הקייטרינג אלסנבאל הפועל ביישוב הבדואי חורה בנגב כמיזם משותף של ארגון "אג'יק – מכון הנגב" יחד עם ראש המועצה המקומית חורה, פתח מפעל נוסף במגדל העמק המספק אלפי מנות חמות לתלמידי בתי ספר בצפון

מפעל הקייטרינג של אל סנבאל במגדל העמק
מפעל הקייטרינג של אל סנבאל במגדל העמק

מפעל הקייטרינג "אלסנבאל", שמוגדר כעסק חברתי, הוא מיזם משותף של ארגון אג'יק וראש המועצה המקומית בישוב הבדואי חורה, ד"ר מוחמד אלנבארי​. המפעל מייצר מדי יום כ-8,000 מנות חמות המוגשות לארוחות הצהריים של ילדי בתי הספר בחורה וביישובים בדואיים נוספים השוכנים באזור. המפעל מסוגל לייצר עד כ- 15,000 ארוחות ביום. הארוחות כוללות בשר, אורז, ירקות מבושלים, פרי וירק. כל הנשים שעובדות באלסנבאל הן מהחברה הבדואית. מדובר ביוזמה של ארגון "אג'יק מכון הנגב", הפועל להעצמת האוכלוסייה הבדואית בנגב, שחבר לצורך הגשמתה לראש המועצה המקומית חורה.

בעקבות הצלחת המיזם בחורה פתחה חברת אלסנבאל מפעל נוסף במגדל העמק. המפעל מעסיק כ-20 עובדים, ומספק מנות חמות לכ-2,600 ילדים בבתי ספר ביישובים יהודיים וערביים מסביב לעיר.

עפ"י המבנה העסקי והסכם השיתוף שייסד את "אלסנבאל" - 20% מהרווחים יושקעו בפרוייקטים חברתיים בחברה הבדואית הנבחרים ע"י ועדת השקעות שחברים בה נציגי העובדים, 40% לפרוייקטים קהילתיים בישוב חורה ו-40% נוספים בפרוייקטים חברתיים של מכון אג'יק.

קמלה חוואג'רה, תושבת חורה ואם לשמונה, סגנית השף במפעל ומובילת גיבוש קבוצת הנשים שהביאה להקמת אלסנבאל, מספרת: "ברקע שלי הייתי מובטלת וללא השכלה. למדתי במתנ"ס: בגרויות, לימודי מחשבים, תזונה ובריאות האישה. בהמשך התנדבתי באג'יק ואחר כך בקיבוץ נחל עוז שם למדתי את העבודה, הוצאתי גם רישיון נהיגה ואפילו קניתי רכב. התחלנו שש נשים, היינו מכינות מדי יום 600 מנות. גדלנו וגדלנו, ל-3,000 מנות, לאחר מכן ל-4,000 ו-8,000 מנות ואנחנו ממשיכות לגדול."

"אני קמה בבוקר והולכת יום יום לעבודה ב-14:30. לפני שעבדתי, הייתי קמה בבוקר ורואה שחור בעיניים. העבודה נתנה לי כבוד, נתנה לי תקווה, וכך גם לנשים האחרות שעובדות כאן לצידי. אני מרגישה שכל הילדים שאוכלים את המנות החמות שאנחנו מכינות הם הילדים שלי. ומצד שני אני מרגישה שהמפעל תורם לי גם כאמא. הוא מאפשר לי גם לפרנס את ילדיי וגם לגדל אותם כאנשים עם כבוד. מאז שאני עובדת הם עוזרים לי בבית, הם מעריכים אותי ואת העבודה והנתינה. נתתי להם דוגמא אישית. יש לי בת מורה ובת שעובדת בהנדסת מחשבים".

ח'יר אלבז, מנכ"ל משותף "אג'יק – מכון הנגב" מסביר כי "עבור חלק מהילדים בחורה ובאזור, המנה החמה היא לא רק ארוחת הצהריים והדבר היחיד שהם אוכלים בבית הספר, אלא היא הארוחה העיקרית שהם אוכלים במשך כל היום. יש כאן שילוב מוצלח בין מתן פתרון של ארוחות ביתיות ובריאות המספקות תזונה טובה לתלמידים, לצד תעסוקה עם פרנסה בכבוד לנשות החברה הבדואית, כאשר הרווחים מופנים לתרומה לקהילה. חייבים לציין את תרומתו של איש העסקים איציק זיון המלווה בהתנדבות מלאה את המיזם ותורם רבות מניסיונו האדיר, ובזכותו המיזם מנוהל כעסק מצליח ומשגשג".