בעידן הנוכחי לא חסרים חוגים ופעילויות שנועדו להעשיר את הילדים שלנו, לגרום להם לרכוש כישורים חיוניים מגיל צעיר ולתרום להתפתחותם הגופנית, הרגשית והאינטלקטואלית.

כלים

בעוד שחלק מהחוגים והפעילויות האלה עשויים להיראות לאנשים מסוימים מוגזמים ואף מיותרים, יש ביניהם כאלה אשר משופעים בכל כך הרבה יתרונות שהם כבר נכנסו לקונצנזוס. אחד מהחוגים האלה הוא שחיית תינוקות שהופכת ליותר פופולרית בשנים האחרונות.

אז מה זה בעצם שחיית תינוקות? האם תוך כמה שיעורים יוכלו התינוקות שלכם להפוך לשחיינים אולימפיים? לא, וזו גם לא המטרה. חוג שחיית תינוקות (שמיועד לתינוקות מגיל שלושה חודשים ועד גיל שלוש) מטרותיו הן ראשית כל להרגיל את התינוקות לסביבת המים ולגרום להם לצבור ביטחון בסביבה זו; וכן ללמד אותם עקרונות של ציפה במים, תנועה במים, נשימה נכונה במים ואף צלילה – בה התינוק לומד להחזיק את נשימתו מתחת למים לזמן קצר. אם מתמידים בשיעורי השחייה, תוך תקופה של כשנה התינוק אף יוכל לשחות באופן עצמאי במשך 5 שניות מנקודה לנקודה – למשל מהמדריך להורה.

יתרונות של שחיית תינוקות – לתינוקות וגם להורים

עבור תינוקות, לשחייה מגיל צעיר יש יתרונות רבים, ביניהם: שיפור המוטוריקה באמצעות חיזוק שרירי הרגליים, הידיים והכתפיים; פיתוח תחושת העצמאות והביטחון העצמי; שיפור המיומנויות המנטליות כגון קשב וריכוז ותקשורת עם הסביבה; חיזוק מערכת הנשימה ומערכת החיסון; זמן איכות עם ההורים; ועוד.

אך מתברר שבשחיית תינוקות יש יתרונות גם להורי התינוקות. ראשית, היא מסייעת בבנייה והידוק של הקשר בין ההורים לתינוק, שכן בעת השיעור ההורים מנותקים מטרדות היום-יום, מרוכזים רק בתינוק, תומכים בו בלימוד ומעניקים לו חיזוקים חיוביים - מה שמהווה חוויה מופלאה ומשמעותית הן לתינוקות והן להורים, כזו שהשפעותיה יימשכו זמן רב.

בנוסף, פעילות זו היא מרגיעה ומשחררת גם להורים: המגע המלטף של המים, השהות עם התינוק האהוב, החוויה החיובית של הלימוד והגאווה בהישגי התינוק – לכל אלה אפקט חיובי על הנפש שאף עשוי להקל על השפעות של סטרס. וכמובן, ישנם היתרונות הברורים של הביטחון שההורים מקבלים ביכולתו של התינוק לשהות במים, והפחתת הסיכוי לטביעה.

מה חשוב לדעת על שחיית תינוקות?

לפני שמתחילים חוג שחיית תינוקות, כדאי לדעת כמה דברים. ראשית, יש לברר שהמקום שמעביר את שיעורי השחייה מותאם לתינוקות מבחינת פיקוח של משרד הבריאות. בנוסף חשוב לוודא שוטמפרטורת המים נוחה ומתאימה בכל ימות השנה (32-34 מעלות צלזיוס), שהמדריכים במקום מוסמכים בתחום השחייה, שיש לכם (וגם לתינוקות) כימיה עם המדריכים ושיש שירותי הצלה במקום. בנוסף, כדאי להצטייד בדברים הבאים: חיתול "בגד ים" רב פעמי, מגבת או חלוק מגבת עם קפוצ'ון, משטח החתלה, אוכל (השהות בבריכה מעוררת תיאבון אצל מבוגרים ופעוטות כאחד), ובגדים להחלפה לכם ולתינוק. כמובן שכדאי לבדוק מראש עם המקום האם הוא דורש הבאת ציוד נוסף.