שר החקלאות, חה"כ אורי אריאל אמר היום כי סיעת הבית היהודי לא תהסס ליזום משבר קואליציוני סביב מחירי המים לחקלאות "המים הם בנפשנו" אמר השר והוסיף: "אנחנו מתואמים בנושא הזה עם התאחדות החקלאים. השר הוסיף כי ידרוש שמחירי המים יחרגו מהתקציב" וכי בכוונתו לקדם חקיקה לטובת מחירי מינימום בירקות ובפירות שיבטיחו את התמורה ההולמת לחקלאים. לדברי השר, שכר העבודה בחקלאות הוא אחד המרכיבים הגדולים ביוקר התוצרת החקלאית.

כלים

בהמשך למחאות החקלאים שחלו השבוע בוועידת ישראל לחקלאות קראו לממשלת ישראל להקים וועדת חקריה פרלמנטרית בנושא עתיד המזון בישראל. חברי הכנסת איתן ברושי ממפלגת העבודה, חיים ילין ממפלגת יש עתיד ויצחק וקנין מש"ס גם ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, ח"כ אייל בן ראובן, ח"כ נחמן שי, ח"כ עומר בר לב וח"כ יעל פארן נענו השבוע ליוזמתו של חיים אלוש יו"ר ועידת ישראל לחקלאות. הוועידה מקדמת יוזמה להקמת ועידת חקירה פרלמנטרית למצב החקלאות בישראל. ועדת החקירה תידרש לבדוק כיצד ממשלות ישראל הפקירו את החקלאות וייצור המזון בישראל עד למצב של סיכון הביטחון התזונתי של המדינה

מאיר צור, יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים : "איבדנו את משרד החקלאות- לא הצלחנו להשאיר אותם עם החקלאים. אני מאמין שמה שמחליטים אפשר לעשות, משרד החקלאות פשוט לא עושה. אם עד ה-1.1.17 שר החקלאות לא עומד במילה שלו, שילך הביתה! כשהמדינה הכילה 3 מיליון אנשים היו 50 אלף חקלאים היום המדינה עומדת על 8 מיליון אנשים ויש רק 11 אלף חקלאים! המחזור החקלאי עומד על 32 מיליארד ₪ כולל הכל, זה אבסורד. בשנת 2007 הייצוא עמד על 7 מיליארד תוצרת טרייה היום, הייצוא עומד על 4 מיליארד תוצאת טרייה בלבד והמגמה שלילית. רשתות השיווק וחברות הרשת שמספקות לצבא ולמשרד הביטחון שעברו לרכוש דרך רשתות השיווק מהוות 75 אחוז מהתוצרת החקלאית. העמלה שרשתות השיווק היו גובות בעבר על התוצרת החקלאית היה בין 5-10 אחוזים היום הוא עומד על 25-30 אחוז!"

שר הבינוי והשיכון, חה"כ יואב גלנט, בדבריו: "אסור למדוד את החקלאות רק במחיר בסופרמרקט, זו הבנה שגויה של תפקידה. חשיבות החקלאות בראש ובראשונה היא בתפיסת האחיזה על הקרקע כזרוע מרכזית של הצורך ההתיישבותי והביטחוני. החקלאים הם אלו השומרים על השטחים הפתוחים והירוקים ברחבי הארץ. חובתנו כמדינה לשמר את החקלאות וכתוצאה מכך לסייע לחקלאים. החקלאות היא אבן יסוד בבטחון ובהתיישבות בישראל כאמירתו של סמילנסקי: 'אם חקלאות כאן מולדת כאן'"

יו"ר השדולה החקלאית איתן ברושי:" לחקלאות יש בעיה גדולה של אמון בין המנהיגות לחקלאים. אין היום מגזר חלש ומפוצל כמו החקלאים. הגיע הזמן לחולל את השינוי ולהחזיר את האמון והביטחון לחקלאות ולחקלאים - אין מנוס מהשבתת מזון כדי לעורר את הממשלה, ומבחינתי זה היה צריך לקרות עוד מאתמול. אין לנו שפה משותפת עם פקידי האוצר וצריך להפסיק את ההדברות איתם וההסכמות שמשמשות כסות לשר החקלאות בשיתוף הפעולה שלו עם האוצר בהגברת הייבוא. הגיע הזמן ששר החקלאות יבין שהוא הכתובת והנציג של החקלאים ויעורר משברים גם סביב החקלאות ולא רק סביב עמונה ויהודה ושומרון. ההצהרה שלו לגבי חוק המים היא התחלה חיובית, אבל הוא צריך להפעיל את כוחו גם בנושאים נוספים, כי החקלאות מצויה במשבר קשה, ועתידה בסכנה."