינוכי שלנו: להעניק לכל ילד עם לקות שמיעה את הכלים לרכישת תקשורת, שפה, התפתחות ושוויון הזדמנויות למצוי הפוטנציאל הטמון בו ולשילובו המלא בחברה. בבית מיחא - השמיים הם הגבול!