אף נציג מהמשרד לשוויון חברתי לא הגיע להסביר מדוע לא מונתה מנהלת לרשות לקידום מעמד האישה זה קרוב לשנה. ח"כ תומא-סלימאן: "יש אינטרס כללי מעל האישי" •ח"כ שי: "לא ייתכן שרשות שלמה תושבת". הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, בראשות ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש-הרשימה המשותפת) קיימה היום (ג׳) דיון מהיר אשר יזם ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) בשל העובדה כי למעלה מעשרה חודשים שלא מונתה מנהלת לרשות לקידום מעמד האישה.

ח"כ שי: "לא ייתכן שרשות שלמה תושבת".
ח"כ שי: "לא ייתכן שרשות שלמה תושבת".

בדברי ההסבר לקיום הדיון כתב ח"כ שי "עשרה חודשים חלפו מאז סיימה הגב' ורד סוויד את תפקידה כמנהלת הרשות לקידום מעמד האישה ועדין לא מינו לה מחליפה. כיום מתנהלת הרשות עם מספר מצומצם של עובדים וכבר כמה חודשים שתפקידיה אינם מבוצעים...לא עולה על הדעת שחלפו למעלה מעשרה חודשים ועדין לא נמצאה אישה אחת בישראל שיכולה למלא את התפקיד החשוב". בתחילת הדיון הוסיף ח"כ שי ואמר: "היו לי שיחות עם השרה גמליאל, שהעמידה את הנושא בראש סדר העדיפויות שלה, אך לא המועמדת שהציגה לא עברה את המבחנים. לא ייתכן שרשות שלמה משובתת בשל כך, ובשל חוסר ההובלה גם הידלדל כח האדם בה. חובה על השרה לעצור ולמצוא מועמדת אחרת".

היועץ המשפטי של נציבות שירות המדינה, עו"ד רון דול: " המינוי לתפקידים מהסוג הזה הוא בסמכות השר ובאישור הממשלה. לפני כשנה התכנסה הוועדה לבקשת השרה, ראיינה את המועמדת והלצתה לא הייתה חיובית. הוועדה החליטה שלמרות שהמועמדת עומדת בתנאי הסף, הרקע המקצועי והניסיון התעסוקתי שצברה אינם מגיעים לרף המקצועי הנוסף הרצוי והמספק לנושאת תפקיד זה. נציב שירות המדינה הסכים לכנס את הוועדה שוב, לבקשת השרה, אשר הציגה הדברים בפני חברי הוועדה ואלה החליטו להישאר בעמדתם, ואז פנתה השרה ליועץ המשפטי לממשלה".

עו"ד דינה זילבר, המשנה ליועמ"ש לממשלה (ייעוץ): "בשורה התחתונה המלצת הוועדה ניתנה גם בגלל זיקה אישית ופוליטית לשרה וגם כי לא עמדה בסטנדרט המקצועי הנדרש. נדרשת מועמדת בעלת נסיון ניהולי בשל אחריות על תקציבים, עובדים ומשימות רבות. היועמ"ש בחן בצורה מעמיקה ולא מצא לנכון להפוך את ההחלטה".

"לשרה נתונה אפשרות נוספת, והיא הבאת המינוי של אותה מועמדת לממשלה למרות המלצתה השלילית של ועדת המינויים. הממשלה יכולה לדון, אבל על מנת לסטות מההמלצה של הוועדה נדרשים נימוקים יוצאי דופן. לדעתנו, יש לפעול בדחיפות לאיוש התפקיד".

עו"ד מרים זלקינד, מנהלת קידום מדיניות בשדולת הנשים: "יש נושאים רבים שתקועים ולא מקודמים, כמו היועצות לקידום מעמד האישה ברשויות המקומיות, ייצוג נשים בוועדות ציבוריות ויישום החלטת הממשלה 2331 מדצמבר 2014 על קידום שוויון מגדרי והטמעת חשיבה מגדרית. מנכ"לית "שותפות", עו"ד קרן גרינבלט, הוסיפה: "הארגונים הפמיניסטיים ימשיכו לפעול כמובן, אבל ללא רשות חזקה שמהווה גשר בין רשויות הממשלה והחברה האזרחית, שדואגת שמשאבים יוקצו וההחלטות יתקבלו מתוך חשיבה מגדרית, חלק מהפעילות הזאת נעשה על ריק, והזמן שחולף ללא מינוי הוא מחדל. יש לנו חשש אמיתי שאם לא יהיה מינוי בקרוב, הרשות הזאת תתפוגג וכל המאמצים של שני העשורים האחרונים להקים ולחזק אותה יהיו לשווא".

יו"ר הוועדה, ח"כ תומא-סלימאן, סיכמה את הדיון: "כל השנים נלחמנו בשביל להרחיב את אחריותה של הרשות ולצקת לתוכה עוד תכנים מעמיקים. עתה אנו מרגישות בחיסרון של חלק גדול מהמשימות שהרשות הייתה צריכה למלא. זרם החקיקה שאנו מוצפות בו רק מגביר את הצורך בחוות דעת מגדריות לחוקים, וכרגע אין מי שתעשה זאת. הוועדה מביעה דאגה ומורת רוח מהעובדה שהמינוי לתפקיד כה חשוב וחיוני מתעכב כבר שנה".

"בנוסף, הוועדה אינה רואה בעין יפה את העובדה שלדיון לא הגיע אף נציג מטעם המשרד לשוויון חברתי, למרות הזמנה לדיון שנשלחה למשרד ולשרה. הוועדה תזמין את השרה לישיבה בה תודיע השרה על כוונתה וצעדיה העתידיים או להכריז על מינוי שהושלם".

"הוועדה קוראת לשרה לשוויון חברתי לפעול למנות באופן מידי ממלא מקום למנהלת הרשות לקידום מעמד האישה עד לסיום הליך המינוי וכמובן לפעול בצורה מהירה למינוי מנהלת לרשות. יש הרבה נשים מוכשרות שאפשר לבדוק ולהציע, בכדי לקדם את הנושא, שכן בסוף יש אינטרס כללי שהוא מעל לאינטרס האישי".