יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כבל על העברת גל"צ למשרד הביטחון: חייבים להקים קיר ברזל בין הפוליטיקאים לתקשורת החופשית בישראל. עוזר מנכ"ל משרד הביטחון: לא מדובר בהחלטה סופית; המשנה ליועמ"ש לממשלה זילבר: נבחן את הדרכים לאפשר את המעבר בהתאם לעקרונות שהציג היו"ר כבל ביוזמת יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, התכנסה היום הוועדה לישיבה מיוחדת בעקבות כוונת שר הביטחון להפוך את תחנת גלי צה"ל ליחידת סמך במשרד הביטחון.

יו"ר וועדת הכלכלה חה"כ איתן כבל
יו"ר וועדת הכלכלה חה"כ איתן כבל

כבר בפתח הישיבה שרטט היו"ר כבל את העקרונות שבלעדיהם לא יאפשר שהתחנה תעבור למשרד הביטחון, או לכל אכסניה אחרת, והם: "1. קביעת כללים שישמרו על עצמאות התחנה והחופש העיתונאי, תוך מניעת התערבות פוליטית – חייבים קיר של ברזל בין הפוליטיקאים לתקשורת החופשית. 2. שמירת מעמדם וזכויותיהם של האזרחים עובדי צה"ל. 3. שמירת מבנה התחנה על חייליה, כפי שהיא פועלת היום". הוא הוסיף כי בכוונתו ללוות מקרוב את התהליך ולכנס את הוועדה לישיבה נוספת בעניין בעוד כשבועיים.

ח"כ נחמן שי אמר כי אסור בשום פנים ואופן לתת לתחנה ולעובדיה להיפגע. לדבריו, ההחלטה הייתה בניגוד לכוונת מנכ"ל משרד הביטחון, שרצה להשאיר את התחנה בצבא, ומשרד הביטחון זה המקום האחרון שהתחנה צריכה להיות בו. "תחת שר ביטחון לא צריכה להיות תחנת שידור, שר לא צריך תחנה שתהייה לו צעצוע שהוא יוכל לשחק בו", אמר. ח"כ עליזה לביא אמרה גם היא כי חייבים לגלות משנה זהירות וכי אסור שהתחנה תעבור למשרד הביטחון. ח"כ שלי יחימוביץ' אמרה כי צריך להסתכל על חצי הכוס המלאה והיא שהתחנה לא נסגרת וממשיכה להתקיים, וטוב שכך. לדבריה: "המעבר למשרד הביטחון הוא מאוד מדאיג גם עם רקע הלך הרוחות בממשלה הזו. צריך לייצר חסמים מפני התערבות פוליטית בוטה ולאפשר שידור חופשי וטוב". היועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד אתי בנדלר, אמרה כי אם בסופו של דבר יוחלט להוציא את התחנה מצה"ל לא יכול להיות שזה יעשה בלי מעורבות הכנסת.

עוזר מנכ"ל משרד הביטחון, עמרי גילה, אמר כי עדיין לא מדובר בהחלטה סופית וכי הדבר נמצא בתהליך בחינה, שיושלם בתום השיח עם היועץ המשפטי לממשלה עד תחילת חודש מאי. באשר לעובדים הוא ציין: "אני מצטט את דברי מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אודי אדם: 'לא תיפגע שערה משערות העובדים'. כל זכויותיהם ומעמדם של העובדים יישמרו במשרד הביטחון. החיילים שמשרתים היום בגלי צה"ל ימשיכו לשרת, ככל שהתחנה תעבור למשרד הביטחון". הוא הוסיף כי "מנכ"ל משרד הביטחון נפגש עם היועץ המשפטי לממשלה. קיבלנו רוח גבית מסוימת בהינתן שיועמדו המנגנונים שיבטיחו את עצמאותה של התחנה, אי תלות פוליטית ומסחרית, וכך נעשה לפני העברת התחנה למשרד. על-פי המנכ"ל, הנהלת המשרד והגורמים המקצועיים בו ההפרדה תהיה מוחלטת".

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר, אמרה כי כולם מאוחדים מאחורי הקריאה שיצאה מהוועדה, שעדיף לא לגעת במה שלא שבור. "קרא נס ומתחת לסלע צמחה לה רקפת נחמדת מאוד, וצריך לוודא שזה יישמר. לא מדובר בהחלטה מוגמרת ויש מקום להתערבות ציבורית. אם תתקבל ההחלטה אנחנו נבחן את הדרכים המשפטיות לאפשר את זה, בין היתר בהתאם לעקרונות ששרטט היו"ר כבל – שמירה על החופש העיתונאי ויצירת חיץ מוחלט בין התחנה לדרג הפוליטי, שמירה על מעמד האזרחים עובדי צה"ל ועל הדי.אן.איי של התחנה. לאחר מכן תיבחן השאלה אם נדרשת חקיק או לא. בשבוע הבא צפויה פגישה בעניין בין היועץ המשפטי לממשלה והשר. אם יוחלט להעביר את התחנה למשרד הביטחון צריך להבטיח שבמהלך הריצה החפוזה לא יקרו דברים שיפגעו בעניין המהותי, ואפשר לסכם כי את המנגינה הזו אי אפשר להפסיק", אמר.

היו"ר כבל דרש התייחסות מפורשת של עו"ד זילבר לשאלה האם היועמ"ש לממשלה ימנע העברת התחנה למשרד הביטחון במידה ולא יתקיימו העקרונות שקבע. עו"ד זילבר השיבה כי היועמ"ש לממשלה כבר התנה את אישור המהלך בהבטחת המנגנונים שישמרו על עצמאות גלי צה"ל. "קביעת המנגנונים תקדם לאישור ההחלטה", אמרה. היו"ר כבל סיכם את הדיון ואמר כי בכוונתו להמשיך לעקוב מקרוב אחר התהליך ולקיים ישיבה נוספת בעניין בשבועות הקרובים.