יום אחרי הכרעת הדין של אזריה: יעלון וקצין המילואים הראשי השתתפו בכנס צבא-חברה של תנועת "המחנות העולים". יום אחרי הכרעת הדין: תנועת הנוער "המחנות העולים" ערכה היום, יום חמישי, ה-05 בינואר 2017 כנס בנושא צבא-חברה בבית הפלמ"ח בתל-אביב, בהשתתפותם של שר הביטחון לשעבר, מר משה (בוגי) יעלון וקצין המילואים הראשי, תא"ל הושע פרידמן בן שלום. בכנס לקחו חלק כ-200 חיילים בפרק משימה במסלול הנח"ל של התנועה ובוגרי התנועה, שניהלו שיח עם מר יעלון ותא"ל פרידמן בן שלום.

מזכ״ל תנועת המחנות העולים, אילן גזית: "הצבא הפך להיות צבא של שכבות חלשות שנאלצות להילחם או לצבא של אליטות צבאיות בעלות כוח חברתי מסוכן"
מזכ״ל תנועת המחנות העולים, אילן גזית: "הצבא הפך להיות צבא של שכבות חלשות שנאלצות להילחם או לצבא של אליטות צבאיות בעלות כוח חברתי מסוכן"

הכנס התקיים יום אחרי הכרעת הדין שהתקיימה אתמול בפרשתו של אלאור אזריה ובסימן אירועי שנת ה-90 לתנועת הנוער "המחנות העולים" ועיקר עיסוקו היה בהשפעת צה"ל על החברה הישראלית, ועל מיקומם של תנועת הנוער ובני הגרעינים במעגל ההשפעה שבין צה"ל והחברה. בשנים האחרונות גוברים הקולות הקוראים לצמצום תפקידיו והיקפו של צה"ל. ביקורת הולכת וגוברת על מקומו של הצבא בחברה הישראלית ועל היקף תקציבו הביאו לאורך השנים לתהליכים של צמצום וקיצור השירות, סגירת מסגרות צבאיות העוסקות בחינוך ובהתיישבות ואף לצמצום היקף הגיוס.

בכנס נשא דברים שר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון ואמר: ‫"אנחנו מזמן מבינים שהחברה שלנו היא רב תרבותית, וכל אחד מגיע עם חבלי העליה היותר או פשוט קשים שלו, וזה נופל על הצבא. והצבא נושא, גם היום, משימות שהן לא רק צבאיות, שיש להן השפעה על הצבא. אותם חיילים שמתחילים בחוות השומר או במכינות כאלה או אחרות, שלוקחות חיילים מהפריפריה החברתית ומקדמת אותם מצב שבו הם יכולים לשרת. תשאלו את הרמטכ"ל האם זה כלכלי? זה לא כדאי, אבל זאת המחויבות שלנו.

‫מרבית חיי ראיתי את הדברים מהמערכת הצבאית והביטחונית, אני יכול להגיד שהאתגרים שלנו מרובים. לא רק בביטחון. קודם כל בחינוך, וגם בפערים שנוצרים פה, וזה הגורם העיקרי לשחיתות, כי השאלה "לטובת מי אני? לטובת הציבור או לטובתי?" היא שאלה קריטית".

קצין מילואים ראשי, תא"ל הושע פרידמן בן שלום, אמר בכנס: ‫"צבא צריך להילחם, אבל הוא לא יכול להיות מקצע. צריך להילחם במקצועיות רבה, אבל צבא זה לא מקצוע, צבא זה שליחות למה? כי בצבא צריך לדעת להרוג, וגם להיות מוכן להיהרג. ובשביל מקצוע לא הולכים להיהרג. ובשביל זה צריך שליחות, אמונה עמוקה בצדקת הדרך, ולא הפרטה.

‫צה"ל הוא הארגון הכי מתפקד היום בחברה, מכל מיני סיבות – מתכנן משהו ואז מבצע. כל המתחים האלה שיוצאים מאוד חזק בתקשורת, מורגשים פחות בשירות הצבאי, אבל הם כן מחלילים".

‫מזכ״ל תנועת המחנות העולים, אילן גזית, אמר היום: ‫"למרות הביקורת שנשמעת על כך בשנים האחרונות, בשירות הצבאי ובשירות המילואים התעצב הרבה ממה שאנחנו תופסים כישראלי. השירות יחד, גברים ונשים, דתיים וחילונים, מכל קצוות הקשת הפוליטית, יהודים ושאינם יהודים, מגביר את כוחו של צה"ל, אך גם מגביר את כוחה של הדמוקרטיה הישראלית. דוגמאות מסביב לעולם מלמדות שבמקום שבו נפגע עקרון צבא העם – הצבא הפך להיות צבא של שכבות חלשות שנאלצות להילחם או לצבא של אליטות צבאיות בעלות כוח חברתי מסוכן".