ראש הממשלה נתניהו נועד היום עם ראש ממשלת קזחסטן Bakytzhan Sagintayev בפורום העסקי המשותף ישראל-קזחסטן. ראשי הממשלה נאמו במסגרת הפורום העסקי בפני עשרות אנשי עסקים משתי המדינות למטרת עידוד השקעות בישראל והגברת הסחר בין המדינות. ישראל רואה ביחסים הכלכליים עוגן מרכזי בין המדינות.

המשלחת העסקית הישראלית עם רוה"מ נתניהו
המשלחת העסקית הישראלית עם רוה"מ נתניהו

בפורום העסקי משתתפת משלחת עסקית ישראלית, אותה ארגן מכון היצוא, שהצטרפה לנסיעתו של ראש הממשלה נתניהו, ובה מלמעלה מ-70 נציגים מחברות ישראליות מתחומי ביטחון המולדת, אנרגיות מתחדשות, חקלאות, מים, בריאות, רפואה ופיננסים. אנשי העסקים משני הצדדים קיימו מפגשים עסקיים עם חברות קזחיות פוטנציאליות.

ראש הממשלה אמר בפורום העסקי:

"אני מודה לכולכם שבאתם לכאן. יש לנו הזדמנות גדולה. אני חושב ששתי מדינותינו יכולות לעשות דברים גדולים יחד.

ישנן 200 חברות ישראליות בקזחסטאן, חלקן מיוצגות כאן. אני מבין שנעשו כבר כמה עסקאות. זה הדבר החשוב ביותר, לגרום לדברים להתקדם במהירות. הכל צריך להתקדם במהירות כיוון שהדברים צוברים תאוצה בעולם כולו, ולכן כשאנו מדברים על טיסות ישירות, זה זרז לעסקים. כשאנו מדברים על אזור סחר חופשי עם קזחסטאן וארבע מדינות נוספות, זה זרז לעסקים. כשאנו מדברים על צמצום מכשולים בפני תחרות, זה זרז לעסקים. אני חייב לומר לכם שהמדיניות הכלכלית שלנו היא להסיר כמה שיותר חסמים בפני תחרות, ועדיין יש לנו דרך ארוכה לעשות.

ישראל עשתה דברים גדולים עם חברות סטארט-אפ, חלקן כאן, ועם טכנולוגיה, אבל ההזדמנות העסקית הגדולה ביותר שיש לנו היא הבירוקרטיה שלנו כיוון שאנו עדיין יכולים לקצץ בה, וכשמקצצים בה, העסקים פורחים, ויש לנו הרבה מה לקצץ, אנחנו עדיין צריכים לעשות דה-רגולציה. אבל הבירוקרטיה היא כמו מגף, מגף כבד הדורך על חוט מסולסל, וכשמסירים את המגף, הסליל מתרומם ואתה מקבל עוד כמה אחוזי תמ"ג בלי לעשות כלום, כלום, פשוט לאפשר להם לעבוד, לאפשר לגברים ולנשים הללו לעשות את מה שהם עושים. זאת העבודה שלנו כממשלה, זאת העבודה שלי, זאת עבודה בלתי נגמרת, אבל עבודה שיש בצדה שכר גדול כיוון שכל מה שצריך לעשות זה להפסיק להפריע. הם יעשו את כל השאר.

זה דבר אחד שקורה. דבר נוסף שאני חושב שהוא קריטי הוא שהייתה לנו ההזדמנות לדבר על תמריצים. אין יותר אבחנה בין טכנולוגיה גבוהה וטכנולוגיה נמוכה. אין יותר אבחנה. הכל, כל דבר ודבר הופך כעת לטכנולוגי, והוא הופך לטכנולוגי במגוון דרכים. הדרך הדרמטית ביותר היא באמצעות המפגש בין "נתוני עתק" (Big Data), קישוריות ובינה מלאכותית. אבל ישנן גם דרכים נוספות. זה משפיע על חקלאות, ניהול מים, אנרגיה סולרית, ביטחון, ביטחון סייבר וביטחון מכל סוג אחר, בכל תחום שהוא, הטכנולוגיה מחלחלת לכל מקום. אלה שידם תהיה על העליונה הם אלה שיפתחו טכנולוגיה ויישמו אותה. העתיד שייך לאלה שמחדשים.

אנו גאים בהיותנו מדינת החדשנות. עלינו להמשיך במגמה הזאת, אבל אנו יכולים לעשות זאת גם באמצעות שותפויות יחד אתכם, ואתם יכולים להרוויח ולאחוז בעתיד באמצעות שותפות אתנו. אנו מעוניינים בכל אחד מהפרויקטים שציינת, ראש הממשלה, ורבים אחרים, ואנו חושבים שההתייעצויות הבין-ממשלתיות הן קריטיות. בגלל הבירוקרטיות שלנו, אנו זקוקים לזה. עסקים לעסקים ועסקים לממשלות גם הם קריטיים. אני שמח לראות שזה מתקדם ומתפתח ממש בימים אלה. ואני חושב שישנה כאן הזדמנות אדירה.

אנו מעריצים את מה שנעשה כאן בקזחסטאן. אנו רואים את העיר הזאת שלכל דבר ועניין לא הייתה קיימת לפני עשרים שנה, ואנו רואים את הפוטנציאל של מה שיכול להיות, ואני מבקש להוסיף עוד דבר אחד שאני חושב שחשוב לומר אותו בעידן של היום – אני חושב שזה מסר מבורך לאנושות כולה כשרואים את קזחסטאן, מדינה מוסלמית, וישראל, מדינה יהודית, בקשרי ידידות כל כך גדולים, משתפים פעולה למען עתיד עמינו. אני חושב שזה משמש מופת לאזור ולעולם כולו, דוגמה לאיך דברים יכולים להיות וצריכים להיות, ואני מבקש להודות לנשיא נזרבאייב על ידידותו העקבית, ואני רוצה להבטיח לך שאתה תתקבל בברכה, ובאותה רוח של ידידות, בכנס העסקים הבא בישראל. נתראה בשנה הבאה בירושלים".

לדברי רמזי גבאי, יו"ר מכון היצוא: "קזחסטן הינה מדינה מתפתחת אשר פוטנציאל היצוא הישראלי אליה הוא רב. תמהיל החברות הישראליות היוצאות למשלחת מגוון וכולל חברות מתחומי התעשיות הביטחוניות, מים, אגרו טכנולוגיה, ואנרגיה מתחדשת אני מאמין כי השתתפותן של החברות במשלחת זו תוביל לקידום יחסי הסחר עם המדינה, תעמיק את הקשרים העסקיים בה ותסייע בהגדלת היצוא הישראלי".