ביום העיון שהפיקה עמותת יחדיו בשיתוף משרד הרווחה שהתקיים אתמול (א') עלו הנושאים הרגישים ביותר בחברה הבדואית ביחס למקומה של הנערה בחברה הבדואית

כלים
יאיר באר, עדי לברון-עטיה והנאדי שער. קרדיט יחצ
יאיר באר, עדי לברון-עטיה והנאדי שער. קרדיט יחצ

בשנת 2015 טיפלו עובדים סוציאליים ברשויות המקומיות בכ-49,000 נערות במצוקה שאותרו. לפי הערכות שונות יש כיום בישראל פי שלוש מהמספר הזה, מהן 20% ערביות. מדי שנה נרצחות כ-10 נערות ונשים צעירות ערביות. נערות ערביות גם נושרות יותר ממסגרות החינוך ורבות מהן הן קורבנות לאלימות ודיכוי. על אף העלאת גיל הנישואין, נישואי הבוסר הם תופעה המצויה בעלייה.

נתונים אלה ונוספים הוצגו ביום העיון של עמותת יחדיו שהתקיים אתמול (א') בכפר הנוער העוגן הקהילתי. יום העיון נולד מתוך ההבנה כי הנושא לא מדובר מספיק, יש שיגידו שאף מושתק. הנאדי שאער, רכזת בתים חמים בחברה הבדואית בעמותת יחדיו, פתחה את יום העיון וסיפרה כי המסע שלה בעבודה עם הנערות הבדואיות החל בהכשרה המעשית בתכנית המנטורינג כשהייתה סטודנטית לעבודה סוציאלית במכללת ספיר: "לאחר הרבה מחשבות והתעסקות בכל מה שקשור לנערות במגזר שלי, הבנתי שהשיח עבורן לא עולה מספיק על סדר היום, והגיע הזמן להשמיע אותו לאנשי המקצוע, ולגורמים המלווים, המטפלים והמסייעים לנערות במצבי סיכון ומצוקה".

"העבודה עם נערות בחברה מסורתית, פטריארכלית ופוליגמית מאתגרת מאוד. יש המון כעס על החברה שלנו המחזיקה בנורמות קדומות מהתקופה שקדמה לאסלאם, במקום להיצמד לפסוקים מהקוראן הקוראים לכבד את האישה", ציין נסר אבו סרחאן, מנהל לשכת הרווחה בכסיפה בפתח דבריו.

ד"ר נוזהה אל-הוזייל, חוקרת חברות מסורתיות ומחברת הספר "כשהצל גדול סימן שהשמש שוקעת" התייחסה בהרצאתה גם היא לאתגרים והציגה תמונת מצב קשה בנוגע למעמדן של הנערות הבדואיות בנגב. לפיה "הנערה הבדואית גדלה לתוך שדה מוקשים ועליה לחשב ולבדוק כל צעד שלה טרם היא פועלת במרחב".

עו"ס סמאח סלאימה, מנהלת עמותת נעם (נשים ערביות במרכז) למען קידום מעמדן של נשים ערביות בערים רמלה, לוד ויפו ציינה כי "היום אי אפשר יותר להסתתר מאחורי הטיעון שהנושא רגיש והחברה הערבית לא משתפת פעולה. קידום הנושא זקוק לשיתוף ארגוני המגזר השלישי. קיים מחסור בעובדים סוציאליים המתמחים בטיפול בנערות וישנן רשויות ללא יחידות טיפול בנערות והקצאת התקציבים אינה מספקת".

לצד נתונים אלה, עמותת יחדיו מפעילה בשיתוף עם משרד הרווחה שלושה בתים חמים לנערות בדואיות בנגב. "הבנתי שכל נערה בגיל ההתבגרות זקוקה למסגרת חמה ומחבקת. הבנתי שגם אני הייתי זקוקה לבית חם כזה המאפשר לנערות פשוט להיות בשביל עצמן. מסגרת המאפשרת מפגש בין נערות ומאפשרת שיח על סוגיות שמטרידות אותן. זה בדיוק מה שהבתים החמים עבורן". הוסיפה הנאדי שאער, מרכזת הבתים החמים.

ליאת ארמרמן, מפקחת מחוזית, אגף נוצץ במשרד הרווחה, ציינה כי "משרד העבודה והרווחה, יחד עם עמותת יחדיו ועמותות נוספות, עושה מאמצים רבים להנגיש טיפולים רגישי תרבות לנערות, לפתח את הכישורים והיכולות שלהן ולעודד השכלה ותעסוקה. אנחנו מאמינים בנערות הללו ובכוח שלהן לצעוד קדימה".

אל"מ (מיל.) יאיר באר, מנכ"ל עמותת יחדיו ציין בדבריו כי "החזון של העמותה הוא לפתח, לקדם ולהנגיש שירותים חברתיים, ובמקביל להיות שותף בקביעת המדיניות מול משרד הרווחה והרשויות. מטרת העל של העמותה היא ליצור מוביליות חברתית. בשנים האחרונות אנו מקדמים עוד ועוד שירותים של חינוך, המהווים חלק משמעותי במפתח למוביליות חברתית. תחום הילד והנוער הוא ליבת הפעילות של העמותה, ולא בכדי. אני מאמין כי יש לנו את הכוח לשנות את העתיד של הנערים שמגיעים אלינו ולתת להם אופק חדש".

ביום העיון נכחו גם: אורית להב, מפקחת ארצית, אגף נוצץ במשרד הרווחה, שיפא אל סאנע, מנהלת מחלקת הרווחה בלקיה ואסחאק אלעטאונה, מנהל הלשכה לשירותים חברתיים בערערה.