כשאהיה גדול, אני רוצה להיות כמו אבא שלי - מובטל. ארגון 'בעצמי', הפועל למעלה מ- 20 שנה לשילוב וקידום אוכלוסיות מעוטות-ההזדמנויות בתעסוקה יציבה והוגנת, יוצא בקמפיין המציע תשובה אלטרנטיבית לשאלת ה"מה אתה רוצה להיות כשתהיה גדול" הקמפיין, שהופק בתרומה על ידי פרסום יהושע /TBWA נועד לערער על תפיסה רווחת בקרב הציבור, כי אנשים השרויים באבטלה מתמשכת בוחרים בכך, ואינם מעוניינים לעבוד - למעלה מ- 500,000 נשים וגברים מעוטי-הזדמנויות שנסיבות חייהם וסביבתם הובילו לכך שהם מצויים בניתוק מתמשך ממעגל העבודה.

כלים
"מה אתה רוצה להיות כשתהיה גדול" מובטל? הקמפיין, שהופק בתרומה על ידי פרסום יהושע /TBWA
"מה אתה רוצה להיות כשתהיה גדול" מובטל? הקמפיין, שהופק בתרומה על ידי פרסום יהושע /TBWA

הארגון, המסייע לכ- 9,000 נשים וגברים מאוכלוסיות מעוטות-הזדמנויות מדי שנה, ערך לאחרונה סקר באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה, ובו עלה כי 44% מהציבור נוטה להסכים עם טענה כי "מי שלא עובד זמן רב, כנראה שלא רוצה לעבוד". באותו הסקר עצמו עולה כי רק 12% מהנשאלים היו בוחרים שלא לעבוד כלל, לו היתה להם היכולת להתקיים כלכלית מבלי לעבוד.

מתוך הפער הזה, ארגון 'בעצמי' שולל בקמפיין החדש את הטענה כי ישנם רבים שפשוט אינם רוצים לעבוד, ומדגיש כי שיעורי אי-התעסוקה הגבוהים בישראל, אינם נובעים מבחירה, אלא מצירוף של נסיבות חיים והיעדר הזדמנויות ראויות המביא לכך שאוכלוסיות רבות מודרות משוק העבודה.

הקמפיין מתחיל ברוח השאלה התמימה העולה "מה אתה רוצה להיות כשתהיה גדול"? המענה האלטרנטיבי והנוקב, אינו לקוח מעולם חלומות הילדים, אלא מביא את העולם ה"אמיתי" ובו הקשיים אותם חווים מובטלים המודרים מעולם העבודה. בסרט, במקום שלילדים יהיו חלומות להיות רופא, מהנדס או משורר, הם מפתיעים אותנו, כשאחד מהילדים חולם שיהיו לו המון חובות, השנייה מציעה לאחותה שהן יחתמו בלשכה, והאחרון אומר שהוא רוצה להיות כמו אבא שלו, מובטל.

הסרטון מייצג באופן נוקב את המציאות בישראל: למעלה מ- 500,000 נשים וגברים מעוטי-הזדמנויות שנסיבות חייהם וסביבתם הובילו לכך שהם מצויים בניתוק מתמשך ממעגל העבודה. במקרים רבים הם נפגעים מאפליה מגזרית, מגדרית וגילאית, וריחוק ממוקדי תעסוקה. הם מתמודדים עם צורך בחיזוק מיומנויות ובניה מחודשת של האמונה ביכולותיהם.

בין המשתתפים בתכניות לקידום תעסוקה של ארגון 'בעצמי' נמצאים: משפחות המוכרות לשירותי הרווחה, עולי אתיופיה, בני הקהילה החרדית, בני המגזר הערבי, אמהות יחידניות, גילאי 40+ ועוד.

צביקה גולדברג, מנכ"ל "בעצמי" מציין: "שיעורי אי-התעסוקה הגבוהים בישראל, אינם נובעים מבחירה, אלא מצירוף של נסיבות חיים והיעדר הזדמנויות ראויות המביא לכך שאוכלוסיות רבות מודרות משוק העבודה. עלינו, כחברה, לפעול בכדי להעניק הזדמנות תעסוקתית ראויה עבור אוכלוסיות שלא זוכות לכך. בתכניות התעסוקה של "בעצמי" אנו מעודדים את המשתתפים להאמין שהם זכאים לחלום ולשאוף ולבצע שינויים בחייהם בכדי לקדם את עצמם אל עבר עתיד תעסוקתי שיענה על שאיפותיהם וצרכיהם".

המשתתפים בקמפיין הם ילדי העובדים של 'בעצמי', שבחרו לתרום ולהשתתף לטובת קידום המסר.

ארגון 'בעצמי' מסתייע בתמיכה ובתרומה ציבורית.