למעלה מ-200 איממים ממסגדים בדרום הארץ ומרכזה מצטרפים למאמצים של ועדת אסדרת המזון של משרד הבריאות כדי לשנות את הרגלי התזונה בחברה הערבית. תפילת יום שישי הקרובה תוקדש לנושא! איך משפיעים על הציבור הערבי לצרוך פחות סוכר? התשובה היא דרך אנשי הדת.

כלים
הרגלי התזונה בחברה הערבית
הרגלי התזונה בחברה הערבית

מעל 200 איממים ממסגדים בדרום ומרכז הארץ (משולש צפוני, משולש דרומי ואזור הנגב), בהם: שייח ג'מאל אלעוברה, מסגד אלנור ברהט, שייח מוחמד אלעמור, מסגד אלאנצאר בקסייפה, שייח עאדל פאר, מסגד אנור בלוד, שייח סלימאן סטל, מסגד נוזהה בת"א-יפו, שייח ג'ואד מסארוה, מסגד ח'אלד בן וליד בטייבה, שייח עמראן אגברייה מסגד אלבייר באום אלפחם.

השייחים יגיעו ביום רביעי הקרוב (7.12) לאולמי רויאל בעיר רהט לכנס, שמארגנת עמותת: 'מהיום'- לקידום אורח חיים בריא, באמצעות התכנית: "نحمي- 'נחמי", בראשות פרופ' נעים שחאדה. התכנית המיוחדת הזו מופעלת בשיתוף מיזם עוצמ"ה (היענות/היצמדות לטיפול בסוכרת, מניעת סוכרת והכשרת מחנכי סוכרת), שמוביל פרופ' איתמר רז, המשמש גם כיו"ר המועצה הלאומית לסוכרת מטעם משרד הבריאות ובשיתוף יעקוב סלאמה, מנהל מחלקת עדות במשרד הפנים המטרה היא לרתום את האימאמים למאמץ הלאומי למאבק במזון הלא בריא, בתופעת השמנת היתר ובמגפת הסוכרת, שמתפשטת בקצב מהיר בציבור הערבי.

לדברי פרופ' איתמר רז, נשיא עמותת מהיום – הפורום הישראלי לאורח חיים בריא: "מחלת הסוכרת פוגעת בכלל האוכלוסייה. הסוכרת מציבה נטל גובר לחולה, למשפחתו ולחברה כולה, הן במובן של תחלואה ותמותה, והן במובן של נטל על כלכלי על המשפחה ועל מערכת הבריאות. לאחרונה, פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כי הסוכרת היא אחת משלוש סיבות המוות המובילות בישראל, וכי שיעור התמותה מהמחלה נמצא במגמת עליה. החברה הערבית חייבת לחתור לשינוי באורח החיים ולשנות את הנתון שכש-38% מערביי ישראל סובלים מעודף משקל וכ- 18% מהשמנת יתר. בהתאם, שכיחות הסוכרת בציבור הערבי גדולה כפליים מאשר בציבור היהודי. בסוכרת, ניתן לרוב למנוע את המחלה, או לצמצם את השפעתה בעזרת אורח חיים נכון".

מוסיף ד"ר עומר כיאל, מפקח ארצי- אגף עדות במשרד הפנים: "החלטנו להתגייס למאמץ של משרד הבריאות למלחמה בסוכר. האיממים הם כתובת מרכזית בהשפעה על אורח החיים של הציבור הערבי להניע לשינוי. קיימנו בחודש הרמדאן האחרון, כנס דומה לאיממים בצפון הארץ, בעקבותיו הם העבירו דרשות על שבירת הצום בארוחה קלה ומזינה, ועל הצורך להפחית בממתקים ובעוגות. מהתגובות בשטח למדנו שהמאמינים מיישמים את ההמלצות של אנשי הדת שלהם". אומר נאסים עאסי, רכז תכנית"نحمي- נחמי" למניעת התפתחות הסוכרת באוכלוסייה הערבית: "אוכלוסייה ערבית רחבה מקשיבה לאנשי הדת. זו מציאות, שאפשר להיעזר בה כדי להביא לשינויים משמעותיים בחברה. בקרוב נכשיר 'מנהיגי בריאות' מטעם אנשי הדת, והם אלו, שינחו באופן קבוע את שאר האיממים איך להעביר דרשות מועילות בנושא אורח חיים בריא, מספר פעמים בשנה. בנוסף, אנו מתכננים גם לחלק חומרי הדרכה והרצאות של רופאים במסגדים". עמותת: מהיום – הפורום לאורח חיים בריא ותכנית"نحمي- נחמי" (כחלק ממיזם: 'עוצמה'), מתכננות להמשיך וקיים בשנה הקרובה ימי עיון וכנסים לאנשי הדת במסגדים, כדי ללמדם כללים לשמירה על אורח חיים בריא ובכדי לגייסם למאמץ הלאומי של המאבק במגפת הסוכרת.