ח"כ עפר שלח, חבר וועדת החוץ והביטחון: " דו"ח עמידרור על הקבינט: עבודה רצינית, אבל בשביל נתניהו זה רק כיסוי תחת" בעקבות פרסום דוח וועדת עמידרור אמר היום ח"כ עפר שלח, יו"ר סיעת יש עתיד: "אני מברך על דו"ח "ועדת עמידרור", שדנה בשיפור עבודת הקבינט. חבריה, אנשים בעלי ידע וניסיון, עשו עבודה נאמנה. הופעתי בפניהם והצגתי להם את "חוק הקבינט" שהגשתי לכנסת, ואת תפיסת עבודת הקבינט שהצגתי ב"האומץ לנצח" כבר לפני יותר משנה. ההמלצות העיקריות שלהם זהות כמעט לאלה שהנחתי על השולחן בשנה האחרונה.

ח"כ עפר שלח, חבר וועדת החוץ והביטחון: " דו"ח עמידרור על הקבינט: עבודה רצינית, אבל בשביל נתניהו זה רק כיסוי תחת". צילום: אלעד גוטמן
ח"כ עפר שלח, חבר וועדת החוץ והביטחון: " דו"ח עמידרור על הקבינט: עבודה רצינית, אבל בשביל נתניהו זה רק כיסוי תחת". צילום: אלעד גוטמן

לא היה צריך חצי שנה כדי להגיע אליהן. אבל לצערי, העבודה המסורה של עמידרור, צ'חנובר ולוקר תהיה לשווא. איך אני יודע? כי אם ראש הממשלה היה מתכוון באמת, הוא היה מיישם מזמן את מה שנכתב בדו"ח. לא נדרש דו"ח כדי ליישם מה שהנחתי בפני הציבור בנובמבר שעבר, ובחוק בכנסת ביולי השנה – חוק שהופל, בניגוד לדעתם של רוב חברי ועדת השרים לחקיקה, רק בגלל לחצו של ראש הממשלה. כדאי לעמידרור וצ'חנובר לשאול את עמיתם יוחנן לוקר מה גורלם של דו"חות שמזמין ראש הממשלה. לרוב, וכנראה גם הפעם, הם נזרקים למגירה, גם כשזה נוגע לקודש הקודשים של ביטחון ישראל.

שימו לב להמלצות "דו"ח עמידרור", וכמה הן זהות ל"חוק הקבינט", שכאמור נתניהו הפיל: הם אומרים שהקבינט צריך לקיים דיוני לימוד והעמקה להעמיק את בסיס הידע של חבריו, דיונים על קבלת החלטות בעלות משמעות ארוכת טווח, וכמובן לנהל אירועים בעת חירום. זה בדיוק מה שנאמר בהצעת החוק. בפועל, רק כדוגמה אחת, הקבינט לא דן בעסקת הצוללות לפני שראש הממשלה כבר הציג אותה בפני קנצלרית גרמניה. זה הכבוד שיש לו לדיוני הקבינט. הוועדה ממליצה שהקבינט יתארח לפחות פעם בשנה בתרגיל מטכ"לי. אבל כפי שפורסם, בתרגיל המטכ"לי האחרון הדרג המדיני לא תורגל, ורק שני חברי קבינט (ליברמן וגלנט) טרחו להגיע. נתניהו עצמו לא חשב שזה חשוב, ובוודאי לא הורה לשריו להגיע וללמוד.

חברי הוועדה מקדישים פרק מיוחד לצורך לחזק את המל"ל. זה נכתב בחוק שלי, זה עלה מסידרה של דו"חות של מבקר המדינה. אבל בפועל, כבר שנה בדיוק שאין ראש מל"ל.

נתניהו הופך את גוף המטה החשוב בישראל לעבד נרצע, שראשיו מופעלים למטרות שחשובות לו, כמו אישור מתווה הגז או חיזוק עמדתו בעניין הצוללות. בחוק שלי נאמר שהמל"ל יכשיר את שרי הקבינט, ויועץ קבוע מטעמו יסייע לכל חבר קבינט באופן שוטף במילוי תפקידו. ההמלצות של ועדת עמידרור זהות. מה מנע מנתניהו ליישם את הדבר הפשוט הזה כבר מזמן? שום דבר. בחוק נאמר ששר בקבינט יקדיש זמן משמעותי להכנה ולימוד של תפקידו; חברי הוועדה אפילו ממליצים לחייב כל חבר חדש בקבינט להקדיש בחודשיים הראשונים לכהונתו שמונה ימים להשתלמויות שיגבש המל"ל. הם קובעים שלכל שר יהיה רפרנט קבוע מטעם המל"ל שיייפגש איתו פעם בשבוע, יעדכן אותו ויכין אותו לדיונים. זה חדש? לא. זה קרה עד עכשיו? גם לא, כי ביבי לא רוצה.

הדו"ח יוצא עכשיו כי בעוד כמה שבועות יפורסם דו"ח מבקר המדינה על "צוק איתן". עכשיו יש לביבי ערימת דפים, שאיתה יוכל להגיד "הנה, תיקנתי". אבל בפועל, הוא לא עשה דבר, טירפד כל ניסיון לשפר, ולא מתכוון לשפר גם אחרי הדו"ח הנוכחי.