בשורה לצרכנים: ועדת הכלכלה אישרה את הרפורמה שתקל על החלפת ספקי גז ביתי ותגביר תחרות; היו"ר כבל: מהפכה לטובת הצרכנים – החגיגה של חברות הגז הגדולות נגמרה. בשורה נוספת שהתווספה להצעה ביוזמת היו"ר כבל – שקיפות בחשבוניות הגז: החל מאפריל 2017 חברות הגז יחויבו לפרט את המחיר לכל קוב גז. ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה היום, בתום סדרה של ישיבות מרתוניות, את הרפורמה שנועדה להגביר תחרות בתחום הגז הביתי, מתוך הצעת חוק התוכנית הכלכלית ל-2017-2018 ("חוק ההסדרים").

כלים
כבל: החגיגה של חברות הגז הגדולות נגמרה
כבל: החגיגה של חברות הגז הגדולות נגמרה

סעיפי ההצעה נועדו , הן האמצעות הקלה על צרכנים בבית משותף להחליף ספק והן בהקלה על צרכנים המשתמשים בבלוני גז. כמו כן תימנע הפליה בין צרכנים המחוברים לאותה מערכת גז מרכזית – וזאת כדי לטפל בתופעה שנחשפה גם בוועדה לפיה לעיתים . כאמור, הוועדה קיימה שורה של ישיבות מרתוניות וליליות ברפורמה, במהלכן .

בהתאם לדרישתו של היו"ר כבל נקבע בישיבה היום כי האסיפה בעניין החלטה להחליף ספק גז תתקיים שבוע לאחר שנמסרה על כך הודעה לדיירים. עוד נקבע כי ההודעה תימסר על דלת הבניין המשותף או לוח המודעות וגם בשתיים מתוך שלוש הדרכים הבאות: שליחת הודעה באמצעים אלקטרונים (במסרון או דוא"ל) לדיירים, שליחת הודעה לתיבות הדואר של הדיירים והשארת הודעה על דלת ביתם של בעלי הדירות. כדי לקיים את האסיפה ידרשו להשתתף בה מחצית מבעלי הדירות, אך במידה ולא יגיעו מספר הדיירים הנדרש ניתן יהיה לקיים את האסיפה חצי שעה לאחר מכן. במקרה כזה תידרש נוכחות של 30% מבעלי הדירות בבניין בו 10 דירות, 25% מהדיירים בבניין בו 11 עד 30 דירות ו-20% מבעלי הדירות בבניין בו 31 דירות ומעלה. במקרה כזה תוכל להתקבל החלטה ברוב רגיל של בעלי הדירות שהגיעו לאסיפה הנדחית. בעלי הדירות יוכלו ליפות את כוחם של השוכרים גם באמצעות מסרון. ח"כ נורית קורן אמרה כי קוורום של 20% בבניין גדול זה מעט מדי, אולם עמדתה לא התקבלה. עוד נקבע כי חברות הגז לא יוכלו לתת עוד הנחות לצרכן אחד בלבד בבניין, ויחויבו להציע את אותם תנאי התקשרות מטיבים לכל הדיירים תוך 10 ימים.

בדיון היום נקבע עוד כי בתקופה של חצי שנה לאחר החלפת ספק גז ניתן יהיה להחליף ספק אך ורק ברוב של 51% מבעלי הדירות, ולא באמצעות אסיפה. זאת כדי לתת ודאות לספקים הנכנסים. עם זאת, כדי לאפשר ודאות לדיירים נקבע כי במהלך אותה תקופה לא יוכלו הספקים להעלות את מחיר הגז. כמו כן, ביוזמת היו"ר כבל נקבע עוד כי ספק גז יכלול בחשבון גז הנמסר לצרכן, בין היתר, את המחיר שהוא גובה ממנו למ"ק גז. אם היה מחיר שונה לפי, כמות הצריכה, המידע בחשבונית יכלול את המחיר לכל כמות הצריכה, את המחיר הממוצע למ"ק גז וכן תכלול החשבונית מידע על התשלום הדו חודשי הקבוע ופרטים נוספים כפי שיקבע שר האנרגיה. תיקון החוק באשר לחשבונית יכנס לתוקף מה-1 באפריל 2017, בעוד יתר התיקונים יכנסו לתוקף כבר ב-1 בינואר 2017.

במהלך הישיבה היום אף עלו טענות מצד נציגי חברות הגז הקטנות על מחסור בגז, ואמרו כי נכון לעכשיו הן לא קיבלו הקצבה מספיקה כדי שיתאפשר להם למכור זאת בזול לצרכנים. היו"ר כבל אמר כי מדובר בנושא שלא ניתן לטפל בו במסגרת הצעת החוק, הוא ביקש מהנציגים לפנות אליו בנושא בצורה מסודרת ואמר כי יירתם לנסות לסייע להם בעניין.

בישיבה הקודמת אישרה הוועדה הסדר חדש שמקל גם על החלפת ספק גז המספק בלונים לצרכן. לפי ההסדר, הצרכן יוכל להתקשר עם הספק הנכנס ולאפשר לו להחזיר בשמו את הבלונים לספק היוצא ולקבל ממנו את דמי הפיקדון בעד ציוד הגז, בתנאי שימסור לספק היוצא הודעה מהצרכן על ההתקשרות החדשה והעתק ייפוי כוח.

בדיון הקודם, לפני כשבועיים, השתתפה הממונה על הרשות להגבלים עסקיים, שאמרה כי בעקבות הישיבה הקודמת, במהלכה העלו כמה מחברי הכנסת הסתייגויות מההצעה, היא ביקשה להציג את הנעשה בשוק הגז הביתי. לדבריה, "חברות הגז נמצאות מזה שנים בתת תחרות או היעדר תחרות. ב-2004 הגשנו כתב אישום נגד חברות הגז והן הורשעו בקרטל שהתקיים בשנות ה-90. בספטמבר האחרון פתחתי בחקירה נוספת, בחשד להסדרים כובלים וקרטל. אחד הנחקרים הוא אחד המורשעים בפרשה הקודמת, וזה מעיד על כך שהבעיה היא סיסטמתית. חברות הגז הגדולות, פזגז, סופרגז ואמישראגז, חוסמות באופן אקטיבי את כניסת המתחרים הקטנים". היא ציינה כי התחרות יכולה לחסוך בין מאות לאלפי שקלים בשנה למשק בית ובמקומות בהן נכנסו החברות הקטנות מחיר קוב גז ירד מכ-35 שקלים לכ-10 ואפילו 7 שקלים. " לפי מרכז המחקר והמידע של הכנסת משפחה מוציאה על גז בישול 650 שקל בשנה, והיא תוכל לחסוך 460 שקל בשנה, בית משותף יחסוך אלפי שקלים בשנה. המצב הרבה יותר חמור במקומות בהם מחממים בגז, כמו למשל בירושלים, ההוצאה למשפחה מגיעה לאלפי שקלים ואפשר יהיה לחסוך כ-3500 שקל בשנה", אמרה הלפרין.

מנכ"ל פז גז, אמיר ארז, אמר כי הוא מצר על כך שאם הוא מנהל חברת גז אז הוא חשוד כעבריין, אך נדמה לו שההצעה מטילה אחריות גדולה מדי על יו"ר ועד הבית. הוא הוסיף כי אולי אנשים באמת לא רוצים להחליף ספק גז, ואמר כי הרווח הכולל של כל חברות הגז לא מתקרב ל-400 מיליון שקל בשנה ולא ברור לו איך משרד התשתיות הגיע להנחה שזה הסכום שניתן לחסוך. סמנכ"ל חברת ישראגז, לירון בן יהודה, אמר כי בנושא הזה הוא מסכים עם החברות הגדולות וכי ההצעה לא תביא לתחרות. הוא קרא לחייב כל חברה להציע מחיר אחיד בכל רשות מקומית ולחייב להבליט בחשבונות הגז גרפים של השוואת מחירים ואת המחיר שמשלם הצרכן לקוב. מנכ"ל אמישראגז, דן בן ארי, אמר כי הוא מציע להקשיב למה שהשוק אומר ולתמימות הדעים בין החברות הגדולות לקטנות, והזהיר כי הכללים החדשים למעבר בין החברות יצרו פלונטר שדווקא יעצור את המעברים.

היו"ר כבל תהה מה כבר יכול להיות יותר גרוע מהעדר התחרות במצב הקיים כיום וכי תמיד יהיו סיבות למה לא להוציא את הרפורמה לדרך. ח"כ יעקב פרי אמר כי הוא מבקש לצנן את ההתלהבות, וכי "יש לי ספק רב אם נצליח באמצעות חקיקה נצליח להניע תחרות". חברי הכנסת עיסאווי פריג' ויעקב אשר הביעו גם הם ספק אם ההליך להחלפת הספק יביא את התחרות, וביקשו שייקחו בו חלק כמה שיותר מבעלי הדירות והדיירים.