לילי לאה אביסרור, פנסיונרית קשישה וחולת סרטן, הפסידה לענבל אור כמיליון שקל. כל חסכונות הפנסיה שלה ועוד הלוואות לבנקים ירדו ככל הנראה לטמיון במקום דירה שככל הנראה לא תיבנה לעולם. אביסרור לא לבד, אביסרור מייצגת חלק גדול מהישראלים שמשקיעים כסף שיש להם וגם כסף שאין להם בנדל"ן בישראל. הביקוש הטבעי לדירת מגורים הפך בישראל לשיגעון השקעות בנדל"ן כששר האוצר הנוכחי וכמו כן שר האוצר הקודם נדרשו על מנת לטפל בו.

עינב כהן - מורה שוק הון ומנכ"ל "ישראל בורסה"
עינב כהן - מורה שוק הון ומנכ"ל "ישראל בורסה"

שר האוצר הנוכחי משה כחלון נבחר על טיקט בלתי אפשרי. חלק מהציבור מצפה ממנו לבצע "רפורמת סלולאר" בשוק הנדל"ן על מנת ולגרור הוזלה במחירי הדיור בישראל. המצוקה של כחלון מתבטאת עכשיו בירי לכל הכיוונים על מנת להקשות על רוכשי הדירות להשקעה. ניסיון העבר מלמד כי קושי למשקיעים יוצר יותר קיפאון בשוק מאשר גורם באמת למספיק דירות להשקעה להשתחרר לשוק במחירים סבירים.

כחלון כמו שרי אוצר קודמים מחפשים את הפתרון מתחת לפנס. במחשבה על מקור הבעיה לשיטתם – משקיעי הנדל"ן, נהגים רעיונות שונים כמו למשל החוק החדש, שצפוי למסות בעלי דירות רבות החל מדירתם השלישית. הביקוש לנדל"ן לא נובע רק בגלל האטרקטיביות של ההשקעה בו, הביקוש נובע בגלל בורות פיננסית הרווחת בציבור הישראלי.

מן העבר השני, את אביסרור ושכמותה אי אפשר להאשים.

רק לאחרונה נודע, כי יועצי ההשקעות בבנקים, ייעצו ללקוחותיהם המלצות, שהובילו להפסד כספים על מנת למקסם את רווחי הבנקים. החדשה הזו לא הפתיעה אף פעיל בתחום שוק ההון בישראל, הבנקים שהם הכניסה הראשונה של הציבור לשוק ההון פועלים בעיקר עבור עצמם ולא עבור הלקוחות שלהם.

לאה וחבריה המשקיעים יודעים להביע ספק ביועצי השקעות בבנקים וכמובן גם באלה שמחוץ להם ובכלל, שוק ההון לרוב הציבור נראה כמו ג'ונגל לא ברור של ספקולנטים ומושגים תמוהים שכל תכליתם היא להעביר כסף "טיפש" לכיסים של כסף "חכם".

התנהלות שאר המשקיעים, שכן בוחרים להשקיע בבורסה הישראלית, שקולה להתנהגות של מהמרים שמעדיפים להמשיך ולפקוד קזינו עלוב שלא מניב רווחים או הנאה למבקרים בו.

משקיעים עצמאיים בשוק ההון סובלים מהיעדר השכלה פיננסית וכך דיווח חיובי שולי גורם למניה לזנק או ניתוח שגוי גורם למניה אחרת לקרוס, רוב המלצות האנליסטים מגיעות מפוזיציה של בתי ההשקעות מהם הם מגיעים ולמעשה ההתנהלות של רוב המשקיעים היא התנהלות אימפולסיבית חסרת אסטרטגיה או שיטה ברורה, ללא ניתוח מושכל של נתונים, סיכונים וסיכויים אמיתיים להרוויח.

אותם אנשים מספרים בסוף לשכן או לבן הדוד שלהם על הפסד של עשרות או אף מאות אלפי שקלים בשוק ההון בשל ההתנהלות שלהם שבה כמובן אשמים פעילים אחרים בבורסה ולא חלילה המשקיע ההדיוט.

משרד האוצר צריך לדאוג לשוק ההון כפי שמשרד הבריאות דואג לחסן את רוב האוכלוסיה מפני שפעת. הרצאות וקורסים לכל דורש בתחום שוק ההון, המט"ח והסחורות יכולות בהדרגה להוביל לשינוי המיוחל שבו הציבור יפחד פחות משוק ההון בגלל שיכיר אותו יותר. ידע להשקיע באופן סולידי ועצמאי וייקח את הסיכונים הנכונים בעיניים פתוחות על מנת לייצר ערך. מיסים על דירה שלישית או כל פיתרון לא יחליף ידע שחסר בציבור על מנת שיביע בחזרה אמון בשוק ההון.

עינב כהן הוא מורה ללימודי שוק ההון ומנכ"ל "ישראל בורסה"