בכנסת ישראל התקיים אחה״צ מושב הפתיחה לשדולה להחזרת חיילי צה״ל, סגן הדר גולדין וסמ״ר אורון שאול, הביתה. השדולה בראשות משותפת של ח״כ שולי מועלם (הבית היהודי) וח״כ עמיר פרץ (המחנה הציוני) קיימה דיון בהשתתפות משפחות שאול וגולדין, שרים, חברי כנסת, רבנים ואישי ציבור. בין המשתתפים במושב הפתיחה היו שר החינוך נפתלי בנט, שרת המשפטים איילת שקד, סגן שר הביטחון ח״כ אלי בן דהן, ח״כ איציק שמולי, ח״כ מיקי לוי, ח״כ אלעזר שטרן, ח״כ חיים ילין, הרב יעקב מידן, אלוף במיל׳ גדי שמני, פרופ׳ צבי צמרת, הרב יובל שרלו, יו״ר פורום המכינות הקדם צבאיות דני זמיר.

מושב הפתיחה לשדולה להחזרת חיילי צה״ל, סגן הדר גולדין וסמ״ר אורון שאול, הביתה
מושב הפתיחה לשדולה להחזרת חיילי צה״ל, סגן הדר גולדין וסמ״ר אורון שאול, הביתה

יו״ר סיעת הבית היהודי, ח״כ שולי מועלם, המשמשת כיו״ר משותף של השדולה פתחה ואמרה: ״לפני מספר חודשים פנו אלי משפחות גולדין ושאול כדי לסייע בהשבת הבנים. מסמך רוח צה"ל קובע שחיילים מחויבים להילחם ולחרף נפשם למען המדינה. מחויבות זו מאפשרת לנו להתקיים ולהתקדם ולהתפתח כאן בארץ. אולם זו לא מחויבות חד צדדית.

גם אנחנו, כאזרחים וכמדינה מחויבים לחיילים. למדינת ישראל ישנם מנופי לחץ אל מול חמאס ויש להשתמש בהם. אסירי חמאס זוכים לתנאים מופלגים הכוללים ביקורי משפחות ולעיתים גם מגע ישיר, תנאים הנחשבים לחלום. בעזה מתחוללת מחאה חברתית חריפה נגד שלטון חמאס. ישראל חייבת להשתמש בכלים אלו ולמנף אותם נגד חמאס. הם הרי לא מחויבים לאמנת ז'נבה, ישראל יכולה לפעול בהתאם כלפי אסירי החמאס״.

שר הביטחון לשעבר, ח״כ עמיר פרץ, המשמש כיו״ר משותף של השדולה הוסיף: ״קיים חוזה בלתי חתום, אך חזק מכל חתימה פורמלית, בין מי שמתגייס לצה"ל והוריהם לבין הצבא והמדינה.

״מצד אחד החייל תורם 3 שנים שבהן הוא נכון לסכן ולהקריב את חייו ובריאותו למען הגנת המדינה, ומהצד השני הצבא והמדינה מחויבים לדאוג לשלומו, לבריאותו ולכל צרכיו הפיזיים.

״בלחימה אנו מצפים מחיילי צה"ל שיחרפו את נפשם, שיחתרו למגע, שיהיו נחושים ושימלאו את הפקודות בדרך הטובה ביותר. אנחנו סומכים על המפקדים לאורך כל שרשרת הפיקוד שהם דואגים לעשות כל מה שניתן על מנת להבטיח את ביטחונם. צה"ל יעשה כל מה שבגדר האפשרי והסביר להשיב את החיילים בריאים, ואת השבויים לפדות, ואם חלילה מדובר בחללים להביאם לקבורה ראויה.

״עניין זה אינו ואסור לו להיות נתון בכלל לדיון. זה הבסיס המוסרי והבסיס העקרוני ליחסי צבא חיילים ומשפחות החיילים.

יכולים להיות ויכוחים מהו "המחיר" ומהי הדרך, אך אסור שיתקיים דיון על עצם חובתו של הצבא, חובתה של הממשלה וחובתם של אישי ציבור לפעול בכל דרך אפשרית וסבירה, ללא לאות ובאותה נחישות שאנחנו מצפים מחיילנו, לפעול לטובת השבת הבנים הביתה!״.

זהבה שאול, אמו של סמ״ר אורון שאול: ״אורון נשלח על ידי מדינת ישראל וצה״ל על מנת להגן על כולנו וכשאני אומרת כולנו אני מתכוונת לכל בית ישראל כולל ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ״ל.

המדינה ידעה לשלוח את אורון כדי להילחם ולשמור עלינו אבל לצערי הרב היא לא יודעת מספיק טוב איך להחזיר אותו. מכאן אני דורשת,לא מבקשת, אני דורשת שפשוט תקומו ותעשו מעשה. לא יעלה על הדעת שעברו שנתיים וחצי ואנחנו לא יודעים מה מצבו של אורון.״ שר החינוך, נפתלי בנט: ״הדר ואורון נכנסו לעזה כדי להגן על אזרחי ישראל ועל המדינה של כולנו. מבחינתי, המהלך הקרקעי של צוק איתן שהחל ב-18 ביולי עוד לא הסתיים כי הדר ואורון עוד לא חזרו הביתה.

״המשפחות הן אלו שאמרו לממשלה ׳אל תחזירו אסירים, אלא תלחצו על חמאס ותפעילו נגדו שורה של צעדים כדי שהבנים שלנו יחזרו׳. לכן, המדינה והממשלה מחוייבים לכם עוד יותר. בשם ממשלת ישראל אני חוזר ואומר שהמדינה נושאת באחריות המלאה להשיבם״.

אביו של קצין צה״ל סגן הדר גולדין, שמחה גולדין: ״האמירה ׳הממשלה עושה הכל כדי להחזיר את הדר ואורון׳ מתגלה כבר שנתיים וחצי כאמירה ריקה מתוכן, אמירה שמאחוריה אין כלום. ממשלת ישראל הנוכחית מספקת את כל דרישות החמאס. זו הממשלה שהכניה לעזה את כמויות הסחורה הכי גדולות.

״מלחמת צוק איתן לא הסתיימה. הממצאים בדו״ח המבקר על המנהרות עוד יחווירו לעומת הדו״ח שייכתב על חוסר העשייה של הממשלה בשנתיים וחצי האחרונות בנושא הזה. מדובר בכשלון מהדהד של הממשלה״.

שרת המשפטים איילת שקד: ״כולנו אשמים בכך שהנושא של הדר ואורון לא נמצא על סדר היום של מדינת ישראל. העובדה שהנושא הזה לא נמצא על סדר היום אומר שכולנו נרדמנו בשמירה. עלינו הממשלה, ובמיוחד חברי הקבינט, מוטלת האחריות לעשות הרבה יותר, לחשוב מחוץ לקופסא ובסופו של דבר להחזיר את הדר ואורון חזרה הביתה. אני מבטיחה לשתי המשפחות לעשות הרבה יותר למענם״.