בצל הנתונים המבהילים על פערי הבריאות בין מרכז לפריפריה: קורס חדש מכשיר תושבים נפגעי מערכת הבריאות בנגב לקדם צדק ושוויון בבריאות בדרום תוחלת החיים בדרום נמוכה בממוצע ב- 8 שנים מתוחלת החיים במרכז, כמות מיטות האשפוז פר 1000 איש היא הנמוכה ביותר בארץ, כמות כוח אדם סיעודי היא הנמוכה ביותר בארץ וזמני ההמתנה לרופאת מומחים הם הארוכים ביותר. אלה רק חלק מהנתונים שהביאו לפתיחתו של קורס חדש המכשיר תושבים מהנגב לקדם צדק ושוויון בתחום הבריאות. הקורס, תחת השם "מקדמי צדק ושוויון בבריאות בדרום", מתקיים בבאר-שבע ולוקחים בו חלק 30 משתתפים שהמכנה המשותף להם הוא באפליה שחוו בנגישות לשירותי בריאות בדרום וחלקם הם אנשי מקצוע בתחום הרפואה הפועלים בנגב.

כלים
יוהן אטלן, מנכ"ל מועצת הנגב ציין כי "מועצת הנגב לומדת מדו"ח משרד הבריאות שפורסם לפני מספר ימים שאחד הדברים החשובים ביותר בקידום הבריאות בנגב הוא מעורבות התושבים והיכולת שלהם לדרוש את מה שמגיע להם
יוהן אטלן, מנכ"ל מועצת הנגב ציין כי "מועצת הנגב לומדת מדו"ח משרד הבריאות שפורסם לפני מספר ימים שאחד הדברים החשובים ביותר בקידום הבריאות בנגב הוא מעורבות התושבים והיכולת שלהם לדרוש את מה שמגיע להם

הקורס הוא יוזמה של ארגון רופאים לזכויות אדם והוא נערך בשיתוף פורום בריאות דרום, מועצת הנגב, ארגון אג'יק ואגודת הרופאים הערבים בנגב. הוא קרוי על-שמה של רחל פרץ ז"ל, שהייתה ממקימי פורום בריאות דרום ורכזת הפורום במשך 10 שנים.

ואכן, נתונים אלה מוכרים מקרוב לכל אחד ממשתתפי הקורס, שחווה על-בשרו את הפערים. אירית חפץ מקיבוץ נירים בעוטף עזה היא אחת המשתתפות בקורס והיא מספרת על המתנה ממושכת לרופאים מומחים. "אני נאלצת להמתין יותר מחצי שנה במרפאת כאב אזורית ויותר מארבעה חודשים לרופא עור מומחה", היא מעידה. משתתפת נוספת היא דועא זריקאת מהיישוב הבדואי כסייפה, שנאלצה לממן ניתוח פרטי במרפאת פה ולסת בעלות של 5,000 ש"ח לאחר שהתייאשה מהמתנה לרופא במערכת הבריאות הציבורית. "הבירוקרטיה והטרטורים בקביעת תורים בבתי החולים סורוקה וברזילאי התישו אותי ונאלצתי לנסוע לצפון במיוחד לטפל בכאבים שיש לי", היא מספרת.

הקורס כולל 12 מפגשים, במהלכם נחשפים המשתתפים להרצאות בנושאים הנוגעים למצבה של מערכת הבריאות בדרום מפי מרצים ומומחי בריאות מהאקדמיה, משרד הבריאות וארגונים חברתיים הפועלים בתחום. בין המרצים: פרופ' נדב דוידוביץ, ראש מכון בריאות הנגב באוניברסיטת בן-גוריון וחבר הנהלת רופאים לזכויות אדם, עו"ד יניב יגודה, חבר בוועדת גרמן לשעבר, גב' שולמית אבני ממשרד הבריאות והדס זיו מרופאים לזכויות אדם. בין נושאי הקורס: הזכות לבריאות בישראל, דרכים לקידום בריאות, אקטיביזם והובלת שינוי חברתי בבריאות, בריאות בחברה הבדואית, גזענות ואפליה בבריאות, רפואה פרטית וציבורית, בריאות נפש ועוד. נוסף על ההרצאות הפרונטליות, כל אחד ממשתתפי הקורס ייקח חלק בבניית פרויקטים בתחומי בריאות בקהילה, אותם יוציאו לפועל בתום הקורס. הפרויקטים ילוו בעתיד על-ידי פורום בריאות דרום.

גלית כהן, רכזת פורום בריאות דרום ומנהלת הקורס מטעם רופאים לזכויות אדם, מסרה "ייחודיותו של הקורס היא בהפיכת תושבי הדרום לסוכני שינוי בתחום הנגישות לשירותי בריאות בנגב. הידע התאורטי, הכלים המעשיים והפרויקטים שיובילו בקהילה יסיעו למשתתפי הקורס לייצר תשתית אקטיביסטית רעננה בתחום".

יוהן אטלן, מנכ"ל מועצת הנגב ציין כי "מועצת הנגב לומדת מדו"ח משרד הבריאות שפורסם לפני מספר ימים שאחד הדברים החשובים ביותר בקידום הבריאות בנגב הוא מעורבות התושבים והיכולת שלהם לדרוש את מה שמגיע להם. הקורס נפתח כדי להקנות להם כלים וידע שיאפשרו להם לפעול כדי לשפר את מערכת הבריאות באמצעות העבודה עם הקהילה. משתתפי הקורס יהיו בסופו של דבר סוכנים של שינוי שיפעלו מתוך השטח ותהיה להם היכולת, כאזרחים מודאגים, להעלות את המודעות גם בקרב תושבים נוספים ולפעול יחד לקידום המטרה".