כוחות גדולים של מד"א הוזנקו למוקדי השריפות בערים השונות; אתמול הגיעו הצוותים לאזור השריפה בזיכרון יעקב במהירות רבה, שם העניקו טיפול רפואי ל-16 נפגעים משאיפת עשן, מבוגרים וילדים, ופינו אותם לבתי החולים. משעות הלילה פרצו דלקות באזורים נוספים ברחבי הארץ ביניהם יישוב דולב באזור בנימין בו צוותי מד"א העניקו טיפול רפואי ל-5 נפגעים משאיפת עשן. בהערכת מצב שקיים אתמול מנכ"ל מד"א אלי בין הוחלט להעלאות את רמת הכוננות במרחבי מד"א ולהיערך לכוננות מיוחדת לאבטחה רפואית ולטיפול בנפגעים באירועי שריפות ובעקבות התחזיות על מזג האוויר הצפוי.

בכוננות מוגברת עקב מזג האויר - צוות מד"א בשריפה בזכרון יעקב. צילום: אפי שנפר.
בכוננות מוגברת עקב מזג האויר - צוות מד"א בשריפה בזכרון יעקב. צילום: אפי שנפר.

מיד עם קבלת הקריאות בתחנות מד"א השונות הוזנקו כוחות גדולים של מד"א הכוללים אמבולנסים, ניידות טיפול נמרץ, ג'יפים ורכבי פיקוד שאבטחו רפואית את פעולות הכיבוי במקום וטיפלו בנפגעי שאיפת עשן שחולצו מעת לעת.

במרבית הערים לא היו נפגעים מלבד זיכרון יעקב, שם חובשים ופאראמדיקים של מגן דוד אדום העניקו טיפול רפואי ל-16 נפגעים באורח קל, כשהקטן בהם תינוק בן 10 ימים, וביישוב דולב, צוות מד"א טיפל ב-5 נפגעים שמצבם הוגדר קל ופונו על ידי צוותי מד"א לבתי החולים באזור.

כך, אתמול סמוך לשעה 12:57 התקבלה קריאה במד"א מרחב שרון על בית שעולה באש ברחוב התפוח בזיכרון יעקב. עם קבלת הקריאה הוזנקו למקום כוחות גדולים של מד"א ביניהם חובשים ופאראמדיקים שהעניקו טיפול רפואי ל-16 נפגעים קל בהם: ילדה כבת 7, ילד כבן 4, ילדה כבת שנה, פעוט בן 10 ימים, אישה כבת 42, גבר כבן 32, ילד כבן 7 ופעוטה כבת שנתיים וחצי אשר פונו לבתי החולים.

חובש בכיר במד"א, ויקי קלי שהגיע למקום סיפר: "כשהתקרבתי לשכונה ראיתי עשן סמיך מאוד, מספר בתים עלו באש, כוחות כיבוי ומשטרה חילצו מאחד הבתים פעוטה כבת שנתיים וחצי וילד כבן 7 בהכרה כשהם סובלים משאיפת עשן, תוך כדי שאנחנו מעניקים להם טיפול רפואי בחמצן, חולצה אישה כבת 42 גם היא הייתה בהכרה וגבר נוסף כבן 32 שסובל מקוצר נשימה. ארבעת הנפגעים קיבלו טיפול במקום על ידי צוותי מד"א ופונו להמשך טיפול בבית חולים".

במהלך הטיפול באחת התינוקות, כשראה החובש ויקי קלי שהתינוקת במצוקה נשימתית מסכנת חיים, הוא לא היסס והוריד מעצמו את מסכת המיגון ושם אותה על פיה של התינוקת כדי להציל את חייה, תוך שהוא מחלץ אותה מהמקום האפוף עשן סמיך. לאחר מכן נזקק קלי לטיפול רפואי ואושפז אף הוא בבית החולים הילל יפה בחדרה כשהוא סובל משאיפת עשן.

רפי שבע, פאראמדיק מפקח במד"א מרחב שרון, שניהל את הכוחות במהלך השריפה בזיכרון יעקב, מספר: "מגן דוד אדום קיבל את ההתראות ונערך מבעוד מועד לגל השריפות שהתחיל אתמול. אנחנו עדיין מתמודדים עם השריפה הגדולה בזיכרון יעקב ומאתמול אנחנו מתמודדים עם 15 מוקדי שריפות נוספות שבכל המוקדים אנו שולחים אמבולנסים שמאבטחים את כוחות הכיבוי ומעניקים טיפול ופינוי לאזרחים. אתמול בזיכרון יעקב כוחות הביטחון וההצלה נאלצו להתמודד עם אנשים שכמעט בכוח הוציאו אותם מבתיהם, שהיה להם קשה מאד לוותר. פינינו אתמול גם ילדים ביניהם תינוק בן עשרה ימים שנחנק משאיפת עשן וצוות מד"א העניק לו טיפול רפואי. חווינו את אסון הכרמל ואנחנו יודעים כמה זה יכול להתפתח מהר ולכן צוותי מד"א ערוכים לאירועים מסוג זה ונותנים מענה מקצועי ומהיר".

פאראמדיק מד"א, אבירן אשכנזי, המתגורר בזיכרון יעקב ושהה בביתו כשפרצה השריפה: "שהיתי בבית בזמן שאשתי שגם היא פאראמדיקית הייתה במשמרת במד"א. לפתע התחלתי להריח ריח חזק של עשן, שהזכיר לי את ימי השריפה בכרמל. יצאתי במהירות החוצה וכל השכונה הייתה אפופת עשן, ומיד התחלתי לסרוק את השכונה ולראות אם יש אנשים שזקוקים לטיפול רפואי. עזרתי לכבאים בפעולות כיבוי של שני בתים שנשרפו לא רחוק מביתי, ולאחר מכן עזרתי לפנות את הילדים מבית הספר המקומי. לאחר שווידאתי שאין יותר אנשים בשכונה נסעתי במהירות לתחנת מד"א בזיכרון יעקב והצטרפתי לכוחות שנמצאים מאז בכוננות מיוחדת. זו בהחלט תחושה קשה כשאתה יודע שהבית שלך בסכנת שריפה, אבל לא חשבתי פעמיים וידעתי שמה שחשוב באותו הרגע זה לצאת ולסייע לאחרים".

סמנכ"ל רפואה במד"א, ד"ר רפי סטרוגו: "אנחנו ממליצים לאזרחים הנמצאים בקרבת אזורי השרפות והעשן הסמיך, להישאר בבית ולהימנע ככל הניתן מלהגיע לאזור השריפה על מנת להימנע משאיפת עשן וזיהום האוויר הכבד. רצוי לסגור את התריסים ואת החלונות, ולא להדליק מזגן. בכל צורך רפואי יש לחייג 101 למוקד החירום של מד"א, שם יתדרכו החובשים והפאראמדיקים שבמוקד מה לעשות עד הגעת צוותי מד"א למקום".

מנכ"ל מד"א, אלי בין: "כוחות מגן דוד אדום פועלים בשטח בתיאום מלא עם כלל הגורמים, בהם כוחות הכיבוי, משטרת ישראל, פיקוד העורף והרשויות והעניקו טיפול רפואי, מקצועי ומהיר לנפגעים. אנחנו למדים ומפיקים לקחים יום-יומיים מאירועי הימים האחרונים וממשיכים בכוננות הגבוהה ובהיערכות המיוחדת בהתאם. הניסיון הרב שיש לכוחות מגן דוד אדום באירועים השונים לצד התמדה בהכשרות ותרגילים מאפשרים לצוותי הארגון להגיע למקום האירוע במהירות, להעניק טיפול רפואי מקצועי ולפנות את הפצועים לבתי החולים".