1.87 מיליארד ש"ח יחולקו מחדש בין קופות החולים בעקבות הרפורמה בבריאות הנפש והשינוי בתחום פגיעות בעבודה. שינויים במנגנון הקפיטציה: ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה היום תקנות לפיהן, בעקבות הרפורמה בבריאות הנפש והעברת אחריות המימון מהמוסד לביטוח לאומי לקופות החולים בתחום נפגעי העבודה, יחולקו מחדש בין קופות החולים 1.87 מיליארד שקלים, לפי הפירוט הבא:

כלים
תמונה: אילוסטרציה
תמונה: אילוסטרציה

קופ"ח כללית תקבל כ-14 מיליון ש"ח וקופ"ח לאומית תקבל כמיליון ש"ח, בשל ריבוי יחסי של אשפוזים פסיכיאטריים מאז נכנסה הרפורמה לבריאות הנפש לתוקף. מקופ"ח מכבי ייגרעו כ-10 מיליון ש"ח ומקופ"ח מאוחדת ייגרעו כ-4 מיליון ש"ח, בשל מיעוט יחסי של אשפוזים כאלה. לאחר בחינת דפוסי האשפוזים הפסיכיאטריים בקופות החולים השונות ב-8 השנים האחרונות, הוחלט כי מעתה, מתוך כ-1.2 מיליארד שקלים שנתיים המוקצים לאשפוזים פסיכיאטריים, תקבל קופ"ח כללית שיעור של כ-63%, קופ"ח מכבי כ-19%, קופ"ח לאומית כ-8% וקופ"ח מאוחדת כ-10%.

סמנכ"ל תכנון כלכלי במשרד הבריאות, ניר קידר, הסביר את ההבדלים המשמעותיים בין הקופות בסיבות כמו קריטריוני קבלה בעבר והיקף הפריסה ביישובי פריפריה, שם השיעור היחסי של אשפוזים פסיכיאטריים גבוה יותר.

לאחר בחינת דפוסי התשלומים עבור טיפולים בתחום פגיעות בעבודה בקופות החולים השונות ב-5 השנים האחרונות, הוחלט כי מעתה, מתוך כחצי מיליארד שקלים שנתיים המוקצים לתחום נפגעי עבודה, תקבל קופ"ח כללית כ-57%, מכבי כ-23%, ולאומית ומאוחדת כ-10% כל אחת.

ראש חטיבת תפעול במכבי שירותי בריאות, ציון אוליאל, הלין על לוח זמנים קצר בו נדרשה הקופה לעבור על הנתונים. מנכ"ל קופת חולים מאוחדת, זאב וורמברנד, ציין כי ההחזרים הכספיים להם נדרשת הקופה בבת אחת מכבידים על הגירעון בו היא מצויה. לעומתם אמר סמנכ"ל הכספים של קופת חולים לאומית, חיים פרננדס, כי "ככה נכון לתקצב, על פי השונות".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), קרא למשרדי האוצר והבריאות להקדים את התשלומים שיוענקו לקופות החולים על מנת שלא להותיר אותן גירעוניות.