ירידה של 35% באיכות הזרע של כלבים מחקר בקרב בני אדם הצביע על כך שרק לרבע מהגברים הצעירים זרע באיכות טובה. ירידה של 35% נרשמה באיכות הזרע של כלבים בשלושת העשורים האחרונים, כך עולה ממחקר שהשווה דגימות זרע לאורך השנים ואשר נערך באוניברסיטת נוטינגהם בבריטניה.

כלים
צילום: אילוסטרציה
צילום: אילוסטרציה

המחקר כלל בדיקה של כ-2000 דגימות זרע מכלבים מגזעים שונים כולל לברדור, קולי, שפרד גרמני ועוד. על פי הערכת החוקרים הירידה בפוריות נובעת מחשיפה לכימיקלים במזון לבעלי חיים ולפלסטיק שגורמת לפגיעה במאזן ההורמונלי של הכלבים. המחקר החדש מצטרף למחקר נוסף בקרב בני אדם שהצביע על ירידה מתמשכת באיכות הזרע של גברים, שהגיעה עד כדי כך שכיום רק לרבע מהגברים הצעירים זרע באיכות טובה.

ד"ר איליה בר, יו"ר המרכז הרפואי לפוריות, אומר שגם בארץ יש תופעה דומה של ירידה בפוריות של גברים בעשורים האחרונים. לכן במקרים רבים יותר מבעבר יש צורך בהתערבות רפואית כדי לבצע את ההפריה או להעזר בתורם: "ההערכה בקרב חוקרים ורופאים שזכרים, בני אדם ובעלי חיים, נפגעים מהשפעות סביבתיות של הפעילות האנושית. גברים ניזוקים גם מחשיפה ישירה או פאסיבית לעשן סיגריות וזיהום אויר שמכילים רעלנים."

ד"ר איליה בר יו"ר המרכז לפוריות

"בחיים המודרנים אין כמעט אפשרות לברוח מהפלסטיק ומנזקיו," אומר ד"ר בר. "המים שאנחנו שותים, לדוגמה, מגיעים אלינו דרך צינורות שעשויים מחומרים שונים וסופחים אליהם בדרך כימיקלים וכך כמובן גם מים או שתיה מבקבוקי פלסטיק, חלק גדול מאריזות המזון ואפילו בגדים ומגבות. תאי הרביה הם הרגישים ביותר להשפעות סביבתיות והראשונים להיפגע.

אחת הסיבות לילודה הגבוהה בעולם השלישי היא אורח החיים שלהם שקרוב לטבע."