תערוכת החורף של מוזיאון העיצוב חולון: מבט על משקפיים - אוצרת: מיה דבש. תערוכה מקורית ורחבת היקף העוסקת במשקפיים וחוש הראייה דרך ארבעה פרקים המייצגים עבר, הווה ועתיד: חשיפה מוזיאלית ראשונה של אוסף המשקפיים הגדול והחשוב בקנה מידה בינלאומי של קלוד סמואל בין מאות הפריטים המוצגים: המשקפיים הראשונים בעלי הידיות, משקפי מספריים ששימשו את האריסטוקרטיה הפריזאית של המאה ה-19, משקפי אסקימוסים אותנטיים עשויים עצם, משקפיים של מעצב העל פייר קרדן, משקפיים סינים מתקפלים מהמאה ה-17 ועוד.

כלים
תערוכת החורף של מוזיאון העיצוב חולון: מבט על משקפיים - אוצרת: מיה דבש. תערוכה מקורית ורחבת היקף העוסקת במשקפיים וחוש הראייה
תערוכת החורף של מוזיאון העיצוב חולון: מבט על משקפיים - אוצרת: מיה דבש. תערוכה מקורית ורחבת היקף העוסקת במשקפיים וחוש הראייה

פרויקט מיוחד לתערוכה: כ-50 מעצבים ישראלים מתחומים שונים מציגים את תשובתם העיצובית לשאלה: "מה הם משקפיים?"

בין המעצבים המשתתפים: עזרי טרזי, ורד קמינסקי, יעקב קאופמן, ספי חפץ, סטודיו רדיש, גלית שבו, מאיה בן דוד ואורי צבי, דנה בן שלום

"בדיקת ראייה" – תערוכה חווייתית של ספריית החומרים המזמינה את המבקרים למסע בעקבות חוש הראייה, כדי לבדוק מקרוב איך ומה אנחנו באמת רואים.כך למשל מוצגת עבודת הדפס מקורית מתוך פרויקט RGB של סטודיו קרנובסקי ממילאנו, המאתגרת את חוש הראייה.

"תיקון המציאות" דרך משקפי העתיד במעבדת העיצוב: סרטי קולנוע במציאות מדומה (VR); התנסות באפליקציה אינטראקטיבית שפותחה במיוחד לתערוכה להתאמה אישית של משקפיים מתוך האוסף של קלוד סמואל; "מיחדוש" – בית מלאכה לתיקון ולחידוש משקפיים 20/12/16 – 29/4/17

המשקפיים, פריט עיצוב נחשק ואחת ההמצאות החשובות ביותר בהיסטוריה האנושית, נולדו בראש ובראשונה כאביזר רפואי על מנת לתקן פגם בראייה. אולם ברבות השנים ובניגוד למוצרים רפואיים אחרים, עברו המשקפיים תהליך של אבולוציה תרבותית מעולם הרפואה לעולם תרבות הצריכה, האופנה והלייף סטייל. משקפיים הפכו לסממן של אופנה, מעמד סוציו אקונומי ואחד האובייקטים המגדירים את הזהות שלנו.

מוזיאון העיצוב חולון פותח תערוכה מקורית – "מבט על" המתפרשת על פני המוזיאון כולו ועוסקת כולה במשקפיים וחוש הראייה דרך ארבעה פרקים המייצגים עבר, הווה ועתיד.

בפרק הראשון המתייחס לעבר מוצג לראשונה לקהל במסגרת מוזיאלית אוסף המשקפיים ההיסטורי, הגדול והחשוב בקנה מידה בינלאומי של קלוד סמואל.

בגלריה העליונה של המוזיאון מוצגים למעלה מ-400 פריטים נדירים מתוך האוסף של סמואל, המסמנים תחנות תרבות שונות. המבקרים בהן יכולים לעקוב אחר התפתחות המשקפיים דרך השינויים והתמורות, הכלכליים, התרבותיים, העיצוביים והחברתיים ולבחון כיצד אלה השפיעו והושפעו מהמצאת המשקפיים. המסע בין התחנות השונות מתחיל בתיקון ראייה ופיתוחים טכנולוגיים, נמשך דרך משחקי פיתוי וריגול, המהפכה התעשייתית ומסתיים בגיבוש זהות עצמית.

בין מאות הפריטים המוצגים: משקפיים מן המאה ה 17- ועד היום, סקיצות של עיצוב משקפיים מבית האופנה של פייר קרדן, שעוצבו על ידי אביו של קלוד, מסכות משובצות אבני חן שעוצבו על ידי בתי אופנה גדולים ושימשו בעיקר לתצוגות אופנה, המשקפיים הראשונים בעלי ידיות, מונוקלים, משקפות תיאטרון ומשקפי מספריים ששימשו את האריסטוקרטיה הפריזאית של המאה ה19-, משקפי אסקימוסים אותנטיים עשויים עצם, משקפי ג'ון לנון ואלטון ג'ון, משקפיים סיניים מתקפלים מהמאה ה-17, משקפיים עשויים שריון צב ועוד.

קלוד סמואל, יליד פריז, הינו אופטומטריסט ציוני ופעיל זכויות אדם, בן לשושלת ארוכה ומפוארת של משפחה צרפתית, שעסקה כבר באמצע המאה ה 19- בחיתוך עדשות והתאמתן לצורכי ראייה ומאוחר יותר בעיצוב משקפיים לחברות אופנה מובילות.

האוסף נבנה על ידי סמואל במשך עשרות שנים והוא מונה כיום כ 1300-פריטים הכוללים, לצד המשקפיים, גם עדשות, מכשירי בדיקת ראייה, מכשירים אופטיים, שרטוטים וסקיצות של משקפיים, הצעות לעיצוב ומגוון רחב של פריטים הקשורים בראייה ובשיפור הראייה.

בפרק השני העוסק בהווה מוצג בגלריה התחתונה של המוזיאון (גלריית ד"ר שולמית כצמן) פרויקט נרחב שנעשה במיוחד לתערוכה ביוזמת המוזיאון. כ-50 מעצבים ישראלים מתחומים שונים: עיצוב מוצר, תכשיטים, תקשורת חזותית, קרמיקה ואדריכלות ענו באמצעות עיצוב על השאלה, "מה הם משקפיים" עבורם. כך למשל יעקב קאופמן מציג ציר אבולוציוני שנע ממונוקל למסכה, גלית שבו עוסקת בניסוח מחדש של אופן נשיאת המשקפיים על הפנים, דנה בן שלום בוחנת את היחסים המורכבים שבין המשקפיים לחוטם, מאיה בן-דוד ואורי בן-צבי מציגים פרשנות עכשווית המשלבת בין זכוכית המגדלת הראשונה לבין גלילת טקסט דיגיטלי כיום, אנוק יוספשווילי וירון שמרקין מעצבים משקפיים באמצעות טכנולוגיית מציאות רבודה.

במסגרת פרק ההווה יוצגו בגלריית מרגלית דגמים נבחרים של pq eyewear by ron arad מותג המשקפים שמאחוריו עומד המעצב רון ארד שגם עיצב את מבנה המוזיאון.

בפרק שלישי של התערוכה, שדן בתפישת הראייה בהווה, מציגה ספריית החומרים ע"ש אהרון פיינר עדן, את התערוכה "בדיקת ראייה". התערוכה, המוצגת במסדרון העגול, מזמינה את המבקרים למסע בעקבות חוש הראייה ומאפשרת להם לבדוק מקרוב איך ומה הם באמת רואים. התערוכה מתמקדת בשלושה מוקדי ראייה: מיקוד, צבע ומרחק כאשר כל אחד מהמוקדים מציג פרשנויות עיצוביות, חומריות וטכנולוגיות לאתגר-ראייה אחר, המציעות דרכים חדשות לראייה, קריאה והבנה של העולם והסביבה. בתערוכה מוצגת עבודה מקורית מתוך פרויקט RGB של סטודיו קרנובסקי ממילאנו. פרויקט RGB הוא פרויקט מתמשך שהחל ב-2010 וכולל בחינת אינטראקציות שונות בין צבעי בסיס באמצעות הדפסי ענק דיגיטליים רב-שכבתיים. מאז 2010 הוצג RGB בתערוכות עיצוב ואמנות רבות ואף זכה בפרסים. הפרויקט יוצג במוזיאון בסיוע המכון האיטלקי לתרבות בתל אביב.

מעבדת העיצוב של המוזיאון מוקדשת לפרק הרביעי של התערוכה שעוסק בעתיד - "תיקון המציאות" דרך הפן העתידני של משקפיים. כך למשל מוצגים סרטי קולנוע במציאות מדומה VR)) בשיתוף סינמטק חולון והמכון הצרפתי בתל אביב. קהל המבקרים מוזמן להתנסות באפליקציה אינטראקטיבית להתאמה אישית של משקפיים מתוך האוסף של סמואל שנסרקו במיוחד. פעילות זו פותחה במיוחד עבור המוזיאון ונועדה לייצר חוויה בלתי אמצעית של המבקר עם מגוון המשקפיים הנדירים ויוצאי הדופן מאוסף סמואל. עוד מתאפשרת התנסות חופשית ב"מיחדוש" משקפיים – בית מלאכה לתיקון וחידוש משקפיים, בשיתוף עם סטודיו REFORMA. במסגרת זו מוזמן קהל המבקרים לעצב זנים חדשים של משקפיים, באמצעות פירוק והרכבה, הכלאה יצירתית וחיבורים לא שגרתיים.

אוצרת התערוכה וממלאת מקום האוצרת הראשית של המוזיאון מיה דבש: "העיסוק במשקפיים חפץ יומיומי, שגור כל כך יכול להיעשות מכל כך הרבה נקודות זווית אבל אנו בוחרים לעסוק בו מנקודת המבט של האדם העושה בו שימוש. בתערוכה נבחן תחנות תרבות שבהן המשקפיים שיחקו תפקיד מרכזי בהגדרת תופעות חברתיות ותרבותיות. אנו נוטים לשכוח שמטרתם הראשונית של המשקפיים הייתה לתקן פגם והמשקפיים אינם מסווים את הפגם אלא דווקא מדגישים אותו דרך ובעזרת עיצוב. התערוכה תאפשר לא רק התבוננות על ההיסטוריה התרבותית של המשקפיים אלא גם על תפקיד המעצב לאורך תהליך זה."

לרגל התערוכה מבט-על יצא לאור קטלוג מיוחד, דו לשוני, שסוקר את התפתחות המשקפיים, ואת מושגי המבט והראייה בחברה המערבית בראי היסטורי, פילוסופי ותרבותי. לצד צילומי משקפיים מתוך האוסף של קלוד סמואל, כולל הקטלוג מאמרים של כותבים שונים מתחומי הפילוסופיה, העיצוב והאמנות ומאפשר להתבונן על אובייקט יומיומי זה ועל השפעתו על החברה, מנקודות מבט שונות.

הוצאת הקטלוג התאפשרה בזכות תמיכתם הנדיבה של Zeiss Vision Care ולפידות מדיקל (המשווקת הבלעדית של Zeiss) לכבוד יום הולדתו ה -200 של Carl Zeiss. משקפיים לכל המשפחה! סופשבוע משפחתי במוזיאון - חווית עיצוב לכל המשפחה בכרטיס אחד הכולל סיור משפחות פעיל בתערוכה וסדנת עיצוב במחיר מיוחד: 120 ₪ ל-4 משתתפים. יחיד 40 ₪ (הורה/ילד)

סיור בלשי עיצוב בתערוכת "משקפיים" – מסע מחקר וגילוי באוספי המשקפיים מכל התקופות, במהלכו מסיירים המשתתפים בתערוכה בהנחיית מדריכי המוזיאון. הפעילות כוללת משימות חוויתיות וחשיפת רמזים בגלריות בדרך מפתיעה.

סדנת עיצוב רואים שקוף – במסגרת הסדנה יתנסו המשתתפים בעיצוב אישי של משקפיים, דרכם ניתן יהיה לראות ולהיראות שונים ומפתיעים. משתתפי הסדנה ייהנו מתהליך הרכבת המשקפיים באמצעות שבלונות ייחודיות, עדשות מחומרים שונים ואביזרים נוספים.

ימי שבת / 15:00-11:00 / להורים ולילדים בגילאי 11-7

תאריכי שבת משפחתית:

בחודש דצמבר – 24.12, 31.12

בחודש ינואר – 7.1., 14.1., 21.1, 28.1

בחודש פברואר – 4.2., 11.2, 18.2, 25.2

בחודש מרץ – 4.3, 11.3, 18.3, 25.3

בחודש אפריל – 1.4, 8.4., 15.4, 22.4, 29.4.

סמוי מן העין

ערב תרבות שיתקיים אחת לחודש, בימי שלישי במתחם המדיטק ומוזיאון העיצוב חולון, המציע לקהל חוויה ייחודית לערב אחד בנושא משקפיים וחוש הראייה. המפגש יכלול הרצאה, סיור מודרך בתערוכה וסרט.

3.1.17 - מפגש בנושא אספנות:

18:30 - סיור מודרך בהנחיית קלוד סמואל, בעל אוסף המשקפיים החשוב שחלק גדול ממנו מוצג בתערוכה מבט על

20:00 – הקרנת הסרט "ההצעה הטובה ביותר". במאי: ג'וזפה טורנטורה . ארצות הברית 2013

סיפור פשוט ונוגע ללב אודות אדם לא צעיר, תרבותי ומתבודד, שחוסר הרצון שלו לצור קשר עם אחרים מתחרה רק באובססיביות שלו למקצוע בו הוא עוסק – מומחה לאמנות ומנחה מכירות פומביות. כשהוא מתבקש לקחת על עצמו את הערכת המחיר והמכירה של העיזבון של אישה מסתורית, הוא מפתח תשוקה ואובססיה שישנו את עולמו.

7.2.17 – מפגש בנושא "המבט הקולנועי":

18:30 – סיור מודרך בתערוכה

19:30 – הרצאה מאת רחל אסתרקין , תסריטאית ומרצה לקולנוע

20:00 – הקרנת הסרט "יצרים". אנטוניוני . בריטניה 1966

אחד מסרטיו הגדולים של אנטוניוני, ולבטח המפורסם שבהם. סיפור על צלם הקולט במצלמתו אירוע רצח מסתורי מוביל לדיון פילוסופי מעמיק במהות הדימוי הוויזואלי בקולנוע ובצילום בכלל.

7.3.17 – מפגש בנושא "תעתועי ראייה":

18:30 – סיור מודרך בתערוכה

19:30 – הרצאה מאת אפרת ברק, מ"מ מנהלת ספריית החומרים.

20:15 – הקרנת הסרט "הפרפר ופעמון הצלילה". במאי: ג'וליאן שנאבל. צרפת 2007

סיפורו האמיתי של עורך מגזין האופנה Elle ז'אן דומיניק באובי אשר עבר ארוע מוחי שגרם לכך שכול גופו יהיה משותק מלבד עינו הימנית. הסרט זכה בפרס הבמאי הטוב ביותר בפסטיבל קאן והצלם יאנוש קמינסקי זכה בפרס על הישגיו בסרט זה.

4.4.17 – מפגש בנושא עיצוב זהות:

18:30 – סיור מודרך בתערוכה

19:30 – הרצאה מאת מיה דבש, מ"מ האוצרת הראשית של מוזיאון העיצוב חולון

20:15 – הקרנת הסרט "שמונה וחצי". במאי פדריקו פליני. ארצות הברית 1963.

סרט על במאי סרטים איטלקי, אשר מאבד כל השראה לקראת סרטו הקרב, וכבר מאוחר מידי לחזור אחורה. מלבד העובדה שהוא אינו יכול לעשות את הסרט, הפילגש שלו, אישתו, המפיק שלו ויתר חבריו, לוחצים עליו על דבר זה או אחר. ולכן הוא פורש אל תוך חלומותיו שמספקים לו מקלט מהלחץ העצום. ושם הוא מוצא השראה ליצירת סרטו החדש ולהתמודד עם העולם

מחיר לסדרה (ארבעה מפגשים) – 200 ₪

מחיר למפגש בודד – 75 ₪ המחיר כולל כניסה לתערוכה

שיחי עיצוב

סדרת שיחות על עיצוב בהנחיית מעצבים ויוצרים ישראלים על ראייה ופרספקטיבה בשדה העיצוב, התרבות והחברה.

תאריכי שיחי עיצוב:

בחודש דצמבר – 24.12, 31.12

בחודש ינואר- 6.1 , 14.1

בחודש פברואר – 3.2, 18.2.

בחודש מרץ – 3.3. , 18.3.

בחודש אפריל – 7.4. , 22.4

ימי שישי או שבת (לא ברצף), בין השעות 13:00-12:00, באולם "הביצה" במדיטק חולון

ההשתתפות בשיחי העיצוב כלולה בכרטיס כניסה למוזיאון, על בסיס מקום פנוי.

בין המעצבים שינחו מפגשים: דב גנשרוא (24.12) איה בנטור ודנה בן שלום (31.12).

קופות המוזיאון: 073-2151500