המכון הישראלי לדמוקרטיה והסדנא לידע ציבורי ליו"ר ועדת כספים ויועמ"ש הכנסת: השהיית נוהל הדיווח על ההעברות התקציביות מנוגד להתחייבויות המדינה לבג"ץ ול-OECD קוראים ליו"ר ועדת הכספים וליועץ המשפטי לכנסת לבטל את השהיית הנוהל, לעצור מידית את ההעברות המתבצעות ללא פיקוח ובקרה ולבטל את ההצבעות שנערכו באחרונה ללא קיום הנוהל בעקבות החלטת ועדת הכספים ביום חמישי האחרון (22.12.16), לבטל באופן זמני את נוהל השקיפות, שיגרו הבוקר במכון הישראלי לדמוקרטיה ובסדנא לידע ציבורי, מכתב דחוף ליו"ר ועדת הכספים וליועץ המשפטי לכנסת בדרישה לעצור את המהלך.

המדינה התחייבה בתשובתה לבג"ץ שהגישה חברת הכנסת סתיו שפיר כי יגובש נוהל מוסכם בנושא חוסר השקיפות בהעברות התקציביות
המדינה התחייבה בתשובתה לבג"ץ שהגישה חברת הכנסת סתיו שפיר כי יגובש נוהל מוסכם בנושא חוסר השקיפות בהעברות התקציביות

במכתב, עליו חתומים מושון זר אביב ואדם קריב, ראשי פרויקט "מפתח התקציב" בסדנא לידע ציבורי וד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, מנהלת המרכז למוסדות וערכים דמוקרטים במכון הישראלי לדמוקרטיה, טוענים הכותבים כי מדובר בהחלטה שערורייתית המנוגדת להצהרות המדינה בבג"ץ, לאינטרס הציבורי ולמחויבותיה של המדינה כלפי ארגון ה-OECD.

הכותבים מסבירים, כי המדינה התחייבה בתשובתה לבג"ץ שהגישה חברת הכנסת סתיו שפיר כי יגובש נוהל מוסכם בנושא חוסר השקיפות בהעברות התקציביות, וזה הוצג על ידי סגנית הממונה על התקציבים באוצר. משרד האוצר טען במסגרת העתירה, כי בתקציב הבא "תוקדש מחשבה ותינתן תשומת לב לכך שיכלול את כל ההוצאות הצפויות". לכן, השהיית הנוהל, דווקא בעת ההעברות התקציביות של סוף שנת הכספים, בעייתית במיוחד. "השהיית הנוהל מתרחשת דווקא באחד מן הרגעים הקריטיים של המערכת שבהם צריך להיבחן הנוהל והמחויבות לשקיפות" אומרים קריב, זר אביב ושוורץ אלטשולר. בהקשר זה יש לציין ששקיפות בתהליכי קבלת החלטות בנוגע לתקצוב היא אחת מאמות המידה המרכזיות לבחינת איכות הדמוקרטיה ומהווה אינדיקטור חשוב במדד הבנק העולמי וה-OECD להם ישראל התחייבה.

עוד הוסיפו במכון ובסדנא לידע ציבורי, כי אין מדובר בתופעה העומדת לבדה. "זהו חלק מהתהליך החפוז של העברת תקציב דו שנתי שעצם חקיקתו מעקרת את אחד הכלים החשובים של הכנסת בכלל ושל האופוזיציה בפרט- פיקוח על גיבוש תקציב המדינה" אמרו הכותבים. מדובר ב"מסחרה" בכספי ציבור, כפי שראינו בשבועות האחרונים ולכן קיום הנוהל מקבל משנה תוקף. הכותבים אף מבקרים הכותבים את חברי האופוזיציה שבחרו להצביע בעד השהיית הנוהל, בניגוד למצופה ולשתף פעולה בהסתרת מידע קריטי מעיני הציבור ובייבוש מנגנוני הפיקוח והבקרה הבסיסיים ביותר בדמוקרטיה.

בסיכום המכתב, קוראים זר אביב, קריב ושוורץ-אלטשולר ליו"ר ועדת הכספים וליועץ המשפטי לכנסת לבטל את השהיית הנוהל, לעצור באופן מיידי את ההעברות המתבצעות ללא פיקוח ובקרה, לבטל את ההצבעות שנערכו ללא קיום הנוהל ולעגנו באופן שלא יאפשר לחזור על התנהלות זו בעתיד.