חקלאי הערבה: מברכים על החלטת מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, להבאת 3,700 עובדים להצלת ענף החקלאות. חיים חבלין, יו"ר וועדה חקלאית ערבה תיכונה: משמעות ההחלטה הינה הצלת משקים רבים מקריסה כלכלית אך גם אמירה ברורה ותמיכה בציונות ובהתיישבות העובדת בגבולות המדינה

כלים
מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה אמנון בן עמי אישר החלטה להבאת 3700 עובדים זרים לענף החקלאות בישראל. בנוסף יוכשרו עוד 1000 עובדים נוספים, שכבר שוהים בישראל אך אינם מועסקים, במטרה לצרפם אל מעגל העובדים במשקים החקלאיים.

חיים חבלין, יו"ר הוועדה החקלאית במועצה האזורית ערבה תיכונה אמר, כי ההחלטה להבאת עובדים תאילנדים לחקלאות הינה נכונה ומגיעה בנקודה קריטית לענף החקלאות לקראת פתיחת עונת הקטיף הקריבה וכי חקלאי הערבה מברכים על ההחלטה שתציל משקים רבים מקריסה כלכלית. חבלין אמר, כי היקף הייצור בערבה כיום עומד על יותר מ- 150 אלף טון בשנה, שנמצאו בסכנת חיסול בשל המחסור בידיים עובדות לקטיף הירקות המיועדים לייצוא לחו"ל. "הפגיעה במחסור בידיים עובדות אינה רק בחקלאים אלא במעגלים גדולים הקשורים לענף החקלאות, לשוקי הייצוא ולעסקים כדוגמת: מובילי התוצרת החקלאית, מפעלי הפלסטיק והאריזה, מפעלי השקיה, דשנים ועוד.

חבלין אומר, כי בהמשך לבדיקת שמאים במשקי הערבה התיכונה בתקופה בה היה מחסור בעובדים התאילנדים לחקלאות נגרם למשקים נזק כולל של מעל 150 מיליון ₪. עיקר הנזקים נגרמו למשפחות צעירות שהגיעו להתיישב בערבה והשקיעו את חסכונותיהם ברכישת משקים, אך ללא עובדים תאילנדים נקלעו למצב בלתי אפשרי של חוסר יכולת לתפקד וחלקם שקלו עזיבת אזור הערבה לטובת מגורים במרכז הארץ.

"משמעות ההחלטה החשובה של מחלקת ההגירה בראשותו של בן עמי ואישור הממשלה הינה הצלת המשקים החקלאיים אך גם אמירה ברורה של תמיכה בציונות ובהתיישבות, אני מקווה כי לא נאלץ להמשיך ולהלחם על ידיים עובדות לחקלאות וכי הממשלה תתגייס ותמשיך לסייע לנו להפריח את השממה הלכה למעשה" אמר חבלין.

עוד אמר חבלין, כי לא ייתכן שמאבק הממשלה כנגד חברות כח האדם תתבצע על גבם של חקלאי ישראל, מלח הארץ, שאינם מבקשים מימון או תרומה, אלא מבקשים עובדים בכדי שיוכלו לעמוד בהתחייבויותיהם לספקים בחו"ל וכן בהמשך קיומה של חקלאות בגבולות המדינה.

חקלאי הערבה שלחו הבוקר מכתבי תודה והערכה למשרד החקלאות, משרד הפנים וח"כ יעקב כץ (כצ'לה) על תמיכתו במאבק להבאת העובדים הזרים והנפת דגל ההתיישבות העובדת.

בערבה התיכונה 7 ישובים המגדלים על שטח כולל של 25 אלף דונם: ירקות, פרחים ותבלינים המיועדים ליצוא. 60% מהייצוא הטרי החקלאי של מדינת ישראל מגיע מ- 480 המשקים החקלאיים בערבה. כ- 400 טון מהיבול בערבה התיכונה נתרם בכל שנה לעמותת "שולחן לשולחן" ולנזקקים.