בדיון הוועדה למאבק בסמים בנושא עישון: משרד הבריאות הודיע על שורה של צעדי חקיקה חדשים נגד סיגריות, בין הצעדים – איסור פרסום גורף של סיגריות; פרסום תמונות אזהרה על האריזות; הרחבת האיסור לעישון במקומות ציבוריים; רגולציה על סיגריות אלקטרוניות.

כלים
שר הבריאות יעקב ליצמן. צילום: איציק הררי
שר הבריאות יעקב ליצמן. צילום: איציק הררי

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו חשף היום בדיון של הוועדה למאבק בנגע הסמים את צעדי משרד הבריאות המתוכננים למניעת עישון. מדובר בדיון מהיר שנעשה בהמשך לבקשה של חברי הכנסת עבדאללה אבו מערוף, מיקי רוזנטל, חיים ילין ויהודה גליק.

לדברי גרוטו, "ישראל היתה מדינה עם חקיקה מובילה בתחום העישון ונשארנו מאחור ובהחלט חושבים שיש לעשות תיקון. אנחנו מגבשים חקיקה בנושא ומקווה להביא אותה בקרוב מאוד. יש כבר טיוטות להצעות שלנו".

גרוטו פירט את ההצעות השונות שעל הפרק:

הגבלות פרסום – "החלטה שלנו על איסור פרסום, וזה יחול גם על אינטרנט. איסור פרסום גורף על כל המדיה. זאת ההצעה שלנו שעומדת על הפרק. זה כרגע מה שבונים כרגע בהצעה". הגבלות הפרסום יועברו באמצעות חוק בנושא.

סיגריות אלקטרוניות ותחליפים אחרים - "אנחנו רוצים לעשות את הרגולציה זהה למוצרי טבק אחרים. איפה שאסור לעשן ולפרסם אז זה יהיה גם על סיגריות אלקטרוניות. המוצר החדש שנכנס בימים אלה הוא מבחינתנו מוצר טבק ואפשר יהיה להחיל עליו מיידית את החוק הנוכחי. מחכים לאישור סופי של משרד המשפטים בעניין החקיקה הזו".

מגבלות עישון – "חושבים שצריך להרחיב את מספר המקומות הציבוריים שבהם יהיה אסור לעשן. כולל למשל מופע באצטדיון פתוח, להגדיל את המרחקים שבהם אפשר לעשן למשל גני ילדים, גני שעשועים. בנוגע לעישון במכוניות עם ילדים זה משהו שעל הפרק, יותר קשה לאכוף את זה אז כנראה יהיה דרך חוקי תעבורה ויש מחלוקות על הנושא הזה. גם איסור בגני חיות ומופעים פתוחים נמצא בהצעה שלנו. ביטול חדרי עישון צריך לדעתנו להכניס במקומות כמו מסעדות, פאבים וגם בכנסת. אפשר להתקדם פה במסלול מהיר ולא צריך חקיקה".

מיסוי – "סיגריות אלקטרוניות צריך למסות כמו טבק וטבק לגלגול המיסוי שלו יותר נמוך בערך במחצית וצריך להגדיל את זה".

גמילה מעישון – "אנחנו רוצים לפתוח מוקד טלפוני לאומי באחריות של משרד הבריאות שיופעל על ידי ספק חיצוני, מוקד לאומי ולא משהו שתלוי ברצון הטוב של כל קופה. להערכתנו יעלה 5-6 מיליון שקל בשנה".

קמפיינים – "מתכוונים להוציא עוד קמפיינים בעיקר במגזר הערבי – גברים ערבים מעשנים 40% לעומת 19% בכלל האוכלוסייה".

בסיום הדיון אמר גרוטו כי עוד הוחלט במשרד לפרסם תמונות אזהרה על האריזה כנהוג במדינות אחרות, ואף להגדיל את המקום המוקדש לאזהרה על האריזות.

יו״ר הוועדה ח״כ תמר זנדברג אמרה כי ״אני מברכת על הודעת המשנה למנכ"ל על הצעדים שעל הפרק. ישראל תקועה במקום כבר מספר שנים בהתייחסות שלה לעישון, ואני נדהמת מהנתונים בנושא ומההדרה שלו. הצעדים שמשרד הבריאות הודיע עליהם בוועדה נחוצים ונדרשים ויפה שעה אחת קודם, כדי שישראל תוכל ליישר קו עם המדינות המתקדמות ולמנוע התמכרות של אנשים נוספים להרגל שיביא למותם. הוועדה שאני עומדת בראשה לקחה את נושא מניעת ההתמכרות לעישון כנושא דגל ובכוונתי לנקוט בכל הצעדים האפשריים כדי לדחוף להגדלת החקיקה והאכיפה בנושא, בין השאר אצל צעירים וחיילים. לא ייתכן שנמשיך להפקיר את האזרחים להתמכרות המסוכנת הזאת". זנדברג הודיעה על קביעת דיון מעקב בעוד שלושה חודשים.

ח"כ עבדאללה אבו מערוף אמר כי "אני תומך בנייר העמדה של ההסתדרות לא רק כרופא אלא בכלל ואני רוצה שמהדיון הזה ייצאו צעדים חדשים. מניעה זה התרופה הטובה ביותר לכל מחלה. לצערנו יש הצעות חוק מוקפאות שוועדת שרים לחקיקה מסתכלת עליהן באופן לא רציני".

ח"כ מיקי רוזנטל אמר כי "ההתנהלות של משרד הבריאות היא לא פחות מגרימת מוות ברשלנות. משרד הבריאות לא עושה כמעט דבר. יש שורה של צעדים מתחייבים שהמשרד יודע עליהם שמתחייבים במיידי. הסיגריות האלקטרוניות שעכשיו על הפרק היא שערוריה. הזיקה של השר ועיתון המודיע וכל הטינופת שעלתה פוסלת אותו מלדון בסוגיה הזאת. אם היה איש ציבור הגון היה צריך להודיע שלא נוגע בזה. צריך להפנות חלק מהכסף שנכנס ממיסוי לנושא".

ח"כ חיים ילין הוסיף כי "בלי קשר למפלגות אנחנו צריכים לצאת מפה עם אמנה של מה צריך לעשות. לא ברור לי מה הקשר בין עישון לפוליטיקה. למה לא לבנות תשתית כספית לחמישים שנים הבאות שכולנו מחויבים אליה? העניין הזה מביא לנו 8000 הרוגים בשנה, ראש ממשלה שהיה יוצא למבצע והיו נהרגים לו אלף איש היה שם את המפתחות".

ח"כ מיכל רוזין אמרה כי "יזמתי דיון בחברות לוביסטים המייצגים גם חברות טבק וגם גופי בריאות, וכן הגשתי הצעת חוק שתאסור על לוביסטים לייצג באופן סותר חברות בריאות וחברות הגורמות נזק לבריאות".

ח"כ דב חנין אמר כי "זכותו של בנאדם להתאבד אם הוא רוצה אבל חובת המדינה לעזור לו ולהזכיר לו את האופציה של לא להתאבד, ודאי שחובה למנוע הרג של אנשים שלא החליטו להתאבד".

נציגת קופת חולים מכבי בדיון אמרה כי הוצאות הקופה על נזקי עישון מגיעות ל-128 מיליון שקל בשנה, וזאת ללא סיעוד ותרופות, אלא רק אשפוז, כימותרפיה וניתוחים. בדיון עלה כי ההוצאות המצרפיות של קופות החולים בגין נזקי עישון מגיעות לכחצי מיליארד שקל בשנה.

ההסתדרות הרפואית הציגה מסמך הכולל עשרה צעדי חירום להתמודדות עם הנושא. ד"ר חגי לוין, מזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור, דיבר על הצעדים החשובים ביותר לדעת ההסתדרות להתמודדות עם עישון: חפיסות אחידות ולא ממותגות, מניעת הצגת המוצרים בנקודות הממכר, הקמת קרן מהכנסות המדינה למיסוי שתופנה למאבק בעישון וקמפיינים המתנגדים, איסור עישון במקומות ציבוריים לפי האמנה הבינלאומית בנושא הכוללת ביטול חדרי עישון ואיסור עישון במקומות המשמשים ילדים ובני נוער.