"שנת 2017 תביא הרבה רוח ללא הגשם" – צופה פנחס אולשביצקי בעלים ומנכ"ל חברת בונה הצפון לענף הנדל"ן. לעניין המשקיעים – אולשביצקי לא צופה שבשנת 2017 תהיה עזיבה, או ירידה נוספת במספר המשקיעים מזה שהיה בשנה האחרונה. זאת משום המצב הכלכלי הלא ברור. מצד אחד לא ידוע מה ההשלכות שבעליית הנשיא הנבחר בארה"ב יעשו לכלכלה הישראלית. מצד שני, בהעדר אפשרויות של אפיקי השקעה סולידיים שאמנם נותנים תשואה לא גבוהה על הכסף, ו/או שומרים על ערך ההשקעה, לא ניראה שגזרות משרד האוצר המוטלות על המשקיעים ירפו את ידם כל זמן שדירות להשכרה נחטפות. לעניין חברות הבנייה מסין שיגיעו לישראל, מתייחס אולשביצקי בכובד ראש. הוא טוען כי, חברות מהעולם בכלל ומסין בפרט, לא יודעות ועדיין לא התנסו בהליכי הבירוקרטיה הישראלית.

פרויקט מדורגי הגן הלאומי טירת הכרמל – חברת בונה הצפון.
פרויקט מדורגי הגן הלאומי טירת הכרמל – חברת בונה הצפון.

כך לדוגמא כשפקיד יערות מסוגל לעצור פרויקט למשך ימים ארוכים, כיוון שאיננו מפיק אישורים להעתקה, או כריתת עצים הנמצאים בשטח בו עומדים לבנות - זו דוגמא "על קצה המזלג" מהבירוקרטיה שנאלצים לעבור בדרך להקמת הפרויקט הנכסף. אולשביצקי מציין כי, בשנת 2017 להערכתו תנופת הבנייה דווקא תצטמצם. זאת כתוצאה מחוסר היכולת של יזמים/קבלנים ישראלים לייבא כוח אדם מחו"ל.

אולשביצקי מקווה שהרגולציה והתקנות שחלים על העסקתם של עובדים זרים, יכללו גם את אותם חברות הבנייה הזרות שיגיעו במהלך 2017 לישראל. כמו כן מציין אולשביצקי את הדיבור המרובה בעניין ההקלות במצוקת האשראי בענף הנדל"ן, כגון: ההקלות לבנקים על מנת שיפחיתו מהאובליגו שלהם את נושא המע"מ. "אך כמו בישראל" – אומר אולשביצקי – "אז דיברו...כך שגם במהלך שנת 2017 אינני רואה את האופק בנושא".

לעניין השפעת התחדשות עירונית על מחירי הדירות – אולשביצקי לא רואה תרומה, או החמרה במחירי הדיור. הוא אומר כי לדעתו במהלך שנת 2017 לא תהיה השפעה גורפת על מחירי דירות חדשות בשוק החופשי, זאת כיוון שהיזמים/קבלנים מתאימים את מחירי הדירות לפרויקטים בהתחדשות עירונית המוקמים באזור בו הם בונים. כך לדוגמא: בפרויקט פינוי – בינוי שהחברה בונה ביהוד "הום פלוס" בפינת הרחובות העצמאות – הרצל, נמכרת דירת 5 חדרים במחיר ממוצע של כ – 2,070 מיליון שקל, בהתאם למחיר דירה דומה בשוק החופשי באזור.

אולשביצקי מסביר כי ההתאמה הממוצעת במחירים נובעת מעצם העובדה שמחיר הקרקע ליחידת דיור בפינוי – בינוי, או לחילופין בקרקע שנרכשה בכסף, בשורה תחתונה - מגיעה לערכים דומים.

חברת "בונה הצפון" הוקמה בשנת 1962 כחברה פרטית ע"י אברהם אולשביצקי. מנכ"ל החברה מזה כ-35 שנים והבעלים כיום , פנחס אולשביצקי (בנו של אברהם). זו חברה משכנת ומסווגת סיווג בלתי מוגבל ( ג-5 ), כקבלן רשום לביצוע עבודות ממשלתיות, עבודות תשתית ופיתוח, הבונה בטכנולוגיות מהמתקדמות בישראל ובהתאם לדרישות תו תקן 9001 ISO מהדורה 2000 , של מכון התקנים הישראלי והיא מבוקרת בקביעות על ידיו. לרשות החברה עובדים, מנהלים ומהנדסים מהטובים בארץ.

חברת "בונה הצפון" פועלת בתחומי היזמות, ניהול וביצוע פרויקטים, מבני מגורים, תעשייה, מסחר ומשרדים. החברה הקימה עד היום למעלה מ- 2000 יחידות דיור בערים השונות ברחבי הארץ, היקף העבודות שביצעה חברת "בונה הצפון" עד כה עומד על למעלה מ- 400 אלף מ"ר ברחבי הארץ הן של בנייה רוויה, מגדלי דירות ובנייה צמודת קרקע כמו: שלומי, נהרייה, כרמיאל, עכו, חיפה, טירת הכרמל, כרכור, כפר יונה, באר יעקב וכמו כן בונה החברה במסגרת הרחבות יישובים במושב רגבה ובקיבוץ גשר הזיו, ועוד.

בנוסף בנתה החברה למעלה מ- 50 אלף מ"ר של נכסים מניבים הכוללים מבני תעשייה, מפעלים ומקבצי דיור. כמו כן מעורבת החברה בפרויקטים בחו"ל. "לאחרונה נכנסה החברה לפעילות נרחבת בתחום התחדשות עירונית" – אומר אולשביצקי "פעילות זו מהווה חיזוק מהותי לתיק הנכסים למגורים שבידיי החברה בכל הקשור לתחום התחדשות העירונית ובכלל זה: תמ"א 38/2 תכנית המתאר הממשלתית שמאפשרת להרוס בניינים ישנים וותיקים ולבנות במקומם בניינים חדשים שעמידים בפני רעידות אדמה, פינוי – בינוי, בינוי – פינוי.