בסוף השבוע האחרון (26/1/17), עצרו מפקחים בשיטור העירוני של עכו, רכב אשר נראה להם חשוד. בדיקת הרכב חשפה עשרות "ענתיקות" - חפצים ישנים שהיו בשימוש לפני שנים רבות, ואשר אינם בגדר "עתיקות" של ממש. אלא שיחד עם הענתיקות, נמצאו גם חפצים עתיקים– חלקם גם בני 4,000 שנה, החשודים כממצאים שנבזזו מאתרי עתיקות ברחבי הארץ.

צילום: ניר דיסטלפלד, באדיבת רשות העתיקות
צילום: ניר דיסטלפלד, באדיבת רשות העתיקות

הסחר בעתיקות בישראל דורש רישיון מיוחד אותו מנפיקה רשות העתיקות. ברישיון כזה מחזיקים מספר סוחרים מצומצם, לאלו מותר לסחור רק בפריטים שהגיעו לידיים פרטיות לפני שנת 1978.

מאז שנת 1978, כל עתיקה שמתגלה בישראל היא רכוש המדינה ואסורה בממכר, שודדי עתיקות וסוחרים בלתי מורשים מנסים כל העת לבזוז ממצאים עתיקים מאתרי העתיקות ברחבי הארץ, מהיחידה למניעת שוד נמסר שרק מתחילת השנה עצרו מפקחי היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות, בסיוע שוטרי משטרת ישראל, כ-20 חשודים בביצוע עבירות אלו באזור הצפון.

ניר דיסטלפלד, מפקח היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות, הגיע לבחון את הממצאים שנתפסו והועברו לתחנת משטרת עכו. לדבריו, "הממצאים העתיקים שנתפסו נחפרו והוצאו מהאדמה תוך הרס ההסטוריה, במטרה למכור אותם תמורת בצע כסף. בין העתיקות שנתפסו יש כלי חרס המתוארכים לתקופת הברונזה התיכונה, מלפני כ-4,000 שנה. בנוסף, נחשפו מטבעות וכלי זכוכית אשר זויפו, ונעשה ניסיון להציגם כעתיקים על מנת להעלות את ערכם הכספי." דיסטלפלד מוסיף, כי "מדובר באנשים הסוחרים ללא רישיון, אשר אחד מהם גם מוכר לנו מאירועים קודמים. חשוב לדעת שהעונש על סחר לא חוקי בעתיקות הנו שנתיים מאסר". וחמש שנים בגין פגיעה באתר עתיקות.

בשלב זה, החשודים נחקרו ושוחררו בערבות, חקירה לבירור מקור הפריטים נמשכת, בימים הקרובים בסיום החקירה התיק יועבר ללשכה המשפטית להכנת כתבי אישום.