שר האוצר, משה כחלון, נשא דברים מרגיעים בישיבת הממשלה הבוקר, על ההשלכות המאקרו כלכליות של גל השריפות, וסיפר כי מאות שמאים, מהנדסים, אנשי מס ורכוש נמצאים כבר בשטח, במטרה להעריך את הנזקים ולהעביר פיצויים במהירות לנפגעים. הערכות השמאים, שהחלו כבר ביום שישי, צפויות להסתיים עד סוף השבוע.

כלים

דברי שר האוצר, משה כחלון, בפתח ישיבת הממשלה המיוחדת שנערכה היום (א') בחיפה:

"כאזרח וכתושב העיר חיפה, ראשית עליי להודות לכוחות הביטחון – לכוחות הכיבוי, למשטרה, לחיל האוויר ולכל מי שעסק במלאכה.

אותו אדם שקיבל את ההחלטה לפנות את התושבים צריך להירשם בספר הזהב. גם אני נאלצתי לעזוב את ביתי. הממשלה נתנה מענה מהיר והודות לכך אין נפגעים משמעותיים. אני חושב שזו הייתה החלטה אמיצה, לא פשוטה, שגם ראש העיר היה מעורב בה וזה הוכיח את עצמו.

אנחנו עובדים בשלושה מעגלים במסגרת הפעלת מערך החירום בהובלתו של שי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר. במסגרת המעגל הראשון כבר מיום שישי פועלים בשטח מערך של שמאים. היום כשאנחנו מדברים כאן יש מאות שמאים, מהנדסים, אנשי מס רכוש כבר בשטח בראשותו של משה אשר, ראש רשות המיסים. ראש הממשלה הנחה להביא מטוסים, והסעיף נפתח. אתמול בערב כינסתי פה בחיפה את כל ראשי המשרדים.

המעגל השני זה המעגל הלאומי מול הציבור. משרד האוצר, יחד עם קרן מס רכוש ורשות שוק ההון וחברות הביטוח קיבלנו החלטה לתת מענה לכולם. לאחר מכן אנחנו נקבל את האינדיקציות מכל הגופים המוסמכים אם מדובר בפח"ע או באיזה סוג של הצתה, אבל כרגע אנחנו נותנים מענה לכולם. אחת הפעולות הראשונות שעשינו אתמול היא שחרור של כ- 21 מילון ש"ח כך שהכסף כבר רץ מהבוקר. כ - 15 מיליון ש"ח מיועדים להוצאות המידיות של ראשי הרשויות ועוד 6 מליון ש"ח, שהם 2,500 שקלים לנפש יוענקו לכל אדם שלא יכול לחזור הביתה. בפעמים הקודמות הגבילו את זה ב-עד עשרת אלפים ש"ח, הפעם ביטלנו את המילה "עד". אם יש להם 8 ילדים אז שיקבלו יותר ואת זה שחררנו והכסף כבר עבר.

המעגל השלישי זה המאקרו כלכלה, אתמול ישבתי עם הכלכלן הראשי במשרד האוצר, יואל נווה. ובדקנו אם יש לזה השלכות מאקרו כלכליות, ואין לזה פגיעה מבחינה מאקרו כלכלית. מהבחינה הזו אנחנו יכולים רגועים.

אז כפי שאמרתי מאות שמאים, מהנדסים, אנשי מס רכוש נמצאים בשטח. ביקשתי סף רגישות גבוהה ביותר. אנשים נמצאים במצוקה, נשרף רכושם, נשרף להם הבית ולכן אנחנו נתייחס אליהם ברגישות גבוהה."