במקום מנתח פלסטי - דווקא רופא השיניים הוא הפתרון לקמטים יישור קמטים, מתיחת פנים ומראה צעיר ורענן הם לא נחלתם של עולמות הקוסמטיקה והאסתטיקה בלבד. לא פעם דווקא רופא השיניים הוא הפתרון האולטימטיבי. מופתעים? לא כשתראו את התוצאות שמחזירות את הגלגל עשר שנים לאחור. מאת: ד"ר זאב מיידן, מומחה לשיקום הפה ומנהל מכבידנט אסותא ברמת החייל

צילום: אילוסטרציה
צילום: אילוסטרציה

נשים רבות בוודאי יזדהו עם המקרה הבא - את קמה בבוקר, מבינה שהגיל כבר מותיר על הגוף את הסימנים שלו וחוששת שכל מבט במראה יגלה קמט חדש בפנים. ברוב המקרים מדובר באיתות של הגיל הפיזי שאינו מסונכרן עם ההרגשה הפנימית, כך שבאופן טבעי עולות מיד השאלות האם בוטוקס הוא אכן הפתרון האידיאלי, ואיזה פלסטיקאי יצליח להחזיר לנו עשר שנים מהחיים? בעוד שמדובר בתהיות לגיטימיות, לא תמיד התשובה ברורה מאליה. ישנם לא מעט מקרים בהם דווקא רופא שיניים משקם יצליח ליישר את הקמטים ולהשלים את המהפך הדרמטי באופן מהיר ולא יקר.

הסיבות לקמטים שנוצרים מסביב לפה קשורות לא רק לחיוך ולכמות הפעמים שצחקנו במהלך חיינו, אלא גם לתהליכים דנטליים שמתרחשים עם השנים, כדוגמת אובדן שיניים או שחיקה אגרסיבית שלהן. בהיעדר טיפול נכון ובזמן, הנזקים עלולים להשפיע הן בריאותית והן אסתטית. במקרים אלו רופא השיניים יכול להציע פתרון פשוט שהאפקט שלו מיידי ותוצאותיו חוסכות ביקור אצל קוסמטיקאית או כירורג פלסטי.

סיבה ראשונה קשורה לעובדה כי בצעירותנו, בסביבות גיל שש, השן הטוחנת הראשונה נמנית בין השיניים הראשונות הקבועות הצומחות בפיו של הילד, אלא שהיא גם בין הראשונות שעתידות להינזק מעששת, וללא טיפול נכון אף להיעקר. במידה ולא משקמים את אובדנה של השן הטוחנת בזמן (בעזרת גשר או שתל) עלולה להתקיים שרשרת אירועים איטית לאורך השנים שתוביל לבסוף לביטוי חיצוני ניכר במראה הפנים בדמות שקיעת הלחיים, וזאת בהיעדר תמיכה של השן או השיניים שאבדו ולא שוקמו.

תופעה אחרת עלולה להתרחש כאשר נפערים רווחים בין השיניים הקדמיות (תופעה הנקראת גם שיניים מתבדרות) אשר דוחפים קדימה את השפה העליונה. בד בבד עלול לקרות 'אובדן ממד אנכי', או במילים אחרות, המרחק בין קצה האף למרכז הסנטר מתקצר. קיצור ממד זה גורר קמטים סביב השפתיים.

בשני המקרים רופא השיניים יכול לאבחן את הבעיה ולהחזיר את הגלגל לאחור בעזרת טיפול משקם נכון שיעלים את הקמטים שנוצרו בעקבות אובדן השיניים או לחילופין שחזור הממד האנכי.

מצב נוסף בו אנו נתקלים הוא אובדן שיניים קדמיות עליונות או תחתונות. כתוצאה מכך השפה העליונה או התחתונה שוקעת, ושיקום נכון של המשנן הקדמי יחזיר את השפה למקומה הטבעי, מה שיימנע את הקמטים מסביב לשפתיים.

סיבה אחרת יכולה להיות קשורה לשחיקת שיניים, שהינה תופעה שכיחה יחסית. לרוב, תופעה זו מתרחשת במהלך השינה ולשחיקה עצמה לא מתלווה כל אות אזהרה, לכן במהלך השנים מרביתנו כלל לא מודעים לשינויים האיטיים, אך העקביים, החלים ב'שקיעת הפנים', היווצרות קמטים סביב הפה והיצרות של השפתיים. (הממד האנכי קטן, זוכרים?). בדיקה שנתית אצל רופא השיניים, מעקב, אבחנה נכונה ולבסוף טיפול משקם הולם יכולים למנוע את הנזקים, או לחילופין להחזיר את הממד האנכי למידותיו הנכונות, ואגב כך גם להעלים וליישר את הקמטים ולהחזיר את השפתיים לצורתן הטבעית.

המצב הקיצוני שבו אנו נתקלים, ולרובנו מזכיר את הסבים והסבתות שלנו, הוא חוסר מוחלט של שיניים. דמיינו כיצד נראתה סבתכם ללא השיניים התותבות - השפתיים היו קמוצות ושקועות, הפנים נפולות וקמטים רבים נוצרו מסביב לפה. אולם, לאחר שהיא שמה חזרה את השיניים התותבות היא לפתע שבה לעצמה בדיוק כפי שזכרנו אותה לאורך ילדותנו. מצב זה ממחיש לנו עד כמה חשובה התמיכה של השיניים, הן ללחיים והן לשפתיים.

במקרה של אובדן שיניים מתרחשת תופעה נוספת הבאה לידי ביטוי בספיגת הרקמות התומכות, דהיינו הקטנה בנפח של הלסתות בכל הממדים. נפח הלסתות מהווה נדבך נוסף בתמיכה של הלחיים והשפתיים. בשיקום נכון עלינו לקחת אובדן זה בחשבון ו'להשיב את הנפח' לממדיו הרגילים. שיקום הנפח האבוד לא תמיד מתאפשר רק על ידי בנייה של שיניים, אלא מצריך לעיתים שימוש בתוספות מחומרים שונים (בד"כ מסוג פלסטיק או חרסינה) הצבועים בגוון הוורוד של החניכיים.

לסיכום, השיניים שלנו אמנם נועדו לאכילה, אך יש להן גם תרומה מכרעת בייצוב ועיצוב הפנים. פגיעה קלה עד קיצונית במערכת המשנן עלולה לגרור השלכות מרחיקות לכת בנראות שלנו. כיום ישנן דרכים רבות להחזיר לאחור את המראה שאבד, לכן מומלץ קודם כל ולפני הכל לקבל חוות דעת מרופא השיניים. בידי הרופא המשקם עומדות תמיד יותר מחלופה שיקומית אחת, וזה נכון במיוחד בשנים האחרונות בהן שתלים הם טיפול שיגרתי. ביכולתנו לא רק לשקם מראה אסתטי ולהצעיר אותו, אלא גם להעניק איכות חיים שאבדה עם השנים ועם אובדן השיניים.