בדיון בועדה מיוחדת לזכויות הילד - המשטרה תבחן: רישוי פסטיבלים מתירנים יותנה באיסור כניסת ילדים. במהלך דיון סוער בנושא פסטיבלים בהם נחשפים ילדים לעירום, אלכוהול וסמים קראה יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא ביטון להורים: "כמו שלא תכניסו את ילדכם למיטה בעת אקט מיני אל תביאו אותם למתחמי התערטלות". מארגני פסטיבל 'מידברן': "מגיעים מאות ילדים שלא נחשפים כלל למתחם 'אהבה חופשית', בית משפט אישר את המתווה". נציגי המשטרה: "הבעיה הגדולה באירועים הלא מדווחים"

דיון בועדה מיוחדת לזכויות הילד
דיון בועדה מיוחדת לזכויות הילד

הוועדה לזכויות הילד קיימה היום (ג') דיון בנושא השתתפות ילדים בפסטיבלים וחשיפתם לעירום ולתופעות שאינן מתאימות לגילם. יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא ביטון (כולנו) פתחה את הדיון: "קיבלתי מספר פניות על פסטיבלים בטבע ששומרים על 'ראשוניות האדם' כולל עירום, מביאים לשם ילדים שנחשפים לכך וגם לצריכת אלכוהול ותופעות אחרות. הורים אמורים להגן על ילדיהם על פי חוק אך בכל זאת יש הבוחרים לקחת את ילדיהם לשם. השאלה איפה אנחנו בתוך הסיפור הזה? איזה כלים יש לנו למען הילדים האלה וכדי להרחיקם ממתחמים שכוללים התערטלות, סמים ואלכוהול".

רן, פעיל חברתי: "מדובר על אירועים עם פתיחות מינית. מעדויות שהגיעו אלי ילדים נחשפים לעירום, היה אירוע שלא נדרש לאישור כי התקיים בחניון וחולקו בו בובות מין. במידברן 2015 בית המשפט הורה למנוע מתחמים פתוחים של עירום, אבל כדרך חיים הם מאמינים בביטוי עצמי רדיקלי וזה לא ממש קרה. צריכה להיות מעורבות ואכיפה של שירותי הרווחה".

גילה רונן, משרד הרווחה: "זו תופעה שלא ידועה ולא מוכרת לנו. אנחנו פה כדי ללמוד ולראות מה ניתן לעשות".

גיורא ישראל, מנהל קשרים אסטרטגים, עמותת מידברן: "מידברן הוא אירוע שקורה אחת לשנה ומושך מאות תיירים. הוא מכניס מעל 4 מיליון ש"ח לקהילה בנגב. הקהילה שלנו פועלת בפריפריה על פי עקרונות של שיתוף פעולה, יצירתיות וגם ביטוי עצמי אבל תוך שמירה על החוק. כולנו פעילים חברתיים ברקע, האירוע קיבל את אישור בית המשפט שקבע בצורה מוגדרת כיצד לנהוג".

עדן אוריון, יו"ר ועד מנהל, מידברן: "אנחנו שמחים על בואם של ילדים ובני נוער, מספרם של בני נוער הוא פחות מ-20, ילדים בכמות של כמה מאות. אנחנו בונים מתחמים שונים עבור המשפחות, שיהיו רחוקים מהרעש וממתחמים שפחות מתאימים להם. יש מתחם אחד מתוך 130 שמסתובבים בו בעירום, מתחם 'אהבה חופשית'. בית המשפט בבאר שבע התיר את הפעילות שאינה מתאימה לילדים במתחמים סגורים, יש שתי עמדות שומרים שילדים לא יכולים לעבור אותם. יש מנגנון מסודר של החזרת ילד שאיבד את הוריו, הילדים נחשפים לתוכן חיובי, ליצירה".

ח"כ שאשא ביטון: "מחזירים אותם להורים שלפני רגע התערטלו או שתו משהו?! למה שלא יחשפו ליצירות בפסטיבל אחר שאין בו מתחמים כאלה? למה להביא לשם ילדים? גם אם זה במתחמים סגורים".

אורנה, חברת קהילת מידברן ואם לילדים: "הילדים הם חלק מחיינו, ברגע שאנחנו מפרים את הרצף - מתי הילדים שותפים לחיים שלנו ומתי הם לא שותפים לחיים שלנו, אנחנו עושים להם עוול".

ח"כ שאשא ביטון: "כמו שלא תכניסו את הילדים שלכם למיטה בעת אקט מיני אל תכניסו אותם למתחמים בהם מקיימים יחסי מין".

פלס: "יש הפרדה במידברן. גם שאנחנו רואים אנשים מעורטלים בים אני מסבירה לילדים שזה לא נורמטיבי, אני המתווכת".

יעל גזית, כתבת ynet: "הייתי במידברן 2016 וכתבתי כתבה ביקורתית על האירוע. האירוע לא מדבר אלי. מצד שני לא ראיתי שם התנהגות לא חוקית, אלכוהול או סמים. כתבתי שהאירוע מבחינתי סתמי. יש מתחמים לילדים ויש מתחמים של בני 18 פלוס שאין לילדים מה לעשות שם והם לא שם".

רפ"ק חגית בן שאנן, קצינת נוער מחוז דרום: "כאמור מידברן קיבל את אישור בית המשפט. מידברן עובר הליכי רישוי מחמירים שלנו, זה סוג של פסטיבל למשפחות ללא אופי מיני או אלכוהולי, יש כוח משטרתי במקום, כולל כוח משטרתי סמוי לאיתור סמים. זה בשונה מאירועים פרטים בהרים שאינם מדווחים לנו".

ח"כ שאשא ביטון: "אני עדיין מוקיעה מתירנות מינית בפסטיבל בו משתתפים ילדים, גם אם זה במתחם סגור. ילדים מסתקרנים מה יש שם ושייתכן שהוריהם נכנסים לשם. גם אם בית המשפט אפשר זאת, הקלות בה אנו ממזערים פגיעה בילדים היא בלתי נסבלת".

בהמשך התמקד הדיון באירועי פסטיבלים אחרים אליהם מגיעים ילדים ויש חשש כי הנעשה במקום אינו מותאם לילדים, בין אירועים שלא נדרש להם רישוי ואין בהם פיקוח, דוגמת אירועים בהם משתתפים פחות מ-500 איש ובין כאלה שמקבלים אישור.

ח"כ שאשא ביטון: "יש אירועים קבועים, ששם ניתן למנוע מראש כניסה של ילדים, השאלה כיצד עושים זאת? איזה סנקציות פליליות או מנהליות ניתן לנקוט נגד גופים המארגנים אירועים ברוח חופשית מידי ומכניסים ילדים?"

עו"ד ליאת יעקובוביץ, משרד משפטים: "ככל שנרצה לעשות צעדים כאלה יש לבדוק שזה מידתי, שהתועלת עולה על הפגיעה. הבדיקה צריכה להיות מעמיקה יותר ועל בסיס עובדות. אביא זאת לבחינת המשרד".

סנ"צ משה ברקוביץ', יועמ"ש מחוז צפון, משטרת ישראל: "ייתכן שהתנהלות נכונה תהייה במסגרת הליכי הרישוי, להכניס שם סעיף שאוסר השתתפות ילדים במידה והתוכן אינו מתאים. כמובן שהתנאי יצטרך לעמוד במבחן בית משפט במידה ותהייה פנייה לשם אך ניתן לבחון זאת, זה ההליך המתאים ביותר".

רע"ן רישוי במשטרת ישראל, מיכה טובול: "צעד כזה יעשה סדר, כי מדובר בתחום האפור. משטרת ישראל נותנת אישור על המסיבות האלה, לעיתים מעורבים בהם אלכוהול ולא פעם יש מסיבות שמגיעות משפחות עם ילדים. אנחנו צריכים למצוא כל מיני תנאים למנוע מהם הגעה לברים, וצעד כזה יכול לסייע".

ניר אדן, מנכ"ל מידברן: "הבעיה היא באירועים ללא אישור, בהם אין פיקוח. השאלה היא איך לשמור על הילדים בצורה טובה יותר, אנחנו עושים זאת ומוכנים לתרום מהידע והניסיון שלנו".

יו"ר הוועדה סיכמה את הדיון: "הוועדה מבקשת ממשרד המשפטים לבדוק דרכים חוקיות או מנהליות שיאפשרו לרשויות מניעה של כניסת ילדים למסיבות או הפסטיבליים המדוברים. ממשרד הפנים והמשרד לביטחון הפנים הוועדה מבקשת לשנות את צו רישוי עסקים, כך שכל אירוע של מסיבה או פסטיבל בטבע, ללא קשר למספר המשתתפים בו, יחייב רישיון משטרתי וכן שיופיע בצו הרישוי תנאי של איסור הכנסת קטינים לפסטיבלים או מסיבות שכאלה".