ועדת הכלכלה של הכנסת החליטה להתנגד למיקום מפעל ההתפלה המתוכנן בגליל המערבי. בדיון שהתקיים היום (שני, 2.1.17) בוועדת הכלכלה של הכנסת, נרשמה תמימות דעים בקרב כל חברי הוועדה כנגד כוונת רשות המים להקים מפעל התפלה בשטחים הירוקים של הגליל המערבי. בדיון השתתפו נציגי ותושבי הישובים בגליל המערבי, בראשות ראש המועצה, יורם ישראלי וסגנו משה דוידוביץ'. יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל סיכם את הדיון וציין "אעשה הכל כדי שהמפעל לא יקום במיקום המתוכנן.

פרופ' אבנימלך: ועדת הכלכלה של הכנסת החליטה להתנגד למיקום מפעל ההתפלה המתוכנן בגליל
פרופ' אבנימלך: ועדת הכלכלה של הכנסת החליטה להתנגד למיקום מפעל ההתפלה המתוכנן בגליל

אנו מופקדים על פעילות משרד האנרגיה התשתיות והמים ולא אתן לתכנית להתקדם עד שלא אשתכנע שנבחנו כל החלופות בצורה אמיתית. הרשויות צריכות לדעת עם התושבים ועם המועצות שמייצגות אותם. תכניות מסוג זה חייבות להיעשות בהסכמה. האמירות הנחרצות של רשות המים על הצורך במיקום הספציפי לא שכנעו אותי ואני יודע ממקרים קודמים שאפשר לעשות את זה טוב יותר. תפקידי להגן על הציבור. הפקידים ימשיכו לתפקידים הבאים שלהם אבל הציבור יישאר לגור שם ואסור שייפגע מכך. אבחן מקרוב את החלופות שלא נבחנו, אזמן את הרשויות השונות להציג בפני הוועדה את החלופות".

ח"כ חיים ילין (יש עתיד) אמר אנו לא מתנגדים להתפלה במדינת ישראל אבל מתנגדים בכל הכוח למיקום שיביא לפגיעה אדירה בגליל המערבי. יש חלופות טובות יותר.

ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני) לא יתכן שבאזור חקלאי ירוק וכפרי ובניגוד לתכניות מתאר ארציות יוקם אזור תעשיה חדש. אני לא משוכנעת שיש צורך במתקן נוסף, אך אם יש הוא חייב לקום במיקום אחר ובאזור תעשיה קיים. אני בטוחה שהחלופות הטובות ביותר לא נבחנו. יש לעצור את כל התהליכים התכנוניים עד בחינת החלופות לעומק".

ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) "הנתונים שהוצגו כאן היום מחזקים את דעתי שאין היגיון מאחורי ההחלטה למקם את המפעל במיקום שמקדמת רשות המים. אני מכיר את האזור מקרוב ולא עולה על הדעץת להקים שם אזור תעשיה כזה. יש חלופות טובות יותר, לרבות פתרונות מתקדמים כמו ספינת התפלה ועלינו חברי הכנסת לעשות הכל לעצור את התכנית בהקדם ולהכניס היגיון בתהליך".

ח"כ אכראם חסון (ליכוד) "אני אומר לכם את זה כחבר קואליציה, זהו בלוף אחד גדול. הניסיון להקים מפעל כזה בשדות הירוקים של הגליל המערבי, לא בא בראייה אחראית ולאומית. נראה שהתכנית מקודמת בהטעיה ושקרים ואסור שהדבר הזה יקום שם".

ח"כ איל בן ראובן (המחנה הציוני) "מדובר בתכנית שתביא להרס החקלאות ולמרקם העדין שבו חיים ישובים באזור כל כך מיוחד". זה אבסורד תכנוני להקים בלב הגליל המערבי ובקרבת הישובים אזור תעשיה חדש. אפשר לבנות אסור להרוס".

ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) "אני לא משוכנעת שיש צורך במתקן ההתפלה הזה בכלל. ישנם עודפי מים גדולים שלא מנוצלים ואת המפעל הזה מבקשים להקים במקום שבו המים כלל לא נדרשים. האזור הירוק והמיוחד הזה יסבול מזיהום כבד וזנה מעשה חלם". מבקשת מהוועדה לפעול לביטול הרעיון האווילי הזה, למען הסביבה והכלכלה" .

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) "מדובר במבנה תעשיה עצום בכל דבר וענין והשאלה היא איפה צריך להקים אותו ולא על חשבון מי הוא יקום. יש אינטרס רחב להגן על האזור הזה".

ח"כ עומר ברלב (המחנה הציוני) "ביקרתי במקום וראיתי מקרוב את האזור המיועד ואני מסכים לחלוטין שמדובר בטעות. לא נבחנו האלטרנטיבות הנכונות ואני יודע שיש מקומות טובים יותר".

ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) "הכוונה של המדינה להקים מפעל התפלה בלב אזור חקלאי הוא עוד ביטוי לשחיקת מעמדה של ההתיישבות. לא היו מעיזים לעשות זאת ברמת אביב. אני לא יודע אם צריך או לא צריך התפלה אבל אני יודע בוודאות שהמקום הזה לא אפשרי. ואני קורא לרשות המים חד וחלק אין לכם מנדט לעשות את זה – להקים מפעל כזה במרחק כה קטן מהישובים זוהי מדיניות של ממשלה שאיבדה את הצפון".

ראש המועצה האזורית מטה אשר, יורם ישראלי, "רשות המים מטעה כשהיא אומרת שנבחנו כל החלופות. אני יודע בוודאות שהתהליך היה עקום מיסודו. קודם תקעו את החץ במטרה ואח"כ סימנו את העיגולים כפי שמתאים להם. הצגנו חלופות נוספות בתחום שטח המועצה שלא נבחנו ורשות המים ממשיכה להתעקש על החלופה הגרועה מכולן. הקמת המפעל באזור תוביל לפגיעה עצומה בחיי תושבים רבים ולפגיעה מוחשית בסביבה המיוחדת והרגישה של הגליל המערבי".

ד"ר יובל ארבל מעמותת צלול חיזק את ידי התושבים ואמר כי "יש לשמור על העקרונות של מוסדות התכנון שבמרכזם הצורך בהקמת מפעלים רק צמודי דופן למפעלים אחרים. אסור לפסול את מפרץ עכו כמקור לשאיבת מים ויש לבחון מחדש שורה של חלופות שלא נבחנו".

פרופ' יורם אבנימלך, חבר ועדת החקירה למשק המים ואחד המומחים העולמיים בתחום, טען בדיון כי אכן נדרשים מים מותפלים לצפון, אך המיקום הוא שגיאה ויש מקומות טובים יותר.