צמידי יהלומים מעוצבים ממתכות יקרות כמו זהב ופלטינה אשר משובצים עליהם יהלומים בלבד או אבני חן יקרות כגון אמרלד,רובי או ספיר מוגדרים עפ"י רוב צמידי טניס.

כלים
צמיד טניס זהב
צמיד טניס זהב

שמם של צמידים אלו דבק בהם בגלל משחק שנערך בשנת 1987, במהלכו אחת משחקניות הטניס המובילות של התקופה נאלצה לעצור משחק באליפות ארצות הברית הפתוחה בגלל שהצמיד אותה ענדה נפל ואבד. היא פנתה לשופט בבקשה חריגה לחפש אחר היהלומים, השופט נענה בחיוב ומיליוני צופים ברחבי העולם עקבו אחר המתרחש עד שהאבדה נמצאה. מאותו יום עלו משמעותית המכירות של צמידי היהלומים ומאז הם מכונים צמידי טניס.

שילובם של היהלומים ושימוש במתכות יקרות מעלה מטבע הדברים את המחירים של צמידי הטניס והוא מחייב בחירה מושכלת שלהם. קודם כל, אפשר לזהות את הצמידים לפי שורת חוליות עשויה מתכת יקרה וחיבור שמבוסס על ציר קטן. הצירים בין חוליות הצמיד מעניקים לצמיד גמישות והופכים אותו לתכשיט שיכול להתאים לכל יד, לכל יום ולכל אירוע . כמו כן, על גבי כל אחת מהחוליות של הצמיד משובץ יהלום והמראה המתקבל הוא שורת יהלומים נוצצים.

צילום: אלמוג כן ונדב אריאלי

סוג השיבוץ ומנגנון הנעילה של צמידי טניס

לפני רכישה של צמידי טניס רצוי מאוד לבדוק את איכות, סוג הליטוש של האבנים, וסוג השיבוץ של היהלומים. מוטי כהן מחברת מורו תכשיטים כתב מדריך מקצועי בנושא דרגות ניקיון יהלומים שם הוא מסביר הכל על ניקיון יהלומים ובחירה נכונה שלהם. הצמיד מכיל מטבע הדברים כמות גדולה של יהלומים בעלי גודל ומשקל משמעותיים, ולכל אחד מהם יש השפעה ישירה על המחיר. היהלומים משובצים אחד ליד השני וצריך לבדוק שהם כולם בגודל שווה, בעלי צבע אחיד ובעלי חיתוך זהה. בצמיד טניס איכותי כל היהלומים המשובצים יהיו זהים והתוצאה הסופית תהיה מרשימה במיוחד.

מומלץ להקפיד על איכות המנעול של הצמיד. המחיר הגבוה של צמידי יהלומים מחייב תשומת לב רבה לסוג הנעילה. רוב הנשים מעדיפות לענוד את הצמיד על בסיס יומי והן מורידות אותו רק לפני השינה, אז המנעול חייב לעמוד במלאכות היומיומיות ולהיות מספיק אמין, חזק ויציב.

לצמיד טניס יש מנגנון נעילה שונה מצמידים ותכשיטים אחרים. המנגנון לא מחייב התעסקות עם מכניקה עדינה והוא מגיע עם סוגר ביטחון ייעודי. אפשר להתייעץ עם נציגי החנות לגבי אופן הפתיחה והסגירה של הצמיד, להשוות בין דגמים לפי מנגנון הנעילה וסוגר הביטחון ולוודא שאין סיכוי שהמנעול ייפתח שלא לצורך. מנגנון סגירה כפול למשל ישמור באופן מקסימאלי על הצמיד וימנע אובדן.

המנעולים של צמידי הטניס יורכבו בד"כ לפי שוויו של הצמיד - וככל שיהיה הצמיד בעל ערך רב יותר תותאם לו נעילה חזקה יותר - סך אופני הנעילות השונות הקיימות בצמידי טניס נע בין נעילה אחת לשלוש נעילות.

צילום: אלמוג כן ונדב אריאלי

במה כרוכה הרכבת צמיד טניס

צמידי הטניס מדורגים בין התכשיטים היקרים ביותר בעולם התכשיטים - וכמובן שיש גם צמידי טניס יחסית זולים כאשר המדד העיקרי המשפיע על המחיר הינו משקל ואיכות היהלומים או אבני החן.

צמידי טניס הם השקעה לכל דבר ועניין - לצורך השוואה צמיד טניס אחד הנושא 40 יהלומים בגודל בינוני יהיה שווה בערכו ל - 40 טבעות אירוסין, וזאת משום ששווי החומר ממנו הוא עשוי - זהב או פלטינה מתגמד אל מול שווי היהלומים אשר משובצים בו.

הרכבת צמיד טניס איכותי איננה דבר פשוט - יש צורך עבור צמיד כזה לאתר הרבה יהלומים הזהים בדרגת הנקיון שלהם, בצבעם ובאיכות החיתוך שלהם וזה יכול לקחת קצת זמן להרכיב קבוצת איכות טובה בסטנדרט גבוה - וסיבה זו נעוצה בעצם היותו של היהלום מינרל טבעי ונדיר אשר כמעט תמיד נמצא בגדלים שונים ובאיכויות שונות במכרות מהם הוא נחצב.

לעניין שויו של צמיד טניס יוקרתי יש גם השלכות ביטוחיות - תכשיטים בקנה מידה כזה כבר מצריכים תיעוד מסודר של היהלומים (תעודות גמולוגיות) לכל אבן ואבן שנמצאת בצמיד וכן הערכת שמאי לצורכי ביטוח, ושמירה על תכשיט שכזה בכספת ביתית.

בחירת צמיד טניס לפי סגנון מועדף ואיכות היהלומים

כדאי לתת עדיפות לצמיד שבו כל יהלום נבדק בנפרד ולבקש לראות את התעודה הגמולוגית של היהלומים. בדיקה בנפרד של כל יהלום תעניק לצמיד את המראה המושלם ותדגיש את עבודת הצורפות של השיבוץ. אפשר להתרשם ממבחר צמידי טניס במחירים שונים ובסגנונות שיבוץ מיוחדים גם באתרי האינטרנט, באולמות התצוגה ובחנויות הנבחרות.

בחירת צמיד איכותי עם יהלומים ברמה גבוהה אמנם תדרוש הוצאה כספית לא מבוטלת, אך היא תמנע עוגמת נפש ותהפוך את הרכישה להשקעה משתלמת בטווח הארוך.

סגנון אישי מועדף הוא חלק בלתי נפרד ממערכת השיקולים של בחירת צמיד טניס. בסופו של דבר, לכל אישה שמתכוונת לענוד את הצמיד יש העדפות אחרות. אפשר לערוך סינון גס בין צמיד מזהב לבן או צהוב, להגדיר מראש את מסגרת התקציב או לנסות לשאוב רמזים על הסגנון האישי המועדף מתוך התכשיטים הקיימים. במידה ורוכשים את התכשיט בתור מתנה, יש לוודא אפשרות החלפה או במקרים מסוימים קבלת החזר כספי.

לסיכום, צמיד יהלומים הוא בין התכשיטים היוקרתיים והמיוחדים ביותר בעולם. יש לו ערך מוסף שנובע מהשיבוץ החזרתי והאלגנטי של היהלומים וכדאי לבחור אותו תוך מתן תשומת לב לאיכות האבנים ועבודת הצורפות.