חה"כ מרב מיכאלי: להוסיף לוועדות גבר שהוא בעל הבית מטעם אלוהים על נשים, בכדי שהן יוכלו לקבל ממנו רשות לעשות הפלה, זו אינה תמיכה או התייעצות רוחנית, אלא עוד אופן בעלות על גוף של נשים בידי גברים שצריכה לעבור מן העולם״. הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי - התנגדות עזה לאפשרות הוספת איש דת לוועדות להפסקת הריון בדיון הוועדה למעמד האישה. ח"כ תומא-סלימאן: "הגיע הזמן להוציא את הרחם מהמאבק הפטריארכלי, הלאומני והדתי" • ח"כ חאג' יחיא: "יש סיבות מוצדקות ויש סיבות לא מוצדקות להפסקת הריון". הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, בראשות ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש-הרשימה המשותפת) התכנסה הבוקר (ב׳) לדיון בנושא שינוי מנגנון האישורים להפסקות הריון בעקבות הצעות לסדר של חברי הכנסת עבד אל חכים חאג׳ יחיא (הרשימה המשותפת), יהודה גליק (הליכוד) ועליזה לביא (יש עתיד). ח״כ חאג׳ יחיא: ״הגשתי את הצעתי לאחר שראיתי את הסטטיסטיקה שפורסמה כי ישנו גידול במספר ההפלות באוכלוסייה הערבית. החוק מטרתו שימור הריונות ומניעת הפלות לכן קיימות וועדות להפסקת הריון. המחוקק קבע אותן כיוון שחשב שיש צורך להגביל ולצמצם את מספר ההפלות.

מיכאלי: "להוסיף לוועדות גבר, שהוא בעל הבית מטעם אלוהים על נשים, בכדי שהן יוכלו לקבל ממנו רשות לעשות הפלה, זו אינה תמיכה או התייעצות רוחנית, אלא עוד אופן בעלות על גוף של נשים בידי גברים שצריכה לעבור מן העולם״. צילום: רון קדמי
מיכאלי: "להוסיף לוועדות גבר, שהוא בעל הבית מטעם אלוהים על נשים, בכדי שהן יוכלו לקבל ממנו רשות לעשות הפלה, זו אינה תמיכה או התייעצות רוחנית, אלא עוד אופן בעלות על גוף של נשים בידי גברים שצריכה לעבור מן העולם״. צילום: רון קדמי

בעיניי ישנן סיבות מוצדקות להפסקת הריון ויש שאינן מוצדקות. הריון בלתי מתוכנן אינו סיבה מוצדקת, בעיני, כיוון שזכותו של עובר לחיות. איש הדת שאני מבקש להכניס לוועדות אינו בא לשלול הפלות מיסודן אלא יהיה משקיף ומייעץ, בדומה לעובדת סוציאלית. הוא ייתן את הפן החברתי והדתי בסוגיה, אך לא יהיה בעל קול בהחלטה״.

ח״כ לביא: ״המצב החוקי הקיים כבר רומס את חרותה וזכותה של אישה לקבל החלטות על גופה, ומאלץ נשים רבות להתפתל ולשקר בוועדה כדי לענות לקריטריונים. לא תיתכן החרפה במצב הקיים והכנסת רב או קאדי מהווה איום והפחדה בשם הדת. נשים דתיות שבוחרות לקבל חוות דעת הלכתית עושות זאת הרבה לפני שהן מגיעות לוועדה, כיוון שזו וועדה בירוקרטית ואסור לנו להפוך אותה לוועדה דתית. יש צורך לשנות את המציאות במדינת ישראל ולתקן את החוק שיבטיח את זכות האישה על גופה, בריאותה וחירותה, תוך התייחסות לפוטנציאל החיות של העובר בהתאם לשלב ההיריון בהתאם להצעת החוק של ח״כ גלאון״.

ח״כ גליק: ״אם הוועדות מאשרות כ-99% מהפניות, אז לכאורה הן מיותרות. כיום כל אישה שרוצה לעבור הפלה במדינת ישראל עושה זאת, גם באמצעות מכונים פרטיים. אישה שמגיעה לעבור הפלה עוברת חוויה אמוציונלית הכוללת פעמים רבות לחצים חברתיים ומשפחתיים. הכנסת איש הדת היא בכדי שהאישה תקבל ליווי ותמיכה, להפוך את הוועדה לפחות בוחנת ושופטת״.

ראש תחום בריאות בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נעמה רותם: ״אני מבקשת להציג את הנתונים כפי שהם ולא כפי שעוותו בתקשורת לאחר שפרסמנו אותם. בקרב האוכלוסייה היהודית ישנה ירידה במספר הפניות לוועדה להפסקת הריון ואילו בקרב האוכלוסייה הערבית המספר הוא יציב. הנתון אשר הראה עליה בקרב האוכלוסייה הערבית היה היחס של הפניות לוועדה אל מול מספר ההריונות, ונבע מהירידה במספר ההריונות, בעוד מספר הפניות, כאמור, נשאר יציב״.

יו״ר הוועדה: ״ביקשתי מהלמ״ס להגיע בכדי להבהיר את הנתונים כי הם סותרים את הערכתו של ח״כ חאג׳ יחיא. יש לזכור כי האישה עוברת התייעצויות רבות בתהליך ורק לאחר שגמלה ההחלטה בליבה היא פונה לוועדה. הוועדות אינן מחלקות אישורים לרוב, אלא החסמים שהוצבו בגישה לוועדה מונעים הגעת נשים רבות. מי שעומדת לה האופציה הכלכלית, בוחרת לפנות למכונים פרטיים בכדי לא לעבור את הוועדה הזו״.

ח״כ עיסאוי פריג׳ (מר"צ): ״אני מרוצה מקיום הדיון כי מעז ייצא מתוק. צריך לנצל את הדיון הזה כדי להתאחד כולם ולקדם את ביטולן של הוועדות הללו, דרך הצעתה של ח"כ גלאון כהתחלה". ח״כ עמיר פרץ (המחנה הציוני): "הצעה זו מחזירה אותנו למקומות חשוכים שאין להם מקום בקרבנו. נוכחות של איש דת בוועדה הופך אותה לפסולה. אישה שמחליטה להגיע לוועדה כזו, צריך לתת לה שיהיה לה הכי נוח שאפשר״.

פרופ׳ יוסף שנקר, יו״ר וועדה לקביעת הסדרי הפסקת הריון בביה״ח הדסה עין כרם: ״שיעור מספר הפסקות ההיריון היזומות נמוך בישראל לעומת ארה״ב ואירופה ואילו שם ניתן להפסיק הריון בלא וועדה עד לשבוע ה-12, כפי שמציעה ח״כ גלאון ״.

ח״כ זהבה גלאון (מר"צ): ״הוויכוח אינו רק סביב איש דת אלא בסוגיה הרחבה שלזכות האישה על גופה, לעומת פיקוח המדינה על רחמן של הנשים. איני מזלזלת בצורך של נשים להתייעץ עם אנשי דת אבל על פי בחירתן ולא ע"י הוספת עוד גורם שיוסיף עוד לחץ על הנשים מצד המדינה. אני מציעה לעשות את ביטול הועדות באופן מדורג כך שעד סוף השבוע ה-12 אישה תוכל להפיל ללא צורך בוועדה, בטרימסטר השני תהיה וועדה אך העילות יורחבו גם למצבה הכלכלי והרווחתי של האישה ובטרימסטר השלישי ידובר על מצבו של העובר וכן מצבה של האישה״.

ח״כ רויטל סויד (המחנה הציוני): ״שני גברים הגישו את ההצעה הזו ולא בכדי - אין אישה אחת בעולם שתעבור הפלה ולא תישאר מצולקת. זו ועדה מנוכרת ואין בה מקום לאיש דת, ואני אומרת זאת בתור אישה דתייה. אתם עושים לנו נזק. צאו לנו מהרחם!״.

מנכ״לית עמותת דלת פתוחה, שרון צ׳רקסקי: ״ במקביל להצעת החוק החשובה של ח״כ גלאון יש לפעול להכנסת כלל אמצעי המניעה לסל הבריאות וכן להכניס חינוך מיני כנושא חובה בכל בתי הספר״.

ח״כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני): ״נשים עדיין בעמדת מיעוט בייצוג בפוליטיקה, אבל בדתות המונותאיסטיות אנחנו כלל לא בעמדת סמכות. להוסיף לוועדות גבר שהוא בעל הבית מטעם אלוהים על נשים, בכדי שהן יוכלו לקבל ממנו רשות לעשות הפלה, זו אינה תמיכה או התייעצות רוחנית, אלא עוד אופן בעלות על גוף של נשים בידי גברים שצריכה לעבור מן העולם״.

ח״כ מירב בן ארי (כולנו): "לא קל לי לשבת כאן בחודש השביעי, ולשמוע על הפלות, אבל זהו דיון חשוב. כנציגת הקואליציה אומר כי לא היינו נותנים לחוק כזה לעבור או להגיע לוועדת שרים. זהו אחד הרעיונות הגרועים ששמעתי בחיי״.

יו״ר הוועדה, ח״כ תומא-סלימאן, סיכמה את הדיון: ״לא הייתי רוצה לראות איש דת בוועדה שקובעת לפי שיקולים מקצועיים. אני מאמינה כי רק לאישה יש את הזכות על גופה והגיע הזמן להוציא את הרחם מהמאבק הפטריארכלי, הלאומני והדתי".

"לצערי הרב, הבית הזה עוד לא הגיע לשלב בו נותנים לנשים את האופציה לשלוט על גופן ואף בשנה האחרונה ישנה סטייה לכיוון אחר ואנו חייבות להיות ערניות לכך".

"אני מברכת על הצעת החוק של ח״כ זהבה גלאון ומבקשת שהקואליציה תשקול לתמוך בעניין. בנוסף, על משרד הבריאות להנגיש את כלל שירותי התמיכה עבור כל אישה בתהליך הפסקת הריון אשר מעוניינת בכך״.