המשמר החברתי החל לפעול בג'סר אל-זרקא המשמר החברתי – עמותת מתנדבים הפועלת לקידום מדיניות חברתית ואזרחות פעילה – מתחיל בימים אלה לפעול ביישובים יהודיים וערביים בזירה המקומית, ולאחרונה החל לפעול בכפר ג'יסר-אל-זרקא, הכפר הערבי היחיד השוכן על חוף ים.

כלים
חבר תא המשמר החברתי ביישוב, אוסאמה זאיט, אמר כי הוא נאבק כהורה במשך שנים כדי לשפר את מצב החינוך בכפר
חבר תא המשמר החברתי ביישוב, אוסאמה זאיט, אמר כי הוא נאבק כהורה במשך שנים כדי לשפר את מצב החינוך בכפר

במסגרת הפעילות, התגבשה קבוצת תושבים ביישוב שמהווה תא מקומי של המשמר החברתי, והיא נפגשת באופן קבוע ומתווה תוכניות למאבקים ויוזמות חברתיים הנדרשים כדי לשפר את החיים ביישוב, אחד העניים בישראל. הקבוצה מתכוונת לנהל מאבק וליזום פרויקטים מעשיים כדי לקדם את החינוך ביישוב. הישגי מערכת החינוך בג'סר אל-זרקא הם מהנמוכים ביותר בישראל, עם 15% זכאות לתעודת בגרות, ותא המשמר החברתי בכפר מתכוון לנהל מאבקים ויוזמות שישנו את המצב.

חבר תא המשמר החברתי ביישוב, אוסאמה זאיט, אמר כי הוא נאבק כהורה במשך שנים כדי לשפר את מצב החינוך בכפר, אבל לא מצא הכוונה או תמיכה מקצועית. לדברי זאיט: "מה שמיוחד במשמר זה שהוא מקנה לנו כלים ומטריה כדי לנהל מאבק צודק ומקצועי שיניב פירות".

רכז הפעילות המקומית במשמר החברתי, יוסי צרפתי, אומר: "אנחנו כאן כדי לעבוד עם תושבים לפעול במקום מגוריהם ולהפוך אותו לדמוקרטי, שוויוני וצודק יותר".

ג'סר-א-זרקה הוא היישוב הערבי הראשון שבו הוקם תא פעילים של המשמר החברתי.

מספר תאים נוספים מתגבשים בימים אלה ביישובים ערביים נוספים. זאת כחלק ממהלך שהמשמר החברתי מוביל בחודשים האחרונים שבו הוא מקים תאי פעילות שמקדמים מאבקים ומהלכים למען צדק חברתי ברשויות מקומיות רבות ביישובי הפריפריה של ישראל מול הרשויות המקומיות, הממשלה וגורמים עסקיים.

המשמר החברתי קם בקיץ 2011, במהלך הפגנות מחאת האוהלים והמחאה החברתית. מאז, היה המשמר פעיל בעיקר בכנסת. מאות פעילים של המשמר נוכחים בכל הדיונים בנושאים כלכליים-חברתיים בוועדות הכנסת ועוסקים במעקב, פרסום וביקורת על חקיקה בנושאים חברתיים במטרה לחזק את הכנסת וחבריה מול לחצי ההון ואת מחויבות חברי הכנסת לצרכים החברתיים של בוחריהם.

ממלא מקום מנכ"ל המשמר החברתי, ארן רונדל, אומר: "בחמש השנים האחרונות המשמר החברתי התמחה בזירה הפרלמנטרית, וכעת זהו זמן טוב להביא את הכלים שיצרנו והמומחיות שפיתחנו לזירה המקומית.".