הממשלה החליטה להקים רשויות מטרופוליניות לתחבורה ציבורית – אז למה היא לא עושה שום דבר כדי שזה יקרה? ח"כ דב חנין, יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית: "ריכוזיות מערכת התחבורה בישראל פוגעת בתפקודה" בדיון על מחסור כוח האדם ברשות הארצית משרדי האוצר והתחבורה גלגלו את האחריות האחד לשני. "פקק התנועה האמתי נמצא בתוך משרד התחבורה", אמר גיל יעקב, יו"ר ארגון 15 דקות בדיון בוועדת המשנה לתחבורה ציבורית שהתקיים היום (ג') בנושא מחדלי הקמת רשויות התחבורה המטרופוליניות.

כלים
ח"כ דב חנין, יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית
ח"כ דב חנין, יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית

״מערכת התחבורה הציבורית בישראל היא מהריכוזיות ביותר בעולם המערבי", אמר ח"כ דב חנין, יו"ר וועדת המשנה לתחבורה ציבורית בפתח הדיון והוסיף: "איך יכולה המערכת לעבוד ביעילות אם כל המשימות והפרויקטים נופלים על כל כך מעט אנשים? אסור שמשרד התחבורה יהפוך לצוואר הבקבוק של המערכת".

אהוד בקר, נציג מרכז המחקר והמידע של הכנסת, אשר חיבר את הדו"ח שעמד במרכז הדיון, ציין כי ב-2011 החליטה הממשלה על הקמת רשויות מטרופוליניות, אך מאז דבר לא נעשה כדי לבצע את ההחלטה. מי שחתמה מטעם האוצר על אותה החלטת ממשלה, הגב' קרן טרנר, מכהנת היום כמנכ"לית משרד התחבורה. "גרירת הרגליים בעניין הקמת הרשויות המטרופוליניות פוגעת לא רק בתחבורה הציבורית בישראל, אלא גם ביכולת של הרשויות המקומיות לממש את תפקידיהן ומחויבותן הדמוקרטיים כלפי התושבים", התריע ח"כ חנין.

"ידינו מושטות", קרא אשר בן שושן, מנהל הרשות לתחבורה בעיריית תל אביב-יפו, אל נציגי משרד התחבורה. "הקמת רשויות התחב"צ המטרופוליניות היא הכרחית לטובת הציבור הרחב. ויפה שעה אחת קודם. המצב הקיים מכביד מאוד על המדינה כולה. אם לא נתעשת ומהר, ניקלע כולנו לקטסטרופה. האסטרטגיה חייבת להיות פעולה משותפת לפתרון בעיית התחבורה בישראל".

יו"ר הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, מר מאיר חן, הודה בדיון כי יש ברשות מחסור גדול של כוח אדם: "ברור לנו שיש בישראל פער של עשרות שנים בתחום התחבורה הציבורית, אך כדי לתפעל את המערכת בצורה יסודית דרושים עוד כ-20 תקנים בנוסף ל-126 שאושרו לנו בתחילת הדרך. לצערי בשלוש שנות הפעילות שלנו כבר קוצצו 16 תקנים והמצב בשנה הקרובה לא ישתפר לאור קיצוץ צפוי נוסף של 6 תקנים".

משבר כוח האדם ברשות הארצית לתחבורה ציבורית הוביל לחילופי האשמות בין הרשות ומשרד האוצר. בתשובה לשאלתו של ח"כ חנין מי אחראי למחסור החמור הזה בכוח האדם? השיב נציג האוצר, הראל שליסל, כי "הייתה החלטה רוחבית להפחית ב-2.5% את כוח האדם בכל המשרדים, אך המשרד הוא שהחליט איפה לקצץ".

יו"ר הרשות הארצית הוסיף וטען כי "גם הסמכויות שהוחלט להעביר לנו עוד לא הועברו אלינו במלואן, למרות שנציב שירות המדינה אמר לי בעצמו שמבחינתו אין מניעה להשלים את המהלך. ועדיין לא נעשה שום שינוי במשרד בפועל שיאפשר לנו להקים את הרשויות המטרופוליניות". בתגובה לטענותיו, אמרה צהלה דיוק, נציגת נציבות שירות המדינה כי "פנינו למנכ״לית משרד התחבורה ואני מציעה לפנות אליה עם השאלה".

ראש עיריית ראש העין, שלום בן משה התריע בדיון: "העיר שלנו חסומה מכל הכיוונים. ואפילו שיש לנו תחנת רכבת במרחק קצר ביותר מהעיר, עדיין לוקח 40 דקות להגיע אליה". בן משה הדגיש את חשיבות הקמת הרשויות המטרופוליניות שתאפשר לכל הגורמים במערכת התחבורה הציבורית לדבר אלה עם אלה – ובמהירות. "התחבורה הציבורית בישראל צריכה לתת תשובה למשתמש, וכדי לעשות זאת עליה לתפקד כרשת שמסנכרנת באופן יעיל ומוצלח בין כל אמצעי התחבורה כך שיהיו ידידותיים למשתמש". ח״כ יעל כהן פארן קבעה כי "השאלה שיש לבחון בסופו של יום היא האם הצעדים בהם נוקטת הרשות הארצית כיום באמת מצמצמים את מספר המכוניות הפרטיות על הכביש ומגדילים את מספר המשתמשים בתחבורה הציבורית, ולא רק את מספר הנסיעות".

ח"כ חנין דרש בסיכום הדיון ממשרד התחבורה וממשרד האוצר להציג בפני הוועדה את תצהיר החוק שטרם הוגש בעניין החלטת הממשלה, וכן להעביר לידי הוועדה את הנתונים המלאים בדבר הפערים בין יעדי התכנון לביצוע של הרשות הארצית, פירוט בנוגע לתקנים החסרים ברשות ולתקנים שאושרו אך טרם אוישו, ואת הערכת התקציב של הרשות להשלמת כל הפערים בתחום התחבורה הציבורית, למעט בתחום הרכבות.

לבסוף, הוסיף ח"כ חנין כי "המערכת צריכה להיות הרבה יותר חזקה הרבה יותר מקצועית עם יכולות של פרויקטור לכל נושא. אם לא נעשה מהפכה בתחום התחב״צ אנחנו נהיה בבעיה חמורה".