יו"ר מפלגת 'יש עתיד', יאיר לפיד, במאמר נגד ועידת פריז בעיתון המוביל בצרפת "לה מונד" "ועידת הלא כלום" לפיד: "אנחנו לא קולוניה של אף אחד, אלא מדינה ריבונית גאה. מדינות גאות אינן מוכנות ששרי חוץ זרים יתכנסו וינהלו דיון מלומד על השאלה האם עליהן למסור את בירתן לידיים זרות, או להפקיר את ילדיהן לסיכונים שאיש – אף אחד בעולם כולו – אינו מסוגל לאמוד." France 24 היום בשעה 16:15 אחה"צ יתראיין לפיד לרשת הטלוויזיה הצרפתית הבינלאומית.

 "ועידת הלא כלום"
"ועידת הלא כלום"

במאמר שפורסם הבוקר (17.1.17) בצרפת, מציג לפיד לקוראים שורת עובדות וטענות שמוכיחות כי הוועידה הזו גורמת יותר נזק מתועלת ומרחיקה כל סיכוי להתקדם במו"מ בין ישראל לפלסטינים ומדגיש כי שרי החוץ שישבו בוועידה צריכים לזכור כי הפלסטינים סרבו פעם אחר פעם לכל הצעה שהוגשה להם. בסיום המאמר משתף לפיד את הקוראים בפגישה שערך עם השליח הצרפתי למזה"ת פיי וימונט ועל הוועידה שהציע לו לכנס בישראל שממחישה יותר מהכל למה וועידת פריז הייתה מיותרת.

במאמרו תקף לפיד את שרי החוץ שיתכנסו בפריז על כך שהתעלמו מעל העובדות וכינסו את הוועידה: "האם שרי החוץ מודעים לכך שמדינת ישראל הציעה לפלשתינים עצמאות מדינית על יותר מ- 90% מהשטחים כבר שלוש פעמים, והפלשתינים סירבו שלוש פעמים? האם הם זוכרים שאחרי שפינינו את עזה ב-2005 ופירקנו את כל ההתנחלויות שם הפלשתינים הלכו לבחירות, העלו לשלטון את החמאס, ארגון טרור אנטישמי, וירו יותר מ-15,000 טילים ופצצות מרגמה על ילדינו? האם כל החבורה המכובדת שהתכנסה בפאריז אינה רואה מה קורה בסוריה? האם לא ברור להם שישראל אינה יכולה להסכים שתקום מדינת דאעש/חמאס/אירן/רשות פלשתינית שתתחיל מיד להקיז דם במרחק של 3 קילומטר מירושלים.

ומדגיש כי כינוס הועידה עושה ההפך, גורם נזק ומרחיק סיכוי לפתרון: "הניסיון לכפות פתרונות, או אפילו עקרונות יסוד, הוא לא רק סוג של אימפריאליזם דיפלומטי, הוא גם גורם נזק מעשי. בהנהגה הפלשתינית יש לא מעט קולות – כולל בסביבתו הקרובה של אבו מאזן - הטוענים שאין טעם בכלל להכנס לתהליך מדיני כל עוד העולם מקיים על ישראל לחץ קבוע. כל כינוס של ועידה כזו, גורם לפלשתינים לחשוב שאין להם שום סיבה להתאמץ ולקחת אחריות על גורלם. " לפיד מבהיר לקוראים כי ישראל היא מדינה ריבונית שאחראית על גורלה:"

"האתוס הישראלי הוא הפוך. השואה לימדה אותנו לסמוך רק על עצמנו ולעצב את גורלנו במו ידינו. אנחנו לא קולוניה של אף אחד, אלא מדינה ריבונית גאה. מדינות גאות אינן מוכנות ששרי חוץ זרים יתכנסו וינהלו דיון מלומד על השאלה האם עליהן למסור את בירתן לידיים זרות, או להפקיר את ילדיהן לסיכונים שאיש – אף אחד בעולם כולו – אינו מסוגל לאמוד."

לסיום כותב לפיד על הועידה שהציע לוימונט לכנס בישראל : "החלטתי לוותר למר וימונט על ההרצאה. במקום זה אמרתי לו, "אתה יודע, אנחנו הישראלים מודאגים מאוד מהטיפול של צרפת במהגרים המוסלמים. ניכרת עליה בתופעות גזעניות מצערות משני הצדדים וזה לא הולך לכיוון טוב. החלטנו שנכנס בירושלים ועידה בינלאומית שתראה איך אפשר לשפר את מצבה של צרפת.

אנחנו לא נזמין אתכם לוועידה כמובן, מפני שברור שאין לכם מושג איך לטפל בבעיה, אבל נודיע לכם בקרוב מה אתם צריכים לעשות כדי להיות אנשים טובים יותר."

וימונט הוא דיפלומט מנוסה ולא נטול הומור. "אתה מנסה להגיד לי," הוא חייך, "שזה מאוד ארוגנטי מצדנו לכנס את הוועידה?" "אפילו יחסית לצרפתים," עניתי."