יו"ר השדולה למען הגיל הרך, ח"כ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני) הניח היום הצעת חוק עם מודל מהפכני לתקופת ההורות. ההצעה של ח"כ טרכטנברג מאפשרת לאמהות להאריך את תקופת ההורות לעד 48 שבועות, מתוכם 5 חודשים נוספים בדמי לידה חלקיים, המשלימים שכר של משרה מלאה למי שחוזרת הדרגתית לחצי משרה או שלושת-רבעי משרה.

כלים
בנוסף, הצעת החוק מעניקה לראשונה לגברים שבוע תקופת-הורות בתשלום חובה, וכן 3 שבועות נוספים בחל"ת, שלא על חשבון בת-זוגו. צילום אילוסטרציה
בנוסף, הצעת החוק מעניקה לראשונה לגברים שבוע תקופת-הורות בתשלום חובה, וכן 3 שבועות נוספים בחל"ת, שלא על חשבון בת-זוגו. צילום אילוסטרציה

בנוסף, הצעת החוק מעניקה לראשונה לגברים שבוע תקופת-הורות בתשלום חובה, וכן 3 שבועות נוספים בחל"ת, שלא על חשבון בת-זוגו.

טרכטנברג תקף את יוזמת השר כחלון להפיכת התקציב של תקופת ההורות למענק חזרה לעבודה: "רבע מיליון הורים יצאו למאבק בחצי השנה האחרונה כי הם מבינים שבמאה ה-21, צמצום פערים מתחיל בשנה הראשונה. הכלכלה צריכה שהורים ישקיעו בילדיהם, כדי שאלה יגדלו יותר טוב. המשק צריך שהעובדים יחזרו לעבוד בלב שקט, ולא כאשר כל דאגותיהם למה שקורה במשפחתון כזה או אחר.

ודווקא כחלון, שהראה סימנים שהוא נענה לדרישות ההורים, מנסה להפוך את ההישג של המחאה למענק שכמו נלקח מלפני 50 שנים - ללחוץ על נשים לקבל כסף כדי לנטוש את תינוקותיהם." טרכטנברג עוד הוסיף כי "המחקר הבינלאומי כבר הוכיח כי כל השקעה בגיל הרך מניבה פי-8 תפוקה למשק, וכי זו ההשקעה האפקטיבית ביותר לממשל באזרחיו. בעידן שבו רוב הזוגות הצעירים עובדים ב-2 משרות מלאות, תקופת הורות הדרגתית יותר, לאורך כל השנה הראשונה להורות, מאפשרת את האיזון המתאים לעידן הנוכחי.

טרכטנברג התייחס גם לתוספת התקציבית הנדרשת ואמר: "יש צורך במעורבות גבוהה יותר של האבות בהורות, אך התחייבתי כי הצעת החוק שלי תהיה אחראית תקציבית. ההצעה בנויה על הרחבה הדרגתית של תקופת ההורות במשך 5 שנים, ותוספת של 460 מיליון ש"ח בלבד בכל שנה. הרחבת תקופת ההורות תלויה בהיקף הצמיחה של המשק, מה שיאפשר לשר האוצר העתידי לממן אותה באופן מושכל.

אני מאמין כי תקופת ההורות ההדרגתית תוסיף לפריון של המשק, ותאפשר בעתיד גם הרחבה נוספת של תפקיד האבות, כמתחייב."