מדור חיפוש קרובים, גרסת רמב"ם: מכירים את התינוקת שבתמונה? לציון 78 שנים להקמתו, פתח ארכיון רמב"ם לאחרונה תיקיות מסמכים ישנות משנותיו הראשונות, כחלק מפרויקט השימור הגדול שמתקיים בביה"ח וחשף לראשונה מסמכים שטרם קוטלגו. מכירים את התינוקת שבתמונה?

כלים
מדור חיפוש קרובים גרסת רמב"ם: מכירים את התינוקת שבתמונה? צרו קשר
מדור חיפוש קרובים גרסת רמב"ם: מכירים את התינוקת שבתמונה? צרו קשר
ב-22 לדצמבר, 1938, התכנסו בכירי המנדט הבריטי והשלטון המקומי בחיפה, לטכס מרשים ורב משתתפים – טכס חנוכת בית החולים הממשלתי החדש. בית החולים שנבנה אז על ידי האדריכל הידוע אריך מנדלסון, נועד לשרת את צמרת השלטון דאז ולהתכונן למלחמה שאיימה לפרוץ באירופה. עשרות שנים לאחר מכן, אותו בית חולים הפך לבית החולים הגדול בצפון הארץ, ולאחד המוסדות הרפואיים הישראליים הבולטים.

בשבוע שעבר ציינה הקריה הרפואית רמב"ם 78 שנות פעילות ענפה ומצוינות בתחום הרפואה, המחקר והפיתוח. רמב"ם והאנשים שפועלים בו הפכו לחלק בלתי נפרד מההיסטוריה של ארצנו ומסיפורה של הרפואה הישראלית. רבים מהפרקים הללו מתועדים היטב באמצעות מסמכים, עדויות אישיות, תמונות ואף הסרטות בארכיון בית החולים.

לציון המאורע, פתח ארכיון בית החולים תיקיות מסמכים ישנות משנותיו הראשונות, כחלק מפרויקט השימור הגדול שמתקיים בביה"ח, וחשף לראשונה מסמכים שטרם קוטלגו. אחת המעטפות שנחשפו הייתה מעטפה שהכילה שתי תמונות בלבד ונשאה על גבה את הכיתוב הבא: "מנדט - תינוקת ראשונה - ציפורה גל סברג הרשקוביץ". בתוך המעטפה נמצאו שתי תמונות, האחת של פעוטה הנישאת בידיה של אישה, ככל הנראה אמה של התינוקת, והתמונה השנייה של אישה בוגרת, ככל הנראה אותה פעוטה שבגרה וצולמה בשנות ה-70.

"הרבה מעטפות התגלגלו אלינו ממקורות שונים, ולא תמיד היה תיעוד מדויק לכל פרטי הרקע", מסבירה נורית נאה, מנהלת ארכיון רמב"ם, "אנו מאמינים שמדובר בתינוקת הראשונה שנולדה ברמב"ם, ואנו מבקשים את עזרת הציבור באיתור פרטים נוספים אודותיה ושפיכת אור על תעלומת זהותה".

במידה ואתם מזהים את המצולמות או יודעים פרטים נוספים על אלו הנמצאים ברשותנו, נשמח לשמוע מכם. אתם מוזמנים לכתוב אלינו באמצעות דוא"ל: n_naeh@rambam.health.gov.il

אחת המעטפות שנחשפו הייתה מעטפה שהכילה שתי תמונות בלבד, ככל הנראה של התינוקת הראשונה שנולדה ברמב"ם.

כעת ביה"ח פונה אל הציבור ומבקש את עזרתו באיתור פרטים נוספים אודות המצולמת