מועצת מקרקעי ישראל קבעה: הקצאת קרקע לאנרגיה סולארית תיעשה במחיר אחיד שיקבע על ידי רשות מקרקעי ישראל וינוע בין 15,000 ₪ ל- 25,000 ₪ לדונם ויתנהל הליך תחרותי על תעריף החשמל

עדיאל שמרון, מנהל רשות מקרקעי ישראל
עדיאל שמרון, מנהל רשות מקרקעי ישראל

בהמשך להחלטת ממשלה בנושא ומתוך מטרה להביא לעידוד פרויקטים לאנרגיה מתחדשת, ולהביא לירידת תעריפי החשמל, אישרה מועצת מקרקעי ישראל שינוי באופן קביעת מחיר הקרקע, בהקצאות לאנרגיה סולארית, לפיו יקבע מחיר אחיד להקצאת קרקע למתקנים ליצור חשמל מאנרגיות מתחדשות בכפוף לסוג המיזם, ובמקביל יתנהל הליך תחרותי על תעריף החשמל.

התשלום עבור הקרקע יחשב כתשלום דמי חכירה מהוונים לכל תקופת החכירה, ובלבד שהתעריף לא יעלה על התעריף המרבי שיקבע על ידי רשות החשמל בתאום עם הרשות

מאחר ומדובר בהליך הסדרה חדשני, בו מתקיימת תחרות על תעריף החשמל , הסמיכה המועצה את רשות מקרקעי ישראל לקבוע מחיר אחיד לקרקע. המחיר האחיד לקרקע בפרויקט פוטו וולטאי ינוע בין 15,000 ₪ ל- 25,000 ₪ לדונם. המחיר יקבע בטרם פרסום ההליך התחרותי.

כמו כן קבעה המועצה כי רשות מקרקעי ישראל תחתום על היתר להקמת מתקן סולארי בשיטת מונה נטו על גבי מאגרי מים ( מונה נטו היא הסדרה צרכנית של רשות החשמל המאפשרת לצרכן החשמל לייצר ולצרוך בעצמו את החשמל הסולארי אותו הוא מייצר.)

במסגרת מתן ההיתר לא יגבה תשלום, בדומה למדיניות הרשות במתקנים המוצבים על גבי גגות קיימים.

מועצת מקרקעי ישראל אישרה ככלל כפל הנחות במחיר הקרקע לחיילי המילואים

המועצה אישרה שחייל מילואים יוכל להינות במקביל מכפל הנחות על הקרקע. הנהלת רשות מקרקעי ישראל תהיה רשאית לקבוע סוגי הנחות בהם לא יהיה כפל הנחות על פי ההחלטה, חייל מילואים פעיל יהיה זכאי לכל הנחות בקרקע.

המועצה ערכה שינוי במדרג ההנחות לבני מקום בישובי מיעוטים

בעקבות החלטות ממשלה 1539 מיום 21.3.10 ו- 4432 מיום 18.3.12 העוסקות בתוכניות פיתוח במגזר המיעוטים, ביום 13.5.16 התקבלה החלטת מועצה מספר 1300 אשר קבעה כללי הקצאה בישובי המיעוטים לבני מקום באופן מדורג בהתאם לגודל אוכלוסיית הישוב מתוך סך המגרשים מוצעים לציבור באותו המועד.

ביום 15.6.16 התקבלה החלטת מועצה מספר 1475 אשר בהמשך להמלצות צוות 120 הימים, שינתה את אחוז הקצאה לבני מקום והגדילה את המדרגה של 20,000 תושבים ל- 30,000 תושבים. בעקבות שינוי המדרגה שינתה המועצה את מדרג ההנחות בישובי המיעוטים שאינם באזורי עדיפות כדלהלן:

ביישובי מיעוטים שאינם באזורי עדיפות שיווק מגרשים לבני הישוב יתבצע בכפוף לעקרונות המפורטים להלן:בישובים שאוכלוסייתם מונה עד 10,000 תושבים עד שבעים וחמישה אחוזים (75%) מתוך סך המגרשים המוצעים לציבור, במכרז ובפטור ממכרז, באותו המועד באותו ישוב.

בישובים שאוכלוסייתם מונה בין 10,001 ל- 20,000 תושבים עד חמישים אחוזים (50%) מתוך סך המגרשים המוצעים לציבור, במכרז ובפטור ממכרז, באותו המועד באותו ישוב.

בישובים שאוכלוסייתם מונה בין 20,001 ל- 30,000 תושבים עד שלושים אחוזים (30%) מתוך סך המגרשים המוצעים לציבור, במכרז ובפטור ממכרז, באותו המועד באותו ישוב.

בישובים שאוכלוסייתם עולה על 30,000 תושבים לא תינתן הקצאה לבני מקום.