יותר ויותר עובדים בישראל מתכנסים אל תוך הסכמי עבודה שמנהלת עבורם ההסתדרות. הסכם קיבוצי ראשון במפעל SCD שבבעלות אלביט ורפאל - בתום מו"מ ממושך ייהנו לראשונה מאות עובדי המפעל, המייצר מערכות לייזר לתעשייה הביטחונית, מהסדרה ומשיפור של זכויותיהם בין סעיפי ההסכם: מענק חד פעמי בגובה אלפי שקלים, העלאות שכר של עד 5% בכל אחת משנות ההסכם והסדרה של נושא הביטחון התעסוקתי בחברה יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן: "ההסכם הוא יום חג ובשורה לעובדים אשר המתינו בסבלנות רבה וכעת ייהנו מהטבות כלכליות משמעותיות המשקפות את עבודתם המאומצת"

כלים
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן: בשורה לעובדים אשר המתינו בסבלנות רבה וכעת ייהנו מהטבות כלכליות משמעותיות המשקפות את עבודתם המאומצת.  צילום: דוברות ההסתדרות
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן: בשורה לעובדים אשר המתינו בסבלנות רבה וכעת ייהנו מהטבות כלכליות משמעותיות המשקפות את עבודתם המאומצת. צילום: דוברות ההסתדרות

ההסתדרות, ועד העובדים במפעלSCD (Semi-Conductor Devices) והנהלת החברה חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי ראשון, שיחול על מאות עובדים במפעל SCD שהתאגדו בהסתדרות ביוני 2015.מפעל SCD ממוקם במשגב ועובדיו מייצרים מערכות אלקטרו-אופטיות (גלאי חישה) ומערכות לייזר לתעשייה הביטחונית ולשוק האזרחי. 50% מהמפעל מצוי בשליטת אלביט ו-50% בשליטת רפאל.

במעמד החתימה על ההסכם הקיבוצי נכחו יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, יו"ר מרחב כרמיאל יואב קליין, יו"ר איגוד עובדי המתכת, החשמל והאלקטרוניקה גבי אסרף ויו"ר ועד העובדים אלון ברקוביץ'. מצד הנהלת החברה נכחו המנכ"ל ברוך גליק וסמנכ"ל בכיר למשאבי אנוש וארגון ברפאל יגאל סרברו.

ההסכם, שתוקפו למשך חמש שנים, כולל מנגנון להעלאת שכר משמעותית לעובדי החברה, לפיו בכל שנה משנות ההסכם – וכן רטרואקטיבית לגבי שנת 2016 – ייהנו העובדים מהעלאת שכר קבועה שתנוע בין 2.5% ל-5%. העלאת השכר תהיה גדולה יותר ככל שהעובד משתכר נמוך יותר. לצד זאת עובדים יקבלו העלאת שכר דיפרנציאלית בגובה של עד 1.5%, שתחולק על ידי הנהלת החברה במהלך שנות ההסכם בהתאם לשיקול דעתה.

לרגל החתימה על ההסכם וסיום המו"מ בין הצדדים יקבלו העובדים מענק חד פעמי בגובה של עד 3,000 שקל.

ההסכם מסדיר לראשונה בחברה גם מנגנון לסיום העסקתם של עובדים, בשיתוף הוועד, אנשי מרחב כרמיאל ואנשי איגוד עובדי המתכת, החשמל והאלקטרוניקה, באופן שמספק לעובדים יציבות וביטחון תעסוקתי. לצד זאת הוא גם מסדיר מתן קביעות לעובדים.

בנוסף לכל אלו, ההסכם גם מסדיר זכויות נוספות שקיבלו העובדים עד עתה (אולם לא באופן מוסדר), כגון גמול מיוחד על עבודה במשמרות מסוימות, בשבתות ובחגים, תשלום כוננות, גובה השי לחג, קרן השתלמות מהיום הראשון לעבודה, ימי חופשה, השתתפות בארוחות ועוד.

יצוין כי במעמד החתימה על ההסכם לקחו חלק גם מזכיר האיגוד המקצועי ממרחב כרמיאל עו"ד גיא זיו ועו"ד ענבר בן סימון מהלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי במרחב, וכן יועמ"ש לאיגוד עובדי המתכת, החשמל והאלקטרוניקה עו"ד רענן שקדי, שליוו את העובדים במהלך המו"מ.

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר במעמד החתימה: "אני מברך את הצדדים על ההסכמות ועל סיומו של המו"מ. מדובר ביום חג ובשורה לעובדים אשר המתינו בסבלנות רבה וכעת ייהנו מהטבות כלכליות משמעותיות המשקפות את עבודתם המאומצת. כל הצדדים יוכלו ליהנות מפירות ההסכם, שמטרתו היא לא אחרת מאשר המשך הצלחתו של המפעל".

יו"ר איגוד עובדי המתכת, החשמל והאלקטרוניקה, גבי אסרף: "אני שמח ומברך על כך שהגענו לרגע הזה, שלא היה מתרחש אלמלא התערבותו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. הוכחנו היום כי ההיגיון מנצח ובאמצעותו אפשר להגיע להסכמות שיאפשרו לארגון להמשיך ולהתקיים לאורך זמן. אני קורא לצדדים לשתף פעולה וללכת מפה והלאה יד ביד".

יו"ר ההסתדרות במרחב כרמיאל, יואב קליין: "לאורך המו"מ עברנו תקופה ארוכה ולא פשוטה שהגיעה עתה לסיומה. המטרה של כולנו היא לעבוד יחד זה לצד זה כשותפים אמיתיים, כשלכולם ברור שמקום עבודה מצליח הוא מקום עבודה בו העובדים מרוצים. אני מברך את העובדים על הדף החדש אותו הם יפתחו ומבקש להודות לגבי אסרף על הסיוע וההשקעה הרבים וליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן שהתערבותו הייתה קו מכריע בקידומו של המו"מ".

יו"ר ועד עובדי SCD, אלון ברקוביץ': "אנו מסכמים היום תהליך מורכב שלווה בשמחות, חיוכים, מתחים וכעסים - ומסתיים בדרך חדשה. אני מעריך לאין שיעור את כל הגורמים המקצועיים במרחב ובאיגוד המקצועי שליוו אותו, ואת יו"ר ההסתדרות על שהתערב במו"מ והביא לסיומו. כולי תקווה שחתימת ההסכם תביא ליצירה של יחסים של שותפות אמיתית בין הצדדים, לטובת המשך הצלחתו של המפעל".